Må rundsavklingen sidde skævt?

Hej kloge hoveder.

Jeg har lige købt og modtaget en helt ny Metabo KS66 rundsav.
Efter modtagelse fra postdanmark opdager jeg, at pakken med saven har været tabt fra stor højde. I hvert fald er den tykke plastickasse smadret, som saven ligger i.
Saven ser ikke umiddelbart ud til at have taget skade.

Jeg har dog bemærket, at forreste del af klingen kører ca 1,2 mm tættere på motorhuset end bagerste del af klingen.
Ud over, at det giver et 1,2 mm bredere snit end klingens bredde, er der så andre problemer i dette?

Jeg monterer også saven omvendt i mit arbejdsbord, og bruger den som bordrundsav. Her tænker jeg, at en skæv klinge kan give tilbageslag, når træemnet når den bagerste del af klingen.

Jeg har haft kontakt med Metabos service, der fortæller, at de fra fabrikken tillader helt op til 2 mm forskel på for- og bagklinges afstand til motorhuset.

Er det normalt, at en rundsavsklinge ikke kører helt lige?

Mvh Mads
Hej kloge hoveder. Jeg har lige købt og modtaget... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så har sålen fået en drej i andslaget uden at den er skæv.
men prøv at tjekke sål montering på motorhuset.!
@ je_ns
Ja det er sådan det skal forståes. Den slår ikke. Er bare ikke parallel i forhold til sål/bundplade.

Metabo siger, at fabrikken tillader skævhed på op til 2mm. Men måske ville de bare prøve på at undgå, at jeg sendte den ind til garantireparation, og derfor spiste mig af med en søforklaring.

Det er desværre ikke muligt selv at justere denne skævhed.

Men je_ns, du mener altså ikke at der er noget at komme efter?
Prøv evt. at kikke på saven, i et byggemarked, så kan du måske bedre vudere, om din er mere skæv.

Det er jo nok ikke nemt, at komme nogen vejne, hvis fabrikken, tillader 2 mm skævhed, det lyder bare ret voldsomt.

Kan du ikke retunere den, og få pengene retur?

På mit arbejde, hvor vi normalt ikke arbejder i træ, havde vi brug for en lille håndrundsav. Jeg købte en Blackbull, den var så skæv, at det var umuligt, at save efter, en retteskinne, heller ikke det medfølgende land kunne bruges.
Den røg direkte i skrotkassen, istedet købte jeg en Dewalt, den var ikke særlig dyr.
( 65 mm skæredybde, på 1100 watt, på tilbud til 552 kr + moms.)
så jeg forventede mig ikke alverden, men blev total posetiv overrasket, en fantastisk veludført kvalitet. Enenste anke den er lidt tung, men der er valuta for pengene.
65mm rundsav

mvh jens
@ je_ns

Det er bare ikke til at opdrive denne maskine fysisk i butikkerne. Har været på udkig diverse steder.
Med en pris på næsten 2000 kr. så burde kvaliteten også være over middel. Og så måske alligevel ikke.

Jeg har alverdens ekstra udstyr til lige netop denne sav, så jeg ville helst have denne til at fungere.
Jeg tager den også som den er, hvis det er acceptabelt med de 1,2 mm skævhed. Var bare i tvivl om det var acceptabelt og om Metabos udsagn med de 2mm skævhed kunne være rigtigt.

Jeg fandt et amerikansk DIY, hvor en person havde samme problem. Han spændte sin sav godt op og gokkede den på plads med en gummihammer. Måske jeg overvejer det samme som sidste udvej.
bruger du sigtelinjen til at save med en streg
eller føreskinne.!

den med hammeren med at give en dask med gummi hammer
så skal man passe på at sålen ikke rives af motorhuset.

men det er et forsøg værd. med behersket omgang.
Annonce
Jeg kører for det meste på en føringsskinne. Men jeg har også lavet en opsætning, hvor jeg har den monteret omvendt i mit festool arbejdsbord, så jeg bruger den som bordsav. Her kunne en klinge, der ikke er helt parralel med land, risikere at give tilbageslag.

Jeg er også lidt betænkelig ved opretning med hammer. Men det er selvfølgelig kun meget lidt der skal til, for at rette op på 1,2 mm. Men måske ender man med at gøre ophænget løst.
I stedet for hammer tror jeg nu også nærmere, at jeg bare vil tage godt fat og vride.
Stadig kun som sidste udvej.

Jeg har skrevet til Metabo og spurgt, om de virkelig mener det med de 2mm.
hvis bare den ikke slår i klingen kan du justere den ind i beslagene , det burde være rimeligt nemt når du bruger den som bordrundsav
det er bare med at sætte den op , så den er paralel med det savbord du har
hvis den skal bruge den med hånden.

er det bedre med at klingen er parrallelt den klingesporet i sålen
hvis den skal "køre" med føreskinde.!
Jeg siger indtil videre tusind tak for kommentarer, og så afventer jeg lige hvad Metabo svarer på den mail jeg har sendt.

@bredker
Ja det kunne være nemt. Men jeg har lavet min egen opsætning, hvor jeg har fræset ud i bordpladen, så rundsaven lige kan ploppes i med klingen opad. Denne udfræsning er lavet 100% parallel med land og "guiderails" (ved ikke hvad det hedder på dansk)
Her kan jeg desværre ikke justere uden at være nødt til at fræse skævt med vilje.
kludemor.

har du høret noget nyt fra metabo.?!?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis