Skrevet af Cesse på 24 mar 2011 12:39
Hej alle
Jeg er ny her og har brug for lidt hjælp. Da vi har et projekt i gymnasiet om vand, skal vi derfor lave et produkt, vores produkt havde vi tænkt os skulle være et nedløbsrør hvor der sidder en generator/dynamo som producere strøm. Derfor har vi lige et par spørgsmål.
1. skal vi bruge en generator eller en dynamo?
2. Hvor stor skal den eventuelt være? (vi vil bruge et 90mm nedløbsrør)
3. Hvor kan man eventuelt købe den?
4. Hvor langt et nedløbsrør skal vi bruge og hvor ville i sætte en generator/dynamo ind?
5. Og generelt har i nogle ideer til hvordan i ville lave det?
Håber der er nogle der vil hjælpe os.
Hilsen Cesse+ 2 andre gymnasie elever

Sjovt teoretisk projekt. Når du taler om, at dokumentationen skal være i orden osv, så kunne jeg godt ønske mig, at I havde gjort jer lidt flere tanker om, hvad det i det hele taget er i vil, og hvad udgangspunktet overhovedet er. Det ville gøre besvarelsen lidt nemmere at udføre. Det her er en fysikopgave, men I har ikke givet de nødvendige oplysninger til at regne udfra.
Ja ja, da I sikkert er på sproglig linie må jeg gøre mig antagelserne selv. Her kunne have været en smiley, men dem bruger jeg altså ikke.
Vi skal vide, hvor store mængder vand vi har at gøre godt med pr tidsenhed og hvar meget effektiv faldhøjde der er til rådighed.
Jeg antager I har 200 kvm tag til rådighed og at der falder 5 mm regn pr time, hvilket giver 1000 liter eller 1000 kg vand pr time.
Taget er 10 meter over jorden, så det er faldhøjden.
Fra fysikken ved vi (måske) at den potentielle energi er:
E
pot = M*g*h (masse gange tyngdeacceleration gange højde)
E
pot = 1000 kg * 9,82 M/Sec
2*10 meter = 98200 joule.
98200 Joule pr time svarer til 27 W. Det er havd I har at gøre godt med.
Med en virkningsgrad på 60% skulle der kunne hentes imponerende 16 W. De resterende 11 Watt vil omsættes til varme, og så kan I muntre jer med at finde ud af hvor meget temperaturen stiger i de 1000 kg vand.
Find en lille elmotor fra noget legetøj, gerne 12V med et forbrug på ca 15-20W. Omdrejningstallet skal passe med den turbine I vælger at bruge.
Find en lille centrifugalpumpe, der kan bruges til turbine og som kan yde en løftehøjde på ca 10 meter, det vi andre kalder et differantialtryk på en bar.
Diameteren på nedløbsrøret er uden betydning, da der skal snævres ind til en passende lille diameter på begge sider af turbinen, så der kommer en passende væskesøjle over turbinen til at lave noget tryk og tilsvarende laver lidt sugning på afgangssiden. Der skal anbringes en justering, der kan regulere vandmængden, lige under turbinen. Turbinen skal sidde tæt ved bunden af nedløbsrøret, så der kommer mest muligt tryk på oversiden (tilgangen).
Hvor man køber stumperne ved jeg ikke.
Der skal vel bruges 9 meter nedløbsrør, en indsnævring ned til turbinen og ca en meter tyndt rør fra turbinen til brønd. Dertil det antal meter vandet skal ledes til faskinen. Den oplysning mangler også!
Hvad med at lave to spande som har en 10 meter lang line imellem sig, og hvor linen går over akslen til turbinen. Så skal I finde en måde at få den øverste spand til at udløse og fire sig ned, når den er ca fuld, og dermed løfte den tomme spand op, mens den trækker generatoren rundt.
I bunden af hver spand sætter I en ventil, der åbner, når spanden står på jorden, så vandet kan løbe ud. Sikkert både nemmere og billigere end turbinen og alle de andre dimsenoter mm der skal bruges i jeres indledende projekt.
God fornøjelse.
Chr.