Begyndende vandforbrug på Passat Diesel

Hej
Min Passat 1,9 Diesel er nu, efter kun 460.000 km, begyndt at bruge lidt vand. det drejer sig om ca. ½ liter på 1000 km.
Jeg kan ikke umiddelbart se det kommer ud nogen steder når motoren er god varm (tænker her på synlig lækage). motoren kører ellers kanon uden at ryge, hverken når den er kold eller varm.
Har nogen en ide om dette kan være toppakningen der er begyndt at blive lidt tyndslidt, eller om man kan tjekke for "usynlige" lækager andetsteds før man skifter denne?
Har checket o-ring i ekspansiontankens dæksel, samlinger ved alle slanger for hvide aflejringer, møre slanger mm uden resultat.
Kan man prøve at hælde køler tætner systemet når vandforbruget ikke er større (ved godt det ikke er den rigtige løsning) ?
Kewin.

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få dit kølersystem trykprøvet.
Kommer der vand i olien?

Brug endelig ikke køler/bloktætner, det ødelægger mere end det gavner.

mvh jens
Umiddelbart er der ikke vand at se i olien. den har samme farve som den altid har haft. Den plejer jo at få en mere gråhvid farve hvis der er vand i
Men en trykprøvning afslører vel kun om det er lidt utæt, men den siger vel ikke nødvendigvis hvor lækagen er.
Kewin

Kølere irer med tiden, men det er der jo også så meget andet, der gør. Det er i hvert fald mit bud - men kun en trykprøvning kan afsløre det, og trykket skal nok højere op, end det bilen selv laver, når den kører. Du kan jo også bare vølge at køre med den, og så have noget vand med, ind til det bliver mere tydeligt - for det gør det ganske sikkert med tiden. Hvis der ikke er vand i olien, dvs. den bliver grå, er der ikke lige noget at være bange for. Hvis den pludselig smidder alt vandet, vil det i al fald ikke gå ubemærket hen, og så stopper du bare, lige hvor du nu er.
Har du set grundigt efter ved vandpumpen?
Jeg kørte i længere tid med en vandpumpe, der var lidt utæt under kørsel, men intet mærkeligt med stoppet motor.
På min vogn er den gemt under dækslet til tandremmen og derfor meget svær at observere, men til sidst kunne jeg se, at det dryppede ud i bunden af remkassen.

Med venlig hilsen
ktm

vandpumpen, som KTM skriver. Jo, en trykprøvning vil vise utætheden. Trykket sættes meget højt og man lader den stå i en hel eller halv time. DU kan dælme tro der kommer vand så .... også fra de steder der var "lige ved at gå"

Annonce
Tak for budene
Jeg prøver at få den trykprøvet et sted.
Det kan selvfølgelig godt være et mindre hul i køleren, en slange eller andet
Men normalt ser man jo så de hvide kalkagtige aflejringer omkring stedet. men det kan jo være de kommer når det bliver mere fremtrædent.....
Også hvis der kommer vand i olien ville "oliestanden" så også blive lidt højere samtidig med den gråhvide farve olien får ikke?
Men umiddelbart hvis der var vand i olien eller olie i vandet, alt efter trykforskelle, så ville det vel være topstykket ikke?
Kewin

Eller en toppakning i et tidligt stadie!!
Mulighederne ere mangfoldige!

Med venlig hilsen
ktm

Hehe, man kan også vente til det blir så slemt  så den smider både olie og vand ud på forruden
Kewin

Hvis det er toppakningen, kan jeg love dig for, at du vil opdage det en skønne dag!!
Problemet er, som du måske aner svagt, at det kan være svært at stille diagnosen på et tidligt stadie.
Men få systemet trykprøvet og få undersøgt om der er spor af udstødning i kølevandet. Dertil findes specielle detektorer med noget væske, der skifter farve.

Med venlig hilsen
ktm

Nu er det jo en ældre dame, så nykker og særheder, også kaldet personlighed, er en del af den daglige omgang med den slags! Om der er olie i vandet - tjae, det kan da godt være en toppakning - men så igen - er det måske en transplantation (motorudskiftning) der skal til? Hvis man altså gider ha' bøvlet med damen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis