Tagpap på fast undertag

Hej

Jeg har nu monteret brædder på den ene side af huset og er klar til at montere tagpap, som skal udgøre det faste undertag under tegltagsten.

Jeg har købt tagpap af typen PF 2300 SBS og jeg har læst den korte vejledning fra leverandøren samt TOR 26. På side 22 i TOR 26 er der vist tagpap i forbindelse med skotrender, men jeg forstår ikke hvorfor man viser, at der afsluttes med en ekstra strimmel i øverst i selv skotrenden. Jeg har hele tiden haft en forestilling om, at jeg først ville beklæde skotrenden med en bane tagpap og så efterfølgende overlappe fra siderne, med det tagpap, som kommer til at ligge parallelt med tagfoden/kippen. På denne måde mener jeg jo, at vandet mere sikkert kan ledes i skotrenden.

Spørgsmål 1: Har nogen et bud på, hvilken løsning der er den korrekte ?

Spørgsmål 2: Bør jeg ved graterne i valmene skære tagpappet til præcist i midten, så der ikke er overlæg fra siderne, og så efterfølgende lægge et stykke selvstændigt overlæg over hele graten, med f.eks. 10 cm. til hver side ?

Mit tagpap har selvkæbende overlæg og jeg har masser af tagpapklæber, så jeg kan koldklæbe i enderne og hvor det nu er nødvendigt.

Jeg har vedhæftet et par billeder, så man kan se konstruktionen.


Selvbyggeren

Hej Jeg har nu monteret brædder på den ene side... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej du bør ikke gøre mere, vi ligger en 1 m bane ned igennem skotrenden, slår så derefter 1 kridtstreg i hverside. Kører så alle banerne 15 cm ned over skotrende banene og skærer dem af efter kridtstregerne, så skæres der en bane på 69 cm i bredde, den brænder vi så ned i skorenden bagefter

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Tak for de gode svar.

Er det en speciel type zinkskotrender, der kan anbefales til når jeg nu har tagpap i selve skotrenden og svejsede overlæg fra siderne ?

Hvis der skal være overlæg ind over selv zinkskotrenderne er jeg vel nødt til at påsvejse ekstra baner til dette formål.

Selvbyggeren

Du skal bruge en alu-skotrende, zink og tagpap har det ikke godt sammen over længere tid.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Skrevet af Håndværkeren på 23 mar 2011 21:57
Det er da så flot, nænner du at lukke det flotte træ inde, kunne du ikke lægge glasplader på istedet for. 

Ellers endnu bedre, beklæde det med Cedertræ tagspåner...

Det er da en flot tagbeklædning, hvis man kan lide det fremstår i træ.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis