Kan varmepumpe betale sig for mig?

Vi bor i et gammelt hus fra 1900. Huset er dårligt isoleret, dårlige vinduer. (Som bliver skiftet indenfor 2-3 år). Det er lige knap 80 kvm.

Vi fyrer pt med olie (OLD GAMMELT OLIEFYR), og har et årligt forbug på (Hold fast) cirka 3000 liter.. (Ihvert fald med disse hårde vintre).
Vi har dog store problemer med at holde huset varmt. Vi får meget sjældent en inde temp. på over 20 grader(Selvf ikke et problem om sommeren). Radiatorene pumper og pumper derud af, men det er ligesom om at varmen ikke rigtig kommer ud i huset. Det er ikke længere holdbart for os, da der kommer en lille ny til familien til august, så 18 grader er ikke nok længere. 
Vi overvejer kraftigt at skifte til en varmepumpe, også have oliefyret til nød, hvis varmepumpen ikke kan klare de koldeste vinterdage og nætter. 
Vi er IKKE ude efter pengebesparelser (selvom det intet ville gøre), da jeg godt er klar over at den største besparelse ville være udskiftning af vinduer/døre/isolering, men da vi ikke har så mange penge til det projekt lige nu, ville en billigere løsning imellemtiden være perfekt.
Det der er ønsket er, at vi for max samme varmebudget som nu (cirka 25000 årligt), kan opvarme huset, BEDRE end nu. Altså sådan at man ikke skal gå rundt med kolde hænder hele tiden, og ikke skal have tyk trøje og tæppe når man sidder foran tvet.
Jeg har ingen erfaring med varmepumper, men kunne forestille mig at den var langt bedre til at få varmen ud i rummene og spredt. Men måske tager jeg fejl?
Hvad vil i tro, hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak for svar.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nød til at isolere, uanset hvilken form du for varmen fra vil den forsvinde ud af huset hvis det ikke er isoleret.
MEN vi skiftede nogle elradiatore ud med en varmepumpe i vores hus for 2 år siden og det virker upåklageligt, og samtidig skulle det gerne være blevet billigere, men det har jeg nu aldrig rigtig fået målt.

Vi installerede også en brændeovn i den anden ende af huset istedet for vores gamle oliefyr som nu er nedlagt og har dermed sparet udgiften på 20.000 kr til olie så det er kun det brænde vi køber der koster men vi sanker en del, så udgiften er minimal.

JENSEN

Hvilken type varmepumpe tænker du på?

Luft til luft (som blæser varm luft ind i din bolig)

Luft/vand- eller Jordvarne, som opvarmer din radiatorvand, og erstatter dit oliefyr, dog er det ikke sikkert dit radiatorsystem er velegnet.

mvh jens
Skrevet af je__ns på 20 mar 2011 20:40
Hvilken type varmepumpe tænker du på?

Luft til luft (som blæser varm luft ind i din bolig)

Luft/vand- eller Jordvarne, som opvarmer din radiatorvand, og erstatter dit oliefyr, dog er det ikke sikkert dit radiatorsystem er velegnet.

mvh jens

Luft til luft. Jordvarme er ingen mulighed for os (længere forklaring).

Er godt klar over at isolering er et must, men det bliver løbende når pengene er der, og bliver tidligst påbegyndt sommer 2012.
Måske skulle jeg lige tilføje at oliefyr og tank står i et skur cirka 10 meter fra boligen, så det hele skal også vandre et stykke før det når huset.
Hm... jeg forstår, at du har affærdiget ideen om ekstra isolering - ihvert fald i første omgang?
Uden at kende årsagen til din beslutning synes jeg du bør overveje den en gang til uanset at du får en hel del bedre nyttevirkning ved en varmekilde, der fremfor alt ikke står i et andet hus!

Men der er et (gammelt) udtryk, der siger, at du får dine 100 kroner givet ud på isolering tilbage i førstkommende fyringssæson som mindst 100 kr. Det er antageligt ikke blevet mindre sandt og det gælder ikke mindst rørforbindelser og kedel i dit tilfælde.

En varmepumpe, uanset årsnyttevirkning mm., fjerner ikke behovet for varmt brugsvand osv. og fyrets nyttevirkning bliver endnu ringere af kun at køre til brugsvand - det kan man måle på sommerdriften.

Der er jo heller ikke meget ved at have en fantastisk nyttevirkning og god varme hvis den piver ud alle steder, træk så stearinlysene blæser ud og en lille ny, der er syg af bundkulde. Mellemørebetændelse er ikke skide skægt....

Kan dit oliefyr overhovedet stå stille i et udhus uden at frostsprænge? Det kan være det slet ikke er muligt med de vintre vi har for nuværende!

Gør du det her rigtigt, kan besparelsen første år måske give dig varmepumpen år 2?
Annonce
Det kunne være voldsomt interessant at måle på temepraturfaldet i din rørfprbindelse fra fyr til varmeanlægget inde i huset.
Jeg har en mistanke om, at du spilder en masse varme på den transport.

Med venlig hilsen
ktm

Det er jo set før i ældre boliger at man blot har lagt 2 stk 1" rør i jorden, uden nogen form for isolering, hvilket jo giver noget af et varme spild.

Hvis det er tilfældet, bør du starte der.

Mvh Thomas Hansen

hansen7717.

ja varmespild.!

så kan muldvaberne nyde varme i der boliger under jorden.!
Hvad med at lej et termografi kamera, det koster kun ca. 1000,- pr. døgn.

www.grønklima.dk - Varmepumpemontør og bil aircondition montør.

Til alle de kloge!

Det hun spørger om er: Er varmepumpe mere effektiv end oliefyr! Længere er den ikke, hun bruger gerne 25K på varmepumpe hvis den er mere effektiv end oliefyret! Så er varmepumpen mere effektiv end oliefyret hvis du vil bruge samme beløb på den!

Til Lea: Hvad koster sådan en løsning med varmepumpe? De penge må du jo have, har du prøvet at regne på hvor meget isolering du ville få for de penge? Grunder til at det bliver billigere med isolering er jo at varmen bliver mere effektiv, og du ville derfor også pluslig kunne varme op til over 20 grader for samme pris som du bruger nu hvis det var bedre isoleret, som der bliver foreslået så få en ud med termografi kamera, han vil ku fortælle dig hvor det virkelig batter!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis