Vand generator i nedløbsrør

Hej alle
Jeg er ny her og har brug for lidt hjælp. Da vi har et projekt i gymnasiet om vand, skal vi derfor lave et produkt, vores produkt havde vi tænkt os skulle være et nedløbsrør hvor der sidder en generator/dynamo som producere strøm. Derfor har vi lige et par spørgsmål.

1. skal vi bruge en generator eller en dynamo?
2. Hvor stor skal den eventuelt være? (vi vil bruge et 90mm nedløbsrør)
3. Hvor kan man eventuelt købe den?
4. Hvor langt et nedløbsrør skal vi bruge og hvor ville i sætte en generator/dynamo ind?
5. Og generelt har i nogle ideer til hvordan i ville lave det?

Håber der er nogle der vil hjælpe os.

Hilsen Cesse+ 2 andre gymnasie elever 
Hej alle Jeg er ny her og har brug for lidt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan vel sige jo større tagfladen er jo mere energi kan man få ud af det, til almindelig familiehuse kommer det nok aldrig til at give overskud, men lejligheds huse med 3-4-5-6 etager eller mere som har en tagflade på flere tusind kvm, med fald på 15+ meter, så kan man godt begynde og tale om der kan være noget at tjene.

Der hvor jeg boede i lejlighed før var bygningen nok 8-9 meter høj, 10-12 meter bred og sikkert 100-150 meter lang.

Og nu bliver jeg i tvivl, hvis et rør er 10 meter høj of fyldt med vand, og der er en turbine i bunden, giver det så det samme output af energi som hvis det er 10 meter høj, og der er 1 turbine 5 meter nede, og igen en turbine i bunden 5 meter under den første turbine, ville de 2 løsninger give det samme output i strøm??
I princippet JA.
Det handler om den potentielle energi, der er til rådighed i vandet. Masse gange højde gange tyngdeacceleration.
I praksis vil en stor turbine i stedet for to mindre være at foretrække pga virkningsgraden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

du skal have fart på vandet, dt gør du ved at indsnævre røret. Driften får du med en gammel springvandspumpe. De er opbygget sådan: to kamre. det ene vandtæt med motoren i. På akslen på motoren sidder en rund plade af jern. I det andet kammer sidder skovlhjulet, der driver vandet frem. Dette skovlhjul er magnetisk med et plastovertræk. Når motoren roterer, roterer skovlhjulet. Hvis du kan lave motoren om til en generator og geare pladen på akslen, har du en generator. Vandtrykket ovenffra vil få skovlhjulet til at rotere og trække motoren med rundt. Motoren skal blot sidde på ydersiden af røret og skovlhjulet på en arm på inderside

 

Sjovt lille nørde projekt til haven,, ku være fedt at se om projektet blev til noget.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis