Kan varmepumpe betale sig for mig?

Vi bor i et gammelt hus fra 1900. Huset er dårligt isoleret, dårlige vinduer. (Som bliver skiftet indenfor 2-3 år). Det er lige knap 80 kvm.

Vi fyrer pt med olie (OLD GAMMELT OLIEFYR), og har et årligt forbug på (Hold fast) cirka 3000 liter.. (Ihvert fald med disse hårde vintre).
Vi har dog store problemer med at holde huset varmt. Vi får meget sjældent en inde temp. på over 20 grader(Selvf ikke et problem om sommeren). Radiatorene pumper og pumper derud af, men det er ligesom om at varmen ikke rigtig kommer ud i huset. Det er ikke længere holdbart for os, da der kommer en lille ny til familien til august, så 18 grader er ikke nok længere. 
Vi overvejer kraftigt at skifte til en varmepumpe, også have oliefyret til nød, hvis varmepumpen ikke kan klare de koldeste vinterdage og nætter. 
Vi er IKKE ude efter pengebesparelser (selvom det intet ville gøre), da jeg godt er klar over at den største besparelse ville være udskiftning af vinduer/døre/isolering, men da vi ikke har så mange penge til det projekt lige nu, ville en billigere løsning imellemtiden være perfekt.
Det der er ønsket er, at vi for max samme varmebudget som nu (cirka 25000 årligt), kan opvarme huset, BEDRE end nu. Altså sådan at man ikke skal gå rundt med kolde hænder hele tiden, og ikke skal have tyk trøje og tæppe når man sidder foran tvet.
Jeg har ingen erfaring med varmepumper, men kunne forestille mig at den var langt bedre til at få varmen ud i rummene og spredt. Men måske tager jeg fejl?
Hvad vil i tro, hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak for svar.
Vi bor i et gammelt hus fra 1900. Huset er dårligt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for jeres svar alle sammen Jeg er ganske klar over at isolering helt klart er et must, og at det ville hjælpe SÅ meget på varmen i huset. MEN!! Lige pt har jeg ikke de store penge at gøre godt med og jeg har brug for en akut løsning, inden næste vinter, jeg kan på ingen måde nå at spare sammen til hverken nye vinduer, døre, eller isolering af huset for den sags skyld. det projekt var planlagt til at skulle begynde næste forår/sommer. Det vil ikke koste mig noget at få opsat varmepumpen da det så vil være en gave, og derfor er alt jeg ønsker svar på om mon varmen vil blive bedre spredt i huset? Den pumpe jeg får har en maks varme effekt på 3800 watt, og dur til rum op til 145 kvm, og mit hus er jo slet ikke så stort.
Du kan godt bruge luft/luft varmepumpen, som suplement, men helt erstatte oliefyret kan den ikke. Bruger du oliefyret, til varmt vand også?

Yder varmepumpen 3800 watt varme, er det slet ikke nok, til at varme hele huset op.

Et oliefyr yder typisk 16000 watt minus det tab der nu er, så har du et dårligt fungerende oliefyr, yder det nok i omegnen af 11000 watt effektiv varme.

mvh jens
Hvis ikke du her isolering på loftet så forsvinder der enorme mængder varme den vej.

Kan du ikke lokke nogle venner til at grave ned til de før der går fra udhus til huset og få dem isoleret rigtigt. Det må kunne gøres for et rimeligt beløb.....

Jeg tror nemlig du kun får en ekstra udgift til varme og også mere varmt hvis du lader begge dele kører...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har lige skimmet tråden...

Hvis man bruger 3000 liter olie - 30.000 kr i varme på et hus på 80m2 .. Så er der vist stortset ingen isolering..

Altså vil hver en krone brugt på isolering være hjemme igen MEGET hurtigt..

At skifte til varmepumpe vil jeg betegne som sekundær problemstilling..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Skrevet af Lea88 på 27 mar 2011 11:41
Tak for jeres svar alle sammen Jeg er ganske klar over at isolering helt klart er et must, og at det ville hjælpe SÅ meget på varmen i huset. MEN!! Lige pt har jeg ikke de store penge at gøre godt med og jeg har brug for en akut løsning, inden næste vinter, jeg kan på ingen måde nå at spare sammen til hverken nye vinduer, døre, eller isolering af huset for den sags skyld. det projekt var planlagt til at skulle begynde næste forår/sommer. Det vil ikke koste mig noget at få opsat varmepumpen da det så vil være en gave, og derfor er alt jeg ønsker svar på om mon varmen vil blive bedre spredt i huset? Den pumpe jeg får har en maks varme effekt på 3800 watt, og dur til rum op til 145 kvm, og mit hus er jo slet ikke så stort.

Hmm det kan godt være den dur til rum op til 145 kvm, men det er nok et meget velisoleret hus, med optimale udendørs betingelser.. 

I dit tilfælde har du et piv utæt hus, også kan du ikke regne med de 145 kvm, det bedste ville være at finde ud af hvorfor oliefyret ikke kan varme huset op, som en anden skriver 3000 liter olie til en hus på 80 kvm, det er helt galt.

En brændeovn giver god billig tillægs varme, Også er det samtidig hyggeligt..

et par ting i kan gøre rimelig nemt, forsatsvinduer giver en hel del på gamle vinduer, Også isolering på loftet, det kan man mange gange gøre selv hvis man har isoleret loftrum, og koster næsten ingenting, men giver rigtige stor besparelse på varmeregnskabet.
Annonce
et helt nyr hus bruger 40 watt pr m2 dit hus bruger nok over 100 watt måske endda 150 watt hvis det er meget utædt.. så glem alt om at sådan en varmepumpe kan andet end suplere.. og jeg går ud fra at det er om vinteren du skal bruge ekstra varme og det er lige præcis der en varmepumpe har dårligst nyttevirkning.. måske nede omkring en nyttevirkning på 1-1.5

jeg ved godt det er irriterende at vi alle snakker om isolering når du har besluttet at vente.. men det er vejen frem.. det er den fokerte rækkefølge du vil gøre det..

hvorfor kan du ikke starte med at isolere loft?? eller en væg?

Helt enig, det virker fuldstændigt tåbeligt at smide penge efter en varmepumpe, i stedet for at benytte disse til at efterisolere med, og derved have en vedvarende nedbringelse af udgifterne til varme, frem for at smide penge i at varme et hus op, hvor varmen fiser ud af.

Der kan da smides meget isolering i et hus, for samme penge som du bruger til en varmepumpe, så må de nye døre og vinduer vente, men efterisolering af taget ville jeg da prioritere som det aller første.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis