Noget om at ligge for svaj

Hej jeg har en sejlbåd(Snapdragon 26), den ligger inde i en havn og når jeg siger inde så mener jeg helt inde i et hjørne imellem alle mulige fine dyre både, der ejes af nogen der ikke har humor(jeg skal jo tale pænt her). Havnen er 10km væk hjemmefra. Og nu er det sådan at jeg bor lige ud til vandet, bare nogen få hundrede meter fra stranden og så tænkte jeg lige,-kan min båd ikke ligge for svaj her hjemme sommeren over? Men der er jo nok nogen regler, og hvor stor en klods skal jeg tøjre den til? Skal der være lys på om natten? Hvor langt/kort fra kysten er det tilladt? Og alt det andet fornuftige jeg ikke lige kan komme i tanker om. Jeg er meget lidt god til at sejle, så det ville være rigtig rart med lidt plads til at øve på uden at knalde ind i alle de fine både inde i byen,-og jo jeg har meldt mig til sejlerskole. Og jeg har en jolle så jeg kan komme ud til båden.
Mth
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej jeg har en sejlbåd(Snapdragon 26), den ligger... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja prøv hos en produkthandel.

Du har jo bare brug for en eller anden jern-ting, som kan "sætte sig" i sandbunden ligesom de dersens P-ringe. Jernbanehjul, traktorfælg eller noget i den stil. Så skal der være et mega-solidt øje ovenpå - svirvel - og så noget meget solid kæde - altså noget overdimensioneret til evt. slid. Kædelængden skal være, så der er mindst 3x vanddybden - så er lidt højvande jo ligegyldigt.
Det er hvis sandet flytter sig, så skerd er jo ikke noget med ankerklodsen - den bliver måske dækket til, og det er jo fint.
God fornøjelse.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej-

Jeg har fisket lige fra barnsben,så man får i tidens løb fået mange gode tip-og hvad Ang. fortøjning for svej,så får du lige et par gode råd,læg nu din båd så langt ude at den altid er flydene,så får du ikke slidt din båd op i bunden,alså hvis du ikke har rustfri bundskinne,fortøjningen skal være lang,meget lang,og med et lille spring med en bilslange imellem,den tar de svære riv i stormvejr,hva Ang. forankeringen kan du bruge en tyk jernpæl,som du slå i,så den står fast`--kør så ud til Bilhuggeren,og køb nogle bilfælge-sænk dem ned over pælen,en god tyk jernkæde fra Huggeren,og en fortøjningskugle-flydene med karebinhage i rustfri-men du bliver nok nød til at ha`en båd du kan ro ud til den store båd--jeg ved godt hvordan det en nede i Hjelmbugt-hvis du kender -Henning Madsen-han har en del erfaring med den slags----jeg har fisket en del -Hunseby Strand i Smålandsfarvandet,på et tidspunkt havde jeg 5 både,4 til Fiskerri.en til Lystsejlas.

Ps. Alt det skal være i orden,i stormvejr kan du intet gøre-

Mvh. Hunteren.DK

 

En ganske alm. mand med sunde intr.

    Svend Aage Peterson

  4930 Maribo

Gamle bilfælge vil jeg ikke anbefale. De vejer for lidt i forhold til det de skal holde. Du skal have noget med nogle flige, a la et anker, som graver sig ved i sandet, når der kommer træk på.
Hvad du vil bruge som selve ankerkæden -den du sætter fast i båden- er kun et spørgsmål om brudstyrke med en passende sikkerhedsfaktor. Derimod er det vigtigt, at der er en forhånd -det første stykke af kæden nede ved ankeret- som er godt tungt, så ankerstokken eller hvad der ellers er, ikke bliver løftet op, så fligene graver sig op af sandet, når der kommer træk på kæden. Så vil båden snart komme til at drive for ankeret. Det er en betydelig del af holdekraften, der kommer fra den forreste del af kæden, også derfor skal den gerne være lidt tung.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej
tak for alle input, jeg er ved at lave en liste med alle gode forslag, og kopiere billeder mm. Og det skulle ende ud i en projektbeskrivelse(el. hvad vi nu vil kalde det) og så vil jeg fremlægge sagerne og se, hvad i har af endelige kommentarer inden jeg går i krig.
Jeg kar fået tlf-nr på en slæbebåd, der skulle husere her i omegnen, fået fat på et par meget store ankre, det ene er sådan et som Skipper Skræk har på armen, det er vist mest til pynt. En af naboerne har en ankerkugle til mig og tilbød mig også en havefakkel:-).
Og så ønsker jeg mig en billig sende-chips,- så jeg kan spore båden når den trods alle forholdsregler stikker af alene.
Jeg fik også kontaktet forsikringen,-det var målløse, og vil ringe tilbage i morgen, når de havde set på sagen.
Nogen ryster på hovedet andre synes det er en fed idé,- jeg selv vil bare gerne ud og sejle, hvor der ikke er så trafikeret.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej
så gik den plan i vasken, lige fået mail fra forsikringen. Man må godt ligge for svaj for kortere ophold, men båden må ikke ligge permanent, og det betragtes permanent, hvis man etablerer forankring m. betonklodser el. lign......Og så har jeg fået 4 henvendelser fra rare mennesker, der på det kraftigste vil fraråde eksperimentet. Så nu vil jeg lære min newfoundlandshund at slæbe mig sikkert ud og ind i havnen....Men ellers tusind tak for al jeres hjælp,-jeg var næsten derude, i al fald i tankerne.
mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Godt du fik det med forsikringen på plads.
Det havde været ærgerligt at matte lade anker eller betonklods ligge på bunden efterfølgende, fordi misteltenen ikke var taget i ed. For slet ikke at sige, hvis båden havde fået skader, og forsikringen ikke ville dække.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis