Kan man "tune" en trykluftkompressor...

På det "hobby"værksted hvor jeg kommer jævnligt, har man arvet en halvstor kompressor på ca 500 l/minut - brugt i mange år på et autoværksted.
Under kaffepausen, der altså som regel tager mere tid end alt det andet tilsammen
Kom vi til at snakke om man evt kunne tune sådan en til at give mere luft.
Evt med en af de pumper man bruger til at blæse luftmadrasser op med - de giver en masse luft med et begrænset tryk, men kunne (måske) virke på samme måde som en turbolader på en bil.

Det er, indtil videre, kun løs snak og fantasi  Men er der nogen her der har prøvet noget sådan, eller bare gode indfald til ideen ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
På det "hobby"værksted hvor jeg kommer jævnligt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jammen selve kompressordelen skal blive varm. Det sker når luft presses sammen så bliver det varmt. Derfor vil i også kunne få en bedre virkningsgrad hvis i vandkøler kompresseren.

Jacob
Det er nok tvivlsomt, om luftmadraspumpen gør nogen gavn.
Tværtimod.
Jeg tvivler på, at den kan følge med og levere den luftmængde, som kompressoren gerne vil suge ind.
Hvor stor er tanken på den kompressor? I kunne jo evt skrue den lidt op i tryk. Det giver jo også flere liter luft til rådighed
Det var jo kun et forsøg efter en snak over kaffen, om man kunne "presse" mere luft igennem en kompressor....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 23 mar 2011 20:51
Det var jo kun et forsøg efter en snak over kaffen, om man kunne "presse" mere luft igennem en kompressor....

Der er ikke noget der "kun" er et forsøg.
Nu har i værsgo at prøve med to elektriske luftmadras pumper at efterprøve teorien.
:-)

Jacob
Annonce
Der findes i industrien mange kompressoer som er en kombination af en lavtrykskompressor efterfulgt af enhøjtryks, så ideens teori er skam god nok. Jeg havde en på teglværket, som leverede 3 bar til højtrykskomp. , som så afleverede 10. I det konkrete tilfælde var det nitrogen vi komprimerede.
Det handler altså om, at få højtr. fyldt op med et vist tryk, når dens stempel er i bund.
I kan måske låne en lille komp. og sætte trykket ned på en 3stykker og slutte den til den stores indsugning. For eksperimentets skyld.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 24 mar 2011 08:08
Der findes i industrien mange kompressoer som er en kombination af en lavtrykskompressor efterfulgt af enhøjtryks, så ideens teori er skam god nok. Jeg havde en på teglværket, som leverede 3 bar til højtrykskomp. , som så afleverede 10. I det konkrete tilfælde var det nitrogen vi komprimerede.
Det handler altså om, at få højtr. fyldt op med et vist tryk, når dens stempel er i bund.
I kan måske låne en lille komp. og sætte trykket ned på en 3stykker og slutte den til den stores indsugning. For eksperimentets skyld.


"Hobbyværkstedets" brugere er bl. a et par pensionerede maskinmestre med mange år på søen bag sig  - og i gamle dage da motorer i skibe var motorer, og scania kørte på landevejen  (intern joke) blev motorene jo opstartet med trykluft omkring 25 bar
Den jeg kan huske fra en af de "gamle" Hjemmeværnsbåde var sådan en kompressor med 2 cylindrer - en til den lave del at trykket og den anden til den høje del. -iøvrigt drevet af en luftkølet Lister-diesel der bare kørte

Nyeste "kaffe-snak" går på om man kan koble en kaffemaskine sammen med en radiator til at afgive varme.....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 24 mar 2011 08:54

Nyeste "kaffe-snak" går på om man kan koble en kaffemaskine sammen med en radiator til at afgive varme.....


Se det lyder realistisk!

Men jeg tror du skal parallelkoble et antal kaffemaskiner for at få nok effekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis