Blybatteri

Har en gammel og ellers velfungerende dieseltraktor (IH 414), hvor batteriet er stået af.

På batteriet står 12V og 125A.

Jeg går ud fra, at der menes 125AH.

Når jeg skal finde et nyt batteri, er der meget stor prisforskel, når kapaciteten (antal AH) stiger.

SKAL jeg op på mindst 125AH?

På de batterier, jeg kan købe, står der noget om STARTAMPERE, fx EN 720.
Hvad betyder EN?

I traktorens originale manual står der, at den er "født" med 2 stk 6V batterier, men der står intet om kapacitet eller startstrøm. Der står derimod, at den tilsvarende benzinmotor har et stk 12V. Hvad mon grunden kan være til det?

Er der mon fordele eller ulemper ved at anvende 2x6V?
(Ved godt hvordan de skal forbindes.)

Håber nogen ved noget om det her og kan hjælpe mig.

Har en gammel og ellers velfungerende... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak ktm.

Har selv tænkt i de baner pga økonomi, men din løsning giver vel ikke flere startampere, kun flere AH.

På den anden side: Hvis du kan starte din 115 HK diesel med autobatterier, så kan jeg vel også starte min 40 HK på den måde.
Det kommer an på hvor meget starteren trækker. en turbo koster ikke ekstra på hvor meget start strøm der skal bruges for at starte motoren men den fordobler motorkraften.
På en diesel skal batteriet først levere en masse strøm til gløderørene og derefter starteren. dertil kommer at diesel motore har meget højere kompression end benzin biler. derfor skal starteren bruge mere strøm.
Finder du et moderne godt batteri som varta silver dynamic i f.eks. 77Ah så river det med lethed en moderne dieselmotor rundt i -20 grader (+150A). det er så på 780 CCA.
Vartas bil batterier er gode. jeg gav ca 1300kr for et nyt sådanne da en kammersjusk glemte at slukke lyset på bilen hen over påsken. sidste år.

Jacob
Du kan prøve at høre hvad oliebiksen.dk, pema.dk http://www.bue-net.dk/index.php?cPath=17_63&sort=2a&page=2og quickpot skal have for sådanne et batteri.
Gå efter et silver dynamic og det største du har råd til/ kan få plads til. Black er de billigste og blue er lige nummeret under. Blue plejer nu også at gøre det. (arbejdede på værksted i studietiden)

Jacob
Skrevet af Vov på 27 mar 2011 18:15
Tak ktm.

Har selv tænkt i de baner pga økonomi, men din løsning giver vel ikke flere startampere, kun flere AH.

På den anden side: Hvis du kan starte din 115 HK diesel med autobatterier, så kan jeg vel også starte min 40 HK på den måde.

Sætter du 2 stk 45 AMP akku parallelt, får du 90 AMP totalt og fordobler også startamp.

Jeg vil gerne holde en kold på, at du sagtens kan klare dig med den bestykning, især når det ikke handler om at starte i 30 graders kulde. Forskrifterne for din traktor, tager selvfølgelig højde for de værst tænkelige forhold.
Det kræver at både din startmotor og selve motoren er nogenlunde i orden.
Husk mellemkabler, hvis du vælger løsningen med 2 akkuer.
Det nemmeste vil nok være den 88 AMP, jeg henviser til.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis