Faldt her i regnen over denne lidt gamle tråd.
Som kamp anfører er det bedste sikkert en fast forbindelse det pågældene sted.
Grunden til afbrændte stikkontakter netop ved opvaskemaskiner, kunne jo være at der lejlighedsvis er førøget fugt bag maskinen, man anbefaler jo af samme grund at træbordplader fugtsikres over opvaskemaskiner.
Af andre grunde kunne jeg komme i tanke op :
Det er måske en type stikkontakt med skruer til ledningerne hvor skruen er rystet løs.
Hvis det er "hullerne" der er brændt kan det næsten kun være pga. der er nogen der har monteret en dårlig stikprop eller gjort det dårligt, for lige her er det jo ikke et stik der bliver taget ud dagligt.
Når jeg tager tråden op, er det fordi thomas.29, foreslår en "fast installation med samlemuffer".
Der skal man passe gevaldigt på.
For det første skal man ikke samle stiv og blød ledning med samme skrue. Brug klemrækker eller dobbelte samlemuffer. Bløde ledninger og skruer er i det hele taget en dårlig kombination, men det er vel for meget forlangt at alle amatørelektrikkere anskaffer en crimptang og trådbeskyttelsrør, som er det der skal til, når der skal overføres lidt mere strøm end til en alm. lysekrone.
Skulle nogen komme i tanke om, at fortinne (lodde) de bløde ledningsender
så er det helt forbudt. Skruerne bliver løse med tiden.
Angående samlemuffer: Jeg så hos den lokale købmand en pakke til jeg tror til en 20er. Hvis de bliver udbredt blandt DIYtrikkere, vil brandvæsnerne få en kraftig kundetilgang. Kvaliteten var simpelthen så ringe (tyndt gods) at de knækkede før skruen var strammet tilstrækkeligt, og som jeg husker det var der et godkendelsesmærke på oven i købet.
Jeg skal ved lejlighed se om han har flere tilbage, så får i et billede, til skræk og advarsel.
Mvh.