Noget om at ligge for svaj

Hej jeg har en sejlbåd(Snapdragon 26), den ligger inde i en havn og når jeg siger inde så mener jeg helt inde i et hjørne imellem alle mulige fine dyre både, der ejes af nogen der ikke har humor(jeg skal jo tale pænt her). Havnen er 10km væk hjemmefra. Og nu er det sådan at jeg bor lige ud til vandet, bare nogen få hundrede meter fra stranden og så tænkte jeg lige,-kan min båd ikke ligge for svaj her hjemme sommeren over? Men der er jo nok nogen regler, og hvor stor en klods skal jeg tøjre den til? Skal der være lys på om natten? Hvor langt/kort fra kysten er det tilladt? Og alt det andet fornuftige jeg ikke lige kan komme i tanker om. Jeg er meget lidt god til at sejle, så det ville være rigtig rart med lidt plads til at øve på uden at knalde ind i alle de fine både inde i byen,-og jo jeg har meldt mig til sejlerskole. Og jeg har en jolle så jeg kan komme ud til båden.
Mth
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej jeg har en sejlbåd(Snapdragon 26), den ligger... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Helle,

En ankerkugle er sådan en fætter her:

http://netbaad.com/product.asp?product=3046

Med lidt fingersnilde kan man selv lave én.

Altså:
På både over 7 m føres der ankerkugle om dagen (solopgang-solnedgang) og hvidt, 360 grader rundt, ankerlys om natten (solnedgang til solopgang).

Om den med solcellearrangementet er autoriseret, ved jeg ikke. Men bedre end ingen lys!

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tak Jan, jeg laver en kugle selv,-jeg har lige fået en ny pladesaks, så kan jeg øve mig med et noget fornuftigt. Nogle popnitter må kunne holde sammen på delene.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej Raknes
 
Helt generelt gælder det, at jo større vægtfylde din ankervægt har, jo bedre.

Hvis du bruger en ankervægt som vejer for eksempel 25 kg på land (over vandet) så er den effektive vægt, når det er under vand kun cirka 15-17 kg hvis det er beton, og cirka 22 kg hvis det er jern. Fordi der jo er noget opdrift i alle materialer (Rumfang og Arkimedes lov).

Jeg tør ikke sige hvor stor ankervægt du faktisk her brug for - det afhænger af bådstørrelse, vindforhold, bund osv. Der er nok nogen andre som har gode erfaringer.
Har lige kigget i min "bibel" - The Complete book of Anchoring and Mooring af Earl Hinz - han mener at ankerblokke af beton, har en holdekraft som er ca 50 % af vægten oppe over vand. Så der skal jo en stor og uhandy cementklods til.
Han beskriver også metoden med 3 mere alm. ankre i "stjerne":

Du skal også tænke lidt på muligheden af eftersyn af slid på kæden - og hvordan du evt. får "tingen" op igen. Har engang i sejlerblad set tegning til en cementklods, hvor kæden løb igennem et buet rør som er støbt ind betonklodsen, så man kan have en lukket kæde (altså dobbelt, som naturligvis går helt op til bøjen) som kan trækkes igennem røret  for kontrol af slid. Kan tegne det, hvis det ikke er forklaret godt nok.

Forrige weekend så jeg det perfekte "morings-anker" på en mole - lille fiks ting, som alle skulle have et par stykker af på chatollet :-) - se her:

God fornøjelse - A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Raknes på 26 mar 2011 08:45
Tak Jan, jeg laver en kugle selv,-jeg har lige fået en ny pladesaks, så kan jeg øve mig med et noget fornuftigt. Nogle popnitter må kunne holde sammen på delene.
Mth
Helle
Ja, det kan du da, men hvis du nu bare laver 2 cirkler og skærer en slids i hver, fra kant til midte, så kan de sættes sammen og med nogle huller de rigtige steder og noget line, så kan de holde sig selv sammen. Sådan er de "originale" lavet og dermed kan de så også stuves fladt... så sparer du den plads i båden.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

For nogle år siden ville jeg lægge en et ton tung sejlbåd på svaj i Svendborg sund.. Den lokale slæbebåd ville smide en ca. 2 ton tung (brugt) cement klods i vandet for mig.. det skulle koste ca. 1500 kr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej
i dag jeg har talt med to rare fiskere, som har fisket her nede i vores lille bugt. De siger der er sandbund og en meget stærk understrøm lige der, hvor det bliver dybt og så nævnte de meget store forskelle i høj- og lavvande. De var ellers søde og positive og mente at jeg nok meget let ville kunne få hjælp til at få dumpet lidt klodser. Men hvad nu med den understrøm og den vandrende havbund? Det er i allerhøjeste grad rigtigt det med vandstanden, men er det ikke et spørgsmål om lidt mere kæde. Jeg blev sgu helt modløs på vejen hjem.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Mon ikke du kan finde et brugt anker hos en skibsophugger?
Sådan et 500-800 kg patentanker fra en lille 299 coaster eller en fiskekutter skulle nok kunne holde din lystbåd, ikke mindst, hvis den får nogle meter god ankerkæde i forhånd, så stokken ikke bliver løftet af bunden.

Ring til Fornæs Ophug og hør om ikke de har noget du kan bruge.

Understrømmen ville jeg ikke bekymrer mig meget om. Den vil muligvis bidrage til at grave dit anker ned i sandet, hvilket jo kun gavner holdeevnen.
Husk at have en god svirvel på kæden, så der ikke kommer for meget tørn i den. Det slider unødigt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.  
Har du fået solgt dine mange millioner liter benzin??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

De landede i Rotterdam, men jeg kommer forbi Sjællandsodde en af de kommende dage med 40.500.000 liter dieselolie, så måske en eller anden TDI har lidt plads i tanke inden vi vender snuden mod mod Kanalen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så skal du have fat i ktm... det er ham der har et dieselslugende Land-Rover uhyre
Jeg har såmænd bare et par benzin sugere.... men jeg regner ikke med at du lige kommer forbi Sunds Sø i din "plimsoller"...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis