Blybatteri

Har en gammel og ellers velfungerende dieseltraktor (IH 414), hvor batteriet er stået af.

På batteriet står 12V og 125A.

Jeg går ud fra, at der menes 125AH.

Når jeg skal finde et nyt batteri, er der meget stor prisforskel, når kapaciteten (antal AH) stiger.

SKAL jeg op på mindst 125AH?

På de batterier, jeg kan købe, står der noget om STARTAMPERE, fx EN 720.
Hvad betyder EN?

I traktorens originale manual står der, at den er "født" med 2 stk 6V batterier, men der står intet om kapacitet eller startstrøm. Der står derimod, at den tilsvarende benzinmotor har et stk 12V. Hvad mon grunden kan være til det?

Er der mon fordele eller ulemper ved at anvende 2x6V?
(Ved godt hvordan de skal forbindes.)

Håber nogen ved noget om det her og kan hjælpe mig.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
2x6 volt batterier giver samme antal volt, men en del større kapacitet (Ah)

det er givtigt på diesel motorer der skal forvarme, og som er noget trægere at få igang

Du kan sagtens vælge et batteri med mindre Ah, men du kan få problemr med flere startere efter hinanden.
desuden så falder startampere som regel sammen med Ah

Når der står EN, så er det bare en måde at måle det på.

"2x6 volt batterier giver samme antal volt, men en del større kapacitet (Ah)"

Vrøvl.

2 x 6 V batterier giver 12 volt med det samme antal Ah som der står på dem.

Bent.
men det er billigere/nemmere at lave 6v batteri med flere Ah

mener jeg

hvorfor der er forskel på benzin og diesel udgaven, ved jeg ikke. kan det være pladsmangel?
Det er næppe pladsmangel. Det er et stort motorrum. Men tænkte egentlig at det kunne have noget at gøre med dieselmotorens større behov for startstrøm?

Har også hørt det med at 2x6V er billigere end 1x12V. Når jeg søger på nettet, kan jeg ikke rigtig finde 6V batterier med tilnærmelsesvis ovennævnte kapaciteter.
Annonce
drop at bruge 2 6v batterier, det dur ikke. og er nærmest umuligt at få fat i til menneske penge.

Hej

EN tallet er et mål for koldstarts kapasiteten - bruges nu før brugte man et DIN mål

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn

Tak for svaret. Bliver hele tiden klogere på det her....

Måske kan du (eller en anden) svare på, hvor væsentlig EN værdien er?
På det gamle batteri står 125 AH og EN 720.
Er det en fordel og/eller riskabelt at gå højere end EN 720?
Kan motoren overhovedet starte med en lavere værdi?

Det skal lige tilføjes, at jeg ikke bruger traktoren om vinteren, så koldstart vil i praksis være ved min. 10 gr.

Hej

Som du næsten kan regne ud er det sådan at jo højere EN værdi jo mere kapasitet ( længere tid starter drift ) men du kan sagtens starte på et batteri med mindre EN værdi men du vil kun kunne gøre det i kortere tid med starteren indkoblet.

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
2 6-volts batterier er simpelthen lettere at slæbe rundt på og placere end et stort 12 volts.
Hvis du bare en gang har prøvet at skifte akku på en gammel Fordson Major Diesel, vil du vide hvad jeg tænker på!!

Men 6-volts batterier er nærmest ikke til at betale i dag. Så derfor måtte jeg selv stige på en absurd tung 12 volts til min Fordson Super Major diesel. Min Fordson Major benziner fik en ganske alm 12 volts bilakku her den anden dag.

Hvis du har plads og mener det er billigere, kan du sætte 2 12-volts bilakkuer i parallel forbindelse, f.eks. fra Harald Nyborg. Det kører jeg med, 2x60 A, på en gammel 112 hk diesel på 5. år. Hvis din motor ikke er totalt opslidt, klarer du dig fint med f.eks. dette til det brug du skitserer: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6630&n=10

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis