El-spørgsmål vedr. opvaskemaskine

Måske et underligt spørgsmål, men jeg vil blot være sikker:

Må jeg tillutte vores opvaskemaskine til en stikkontakt der sidder i samme skab som opvaskemaskinen?

Stikkontakten er placeret inde bagerst i skabet (på en murstensvæg), og man er derfor nødt til at trække maskinen ud, hvis man helt vil afbryde strømmen til den. Eller gå ud til tavlen og slukke for en gruppe dér.

Er det fint nok?

Måske et underligt spørgsmål, men jeg vil blot... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Metrik på 17 mar 2011 21:09
Fællesnævneren til dette må være løs forbindelse eller dårlig kontakt. Er der dårlig kontakt mellem to kontaktpunkter og der samtidigt er stort strømtræk over denne forbindelse, vil der afsættes effekt (varme) i punktet med dårlig kontakt. Til tider så meget varme at dele smelter eller ødelægges.

Dårlig kontakt kan der være mange steder på et ledningstræk, også ved samlemuffer og ALLE skrue-forbindelser. Så hvis i beder mig udskifte stikkontakten og bruge samlemuffer/skrueforbindelser i stedet, kan jeg ikke rigtigt se at løsningen bliver bedre.

Bedste løsning er i mit første svar.. Se linket..

Kablet skal være aflastet for at det skal være lovligt.. Og dåsen skal desuden lukkes med noget uanset..

Det tager 10 min. at skifte, så der er ingen problemer i det..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Skrevet af kamb på 18 mar 2011 13:10

Hej Jan,

Der bliver heller ikke skrevet at opvaskemaskiner er større syndere en andre store belastninger, men blot at opvaskemaskiner er syndere..

Derfor er det helt korrekt.. Men man behøver vel ikke opremser alle andre maskiner, når nu emnet er opvaskemaskine

God weekend..
Hej Kamp..
Nu ordkløver vi.. det er noget vrøvl.. effekten ligger i varmelegme, det er udelukkende  ren ohms.. alså hverken kapasativ eller induktiv.. så effekten er til at forholde sig til.. Hvis man får en opvaskemaskine godkendt til 230v leveret med stikprop.. og stikprop og stikkontakt er i orden, har man ingen problemer. At mange så har defekte stikkontakter, er en helt anden sag. Men at sige opvaskemaskiner er en synder, er noget vrøvl.!
ikke mere vedr det... m.m. der kommer noget med "lidt mere kød på"
Mvh Jan

Hej Jan,

Kald mig bare ordkløver - Men spol lige op til dit første indlæg..

Thomas pointerer at opvaske maskiner har en kedelig tendens til at brænde stikkontakter af - Det skriver du er noget vrøvl, og udbeder en forklaring..

Nu forsøgte jeg så at uddybe det for dig - men så begynder du at vandre ud af forskellige emner.. Dig om det, men det er sørme ikke nemt at forklare dig noget, uden at du går til modangreb..

Men ja - det er lovligt.. Jeg vil til enhver tid fastholde at benytter man kombinationen Stikkontakt/opvaskemaskin - så er det på lånt tid.. Uanset om de er sprit nye.. En fast forbindelse er det eneste rigtige..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Jeg har en opvaskemaskine, der indtil nu har været tilsluttet en korrekt monteret stikkontakt i over ti år.
En opvaskemaskine trækker jo heller ikke større strøm end så mange andre apparater, der bruges meget.

F.eks. har jeg en (engelsk fremstillet) kogekedel med påstemplet effekt 3000W ved 240V. Lidt omregning giver 2760W ved 230V.
Den har også leveret en kedelfuld vand mindst en gang pr. døgn i mange år, og de sidste ti år tilsluttet den samme stikkontakt.

(Måske har jeg bare nogle gode stikkontakter?)

Jeg vil nu påstå, at hvis en korrekt monteret stikkontakt ikke kan holde til det, så skulle den aldrig have været godkendt.
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men kunne der være noget om, at ældre opvaskemaskiner har en simpel styringselektronik, der tillader store startstrømme og andre elektriske unoder? Og at nyere opvaskemaskiner har indbygget en mere intelligent styring, måske en "soft start" funktion, der belaster en elektrisk installation mindre? Dermed er problemet ikke-eksisterende ved nyere maskiner. Men som sagt, jeg ved ikke om det her er indført på opvaskemaskiner.
Annonce
Skrevet af kamb på 21 mar 2011 08:51
Hej Jan,

Kald mig bare ordkløver - Men spol lige op til dit første indlæg..

Thomas pointerer at opvaske maskiner har en kedelig tendens til at brænde stikkontakter af - Det skriver du er noget vrøvl, og udbeder en forklaring..

Nu forsøgte jeg så at uddybe det for dig - men så begynder du at vandre ud af forskellige emner.. Dig om det, men det er sørme ikke nemt at forklare dig noget, uden at du går til modangreb..

Men ja - det er lovligt.. Jeg vil til enhver tid fastholde at benytter man kombinationen Stikkontakt/opvaskemaskin - så er det på lånt tid.. Uanset om de er sprit nye.. En fast forbindelse er det eneste rigtige..

Hej Kamp..
Rolig nu.. Det jeg har svært ved er at folk kommer med noget, som ikke altid bliver forklaret på en "seriøs" måde.. mange herinde påstår noget, som der ikke altid er belæg for, og det har jeg det ski lidt svært ved, sådan er det bare, og jeg syntes ikke du bidrager med noget seriøs til det her spørgsmål, hvilket jeg forsøgte på.
Jeg mener bestemt at jeg har holdt mig til emnet..
Jeg har stor respekt for folks erfaringer, men mener, hvis man påstår noget, må man have noget at have det i, og lige i det her spørgsmål, var jeg begyndt at gælde mig til at lære noget nyt :-), hvilket indtil videre desværre ikke er sket.. så jo, lidt skuffet
Men det var alså alt herfra nu..
Mvh Jan J
Faldt her i regnen over denne lidt gamle tråd. 
Som kamp anfører er det bedste sikkert en fast forbindelse det pågældene sted.
Grunden til afbrændte stikkontakter netop ved opvaskemaskiner, kunne jo være at der lejlighedsvis er førøget fugt bag maskinen, man anbefaler jo af samme grund at træbordplader fugtsikres over opvaskemaskiner. 
Af andre grunde kunne jeg komme i tanke op :
Det er måske en type stikkontakt med skruer til ledningerne hvor skruen er rystet løs.
Hvis det er "hullerne" der er brændt kan det næsten kun være pga. der er nogen der har monteret en dårlig stikprop eller gjort det dårligt, for lige her er det jo ikke et stik der bliver taget ud dagligt. 

Når jeg tager tråden op, er det fordi thomas.29, foreslår en "fast installation med samlemuffer".

Der skal man passe gevaldigt på.

For det første skal man ikke samle stiv og blød ledning med samme skrue. Brug klemrækker eller dobbelte samlemuffer. Bløde ledninger og skruer er i det hele taget en dårlig kombination, men det er vel for meget forlangt at alle amatørelektrikkere anskaffer en crimptang og trådbeskyttelsrør, som er det der skal til, når der skal overføres lidt mere strøm end til en alm. lysekrone. 
Skulle nogen komme i tanke om, at fortinne (lodde) de bløde ledningsender  så er det helt forbudt. Skruerne bliver løse med tiden.

Angående samlemuffer: Jeg så hos den lokale købmand en pakke til jeg tror til en 20er. Hvis de bliver udbredt blandt DIYtrikkere, vil brandvæsnerne få en kraftig kundetilgang. Kvaliteten var simpelthen så ringe (tyndt gods) at de knækkede før skruen var strammet tilstrækkeligt, og som jeg husker det var der et godkendelsesmærke på oven i købet.

Jeg skal ved lejlighed se om han har flere tilbage, så får i et billede, til skræk og advarsel.

Mvh.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis