Lamdaværdi for høj

Hej Gutter og Gutinder

Jeg har været til syn med min polo 1.6 fra 1997. Jeg har lavet styretøj, alle hjullejer, svejst nye paneler og så frem til at den ville gå igennem.  Men nej...

Jeg havde godt lagt mærke til at den begyndte at gå mere og mere ujævnt i tomgang, og den havde problemer med at regulere op til ca 900 omdrejninger når den dykkede til ca 500 omdrejninger når jeg slap speederen.

Til syn fik jeg gode bemærkninger ang. mit arbejde og bilen var i rigtig god stand

Men mit CO2 nivaeu var for højt og min lambdaværdi var for høj. Da jeg kom hjem pillede jeg luftfilterkassen af for at tjekke tændrørskabler. De sad fint. Så tjekkede jeg luftfilter, og det var godt nok sort. Det pillede jeg ud og satte luftfilterkassen på igen. Og derefter har der ingen problemer været. Den regulerer snorlige og kører perfekt.
Kan et tilstoppet luftfilter have været problemet?

Det skal lige sige at da synsmanden målte CO2 så stod omdrejningstælleren på lidt over 500 omdrejninger og den gik også ud engang imellem... også da jeg kørte hjem derfra...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du har fundet fejlen.
Når du kører til syn er det altid en god ide med nyt luftfilter, tændrør, ny olie.
Og kør en god lang tur inden synet, så motoren er gennemvarm.
luftfilteret kan godt have n lille indvirkning , olie og tændrør har ingen indflydelse
i langt de fleste tilfælde er det tændingen der står forkert eller en utæt udstødning , bare et meget lille hul i udstødningen kan give ret store udsving
Et stoppet luftfilter gør jo det samme som en gang choker, så det skal jo give problemer.
René
Det viste sig at det kun var en stakket frist. Den begynder allerede at drille igen. Men nu går den dog ikke ud, den ryger bare ned på ca 500 omdrejninger når jeg slipper speederen, og så kæmper den lidt for at komme op på de ca 900 omdrejninger. Jeg vil lige kikke nogle slanger igennem, købe et addiktiv til at rense indsprøjtningssystemet og et oliefilter/olieskift.

Gode råd er altid velkomne :-)
Skrevet af bredker på 29 mar 2011 17:21
luftfilteret kan godt have n lille indvirkning , olie og tændrør har ingen indflydelse
i langt de fleste tilfælde er det tændingen der står forkert eller en utæt udstødning , bare et meget lille hul i udstødningen kan give ret store udsving

Tro mig!

Luftfilteret har en stor indvirkning!

Og dårlige tændrør har ingen gavnlig effekt på forbrændingen.
Annonce
Skrevet af danielS på 29 mar 2011 09:21
Hej Gutter og Gutinder

Jeg har været til syn med min polo 1.6 fra 1997. Jeg har lavet styretøj, alle hjullejer, svejst nye paneler og så frem til at den ville gå igennem.  Men nej...

Jeg havde godt lagt mærke til at den begyndte at gå mere og mere ujævnt i tomgang, og den havde problemer med at regulere op til ca 900 omdrejninger når den dykkede til ca 500 omdrejninger når jeg slap speederen.

Til syn fik jeg gode bemærkninger ang. mit arbejde og bilen var i rigtig god stand

Men mit CO2 nivaeu var for højt og min lambdaværdi var for høj. Da jeg kom hjem pillede jeg luftfilterkassen af for at tjekke tændrørskabler. De sad fint. Så tjekkede jeg luftfilter, og det var godt nok sort. Det pillede jeg ud og satte luftfilterkassen på igen. Og derefter har der ingen problemer været. Den regulerer snorlige og kører perfekt.
Kan et tilstoppet luftfilter have været problemet?

Det skal lige sige at da synsmanden målte CO2 så stod omdrejningstælleren på lidt over 500 omdrejninger og den gik også ud engang imellem... også da jeg kørte hjem derfra...

Til danielS!

Jeg har en værkstedshåndbog til en Polo, som du låne. Din bil har måske også et diagnosestik, som gør at du kan få udlæst evt. fejlkoder. Du kunne at se på www.VAGcars.dk , der kan du næsten med garanti finde noget om din POLO.

fase
Gætter på det er en 1.6 mpi motor. Min havde også fejlen med de 500 rpm. da gasspjældet var defekt.

Jeg tog det af, rensede det med en pensel med rensebenzin. Ikke noget vidundermiddel som andre vil anbefale, skidt er skidt og det er synligt.

Jeg skilte det sorte dæksel ind til motoren på siden af spjældet, gav den lidt WD40 ned i motoren, det er lidt svært. Satte en 12 V strømforsyning på og gav motoren en masse påvirkninger med strøm for at den skulle arbejde helt ud i yderpositionerne. Den sår altid og kører inden for det samme lille område. Pas på med for meget spænding, da den kan banke sit endestop af.

På med den igen, og måske du er heldig, at den retter ind. Da det ikke er et nyt spjæld, skulle det kunne virke uden motor justering.
Skal lige sige at min felicia også er røget pga. forurening, det var lambda sonden. Den var sodet til, om en rensning af den havde hjulpet ved jeg ikke, da jeg havde klippet ledningen over for at kunne få en stjernenøjle ned over den. Den sidder djævlesk fast. Måtte også varme den.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Forleden dag pillede jeg igen luftfilterkassen af, og legede lidt med gasspjældet. Jeg syntes ikke at den lød til at have det "rigtige sug". Så jeg tog den sorte gummislange som sidder på luftfilterkassen og som sidder fast på blokken og der kunne jeg heller ikke mærke noget sug. Så satte jeg tommelfingeren for og gassede op, gav slip på slangen og vupti-der røg masser af "slagger" ud. Efterfølgende har jeg renset slanget fuldstændigt og co2 er nu helt perfekt. Jeg snakkede med en mekaniker og han sagde at å¨en bil med indsprøjtning betød det ikke det helt store om den får for meget luft, men får den for lidt luft så vil det påvirke tomgang mm meget.

du kan med fordel prøve med bell ad servicerens , det har tit en utrolig god virkning
du kan få to slags til en benzin , en der sprøjtes direkte i kaburatoren ( kan næsten kvæle motoren ) men giver en meget mærkbar virkning med bedre motorgang og flere krafter
den anden type hælder du i tanken , og hjælper også en hel del
brug det til direkte indsprøjtning en gang og det til tanken for hver 10-15000 km , det bliver du glad for
et sæt af begge typer koster ca 300 kr
Godt at høre om din Lambda værdi,

"en der sprøjtes direkte i kaburatoren ( kan næsten kvæle motoren ) men giver en meget mærkbar virkning med bedre motorgang og flere krafter"

Hvad er det som det skidt kan. Der sidder et spjæld, det er lige til at rense.

Der sidder ikke andet på en MPI motor. Hvis det kan fjerne slagger i gummislanger så ok, men den med spjældrens syntes jeg lyder lidt overkill, og aldt skidtet skal een vej, ind igemmen cylinderne, det kan vel ikke være sundt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også