Kan man "tune" en trykluftkompressor...

På det "hobby"værksted hvor jeg kommer jævnligt, har man arvet en halvstor kompressor på ca 500 l/minut - brugt i mange år på et autoværksted.
Under kaffepausen, der altså som regel tager mere tid end alt det andet tilsammen
Kom vi til at snakke om man evt kunne tune sådan en til at give mere luft.
Evt med en af de pumper man bruger til at blæse luftmadrasser op med - de giver en masse luft med et begrænset tryk, men kunne (måske) virke på samme måde som en turbolader på en bil.

Det er, indtil videre, kun løs snak og fantasi  Men er der nogen her der har prøvet noget sådan, eller bare gode indfald til ideen ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja
Du kan godt præ komprimere luften til den.
Men om motoren har moment til at komprimere den ekstra luft må en test afgøre.
Det vil dog være en fordel hvis kompressoren får lov til at komme igang inden den sår ekstra tryk. Så bør inertien i de bevægelige komponenter være stor nok

Jacob
Mange tak, det var sådan noget vi savnede.
Kompressoren er sikkert noget slidt på grund af alder så nu må vi se om hvad der evt skal ske...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
500 l/m ?? hvor meget luft skal i bruge??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 21 mar 2011 20:50
500 l/m ?? hvor meget luft skal i bruge??

Det er en der er "arvet" fra et lukket autoværksted, så den er gratis i anskaffelse

Men der er faktisk flere der bruger ganske meget trykluft, bl.a en sandblæser og en polermaskine....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er også forskel på, om kompressoren står i et varmt eller et koldt lokale.
Varm luft er "tyndere", så kompressoren skal trække mere varm luft ind for at opnå det samme tryk som hvis den trækker kold luft.

Husker en arbejdsplads, hvor kompressoren stod i et lokale i tilslutning til fyrrummet.
Et åbent vindue gjorde en stor forskel.
Annonce
hvad med en skruekompressor.
med 2 tommer rør.!
Skrevet af hans2.hansen på 22 mar 2011 09:50
hvad med en skruekompressor.
med 2 tommer rør.!


Den er "arvet" - altså fik vi den for at aftage den......

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Sådan gik det :

Kompressoren blev tørnet i hånden og derefter blev der sat strøm på. -Efter ca 5min stoppede den igen da der var tryk nok.
Efter dræning af tanken og skift af olie, det var nok ikke sket længe for nogen af de  2 ting, Blev der "videnskabeligt" startet op igen.
Det "videnskabelige" bestod i et stopur :lol: -og et antal kloge hoveder 8-)8-)

Start til stop uden pumpe, med tom tank 6:34 minutter

Derefter blev tanken tømt igen og en vandslange blev sat i indsugningen og luftmadraspumpen monteret.
Start til stop på 6:11 minutter.

Det virker altså, men kompressoren blev MEGET varm :sorry: -
Så de gamle kæmper blev enige om at droppe evt flere forsøg.
 - Men nu har de da bevist at det virker....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvilke del blev varm ?
Selve motoren eller kompressions cylindren.

Jacob
Det var selve kompressorcylinderen.
En af "de gamle kæmper" er el-instalatør og mente at motoren nu klarede det fint. :-D

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis