Ny 1. sal. på nuværende 1. planshus

Hej Alle LDSére

Jeg har et 1 planshus fra 1960 opført i gasbeton.

Der er eternittag på huset nu, med "flad" rejsning dvs. loftrum. Taget er det "originale", altså fra 1960 og er et helt alm. tag, ingen vinkler, eller lign. :-)

Huset er 8 x 15 meter.

Jeg har skrevet med kommunen-teknisk forvaltning og der er indtil videre ingen probs.

Jeg skal have en såkaldt limtræsbjælke lagt på min mur, for at det kan holde til 1.st- salen.

Jeg skal have en ekstra bærende bjælke op i stuen.

Der skal tegltag på, ellers har jeg ingen præferencer.

Spærpris er 33.000 kr.

Jeg er desuden den heldige ejer af et lækkert jumbo rullestillads 8 mtr. arbejdshøjde :-) 

Mit spørgsmål går nu på følgende.

1: Hva vil i skyde på det vil koste at lave i rene materialer?
 
ved godt at det variere efter materialevalg, men vil alligevel være taknemmlig for jeres indput.

På forhånd mange tak

Martin
Hej Alle LDSére Jeg har et 1 planshus fra 1960... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Marin.

Jeg selv har bygget en ligende for ca. 10 år siden, her brugte kunden en ingeniør som lavet diverse konstruktions beregninger, hvilket var givet rigtigt godt ud.

Huset var et ældre bindingsværk med strå på taget, kunden ønsket en ny første sal.

Udvendig rejste vi lodret stolper og ovenpå en vandret limstæsbjælke, hvorefter spær og mellemspær blev fastgjort på limstræ. Denne løsning sikre at tagkonstruktionen er fastgjort til sokkel og at stueetagen sådan set kan fjernes uden at det påvirker 1. salen.

Vh. Anders Dupont
Okay, det blev det godt nok noget dyrere af.

Var det også fra Ringsted spærfabrik, hvor meget rabat har du fået ?
Der må forelægge en misforståelse.
Der er da ingen skunkrum ved et trempelspær.

Ved et trempelspær forstår jeg nærmest en ramme. Altså et spær de har et 1.5 meter højt ben og et hoved der i toppen ligger af på en kipdrager.
Trempelen kan osse laves som en almindelig træskeletvæg hvorpå der lægges alm. bjælkespær.
Hvorfor vil du lave trempel, hpox? Er det for at få bedre pladsudnyttelse? Eller?

Med venlig hilsen
ktm

 

Netop ja.
Mere plads.
Jeg vidste ikke at den type kaldtes trempelspær.

Og kan heller ikke finde helt den type jeg ville anbefale.

Men spærets udsforming er det samme som det kendes fra alm. stålrammer.
Altså et 1,5 meter højt ben og et bjælkespær med en hældning på f.eks. 25 gr.
Ben og spær samles med en "stiv" samling i knæet. I kippen lægges af på en kipdrager. Altså er er ingen hanebånd.

Man kan osse sige at at der opstilles en 1,5 meter høj skeletvæg/trembel i begge sider af huset. I midten i måske 3 meters højde en kipbjælke. Derpå lægges almindelige bjælkespær. Men det kan være svært at gøre konstruktionen stabil, derfor den "momentstive" samling mellem bjælkespær og trembel.

Det er simpelthen et almindelig træhus der stilles oven på det eksisterende.

Nu kan jeg ikke forklarer det bedre.
Jamen, så er det jo bare simpel bjælkespær konstruktion på trempelvæg.

Den stivhed / sidevejrs stabilitet kan bla. klares i gavlene og i evt. tværvæggen på 1.salen også, det meste af stabiliteten hentes jo faktisk i kipdrageren.

Nedenstående er samme princip, bare med lidt højere trempel.

Nå, der faldt 10-øren.
Men det er en nem løsning at at lave spærene med det stive "knæ". Derved kan hele tagkonstruktionen afstives udelukkende med kryds i trempel- og tagflade.

Og hvis vi går et skridt videre så kan konstruktionen endda laves uden kipbjælke. Som en hvilken som helst idrætshal med limtræsrammer, blot i mindre format. Men det kræver dels at bjælkelaget udformes derefter. Måske bliver dimensionerne for store og dyre. Men med god plads til isolering.
Det ligner stuehusene på lidt ældre kombinerede værsteder/boliger, hvor mester havde et sløjt, oliefedtet kontor og ildelugtende retirader til folkene i bunden og så Privaten ovenpå!
Sådan noget laver man ikke som alm. bolig i pænere villakvarterer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis