Råd og skimmel i loftkonstruktion

Jeg har i november overtaget et hus med fladt tag, hvor tagkonstruktionen udgøres af en armeret betonplade. Oprindeligt er huset opført uden isolering og derfor har der været pudsede lofter(på strå) på forskallings brædder direkte på betonpladen.

Man har så sidenhen valgt at lave nedsænkede lofter(35cm ned) med dampspærre og 150mm isolering.

Problemet startede således da jeg skulle igang med at renovere køkkenet, her skete det absurde, at listelofterne pludselig faldt ned i hovedet på mig, uden jeg havde rørt det.

Årsagen var, som jeg kan se det, at man med det nedsænkede loft, har fået lavet et hulrum under taget, hvor den fugtige luft(som ikke bliver standset af en MEGET mangelfuld dampspærre) har stået og på grund af manglende ventilation af tagkonstruktionen, har fået det oprindelige pudsede loft(på strå) til at falde af forskallingerne og har lagt sig oven på isoleringen(=stor vægt). Hele loftkonstruktionen er kraftigt angrebet af skimmelsvamp og

De nedsænkede lofter er 16mm profilbrædder, sømmet op med en afstand mellem forskallingerne på 140cm.

Der er forsøgt udført ventilation af hulrummet mellem isolering og tag med ventilationshuller i facaden. Der er dog kun 7 ventilationsriste(6x21cm) i facaden hele vejen rundt(og ingen forbindelse fra den ene side af huset til den anden), som tilsyneladende ikke er tilstrækkeligt til at få luften til at cirkulere under taget.

Mine spørgsmål er derfor:

1) Er dette er et forhold, som man kan forvente at en ejerskifteforsikring vil dække? Manglende ventilation af tagkonstruktionen/dampspærre mangelfuldt udført. I så fald, skal de dække så ikke dække både etablering af korrekt ventilation og reetablering af de nye lofter?

2) HVORDAN man eventuelt kan etablere den nødvendige ventilation, således at man i fremtiden kan undgå problemet med fugtig luft i tagkonstruktionen. Umiddelbart virker det voldsomt at skulle isætte ventilationsriste på 10x20cm for hver meter i hele husets bredde(svarende til 1/500 af grundarealet)

På forhånd tak

Lasse

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja.
Den eksisterende konnstruktion er nærmest tåbelig.
At etablere ventilation over et nedhænht loft uden isolering er jo dybt godnat.
Og umiddelbart tror jeg at ejerskifteforsikringen skal dække den skade. Men det kommer jo an på hvad der iøvrigt står i tilstandsrapporten og om forsikringsselskabet har taget forbehold i policen.

Derimod er jeg ikke vild med dit løsningsforslag. Der kan naturligvis etableres f.eks. 300mm isolering oven på et nedhængy loft, med dampspærre. Og 100 mm ventilationsspalte. Og med et større antal ventilationsriste kan "tagrumsventilationen" måske osse gøres effektiv.
Men den rigtige løsning er helt klart isolering ovenpå betondækket. Eventuelt en kombination. Der skal laves fugtberegning på konstruktionen.
Hvis jeg var forsikringsselskab ville jeg sige: Fint. Vi betaler for et nyt nedhængt loft. Resten må du selv finde ud af.
Du kommer nok til selv at betale for efterisoleringen.
Jeg vil give hpox ret, du bliver nåd til at få isoleret ovenpå betondækket evt. med tagpap eller en ligge tagkonstruktion. bagefter vil jeg fjerne alle nedhængte lofter, samt rengøre for skimmelsvamp.
Skimmel er heller ikke det bedste for indeklimaet.
Vedr. forsikringen så vil jeg kører på skimmelsvampen, fordi hvis skimmelsvamp skal fjernes af proff. kan det blive dyrt og du kan jo udmelde til forsikringen at du ikke selv kan løse opgaven, så derfor proff. håndværker.

Selv om vi måske vil tænke at skimmelsvamp ikke er noget specielt og du selv måske bare kan fjerne det nemt og billigt. Så vil en proff. sanetør vælge en anden løsning for at sikre sine medarbejder og derfor en noget dyrer løsning for forsikringen, hvilket kan komme dig til gode.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis