El-spørgsmål vedr. opvaskemaskine

Måske et underligt spørgsmål, men jeg vil blot være sikker:

Må jeg tillutte vores opvaskemaskine til en stikkontakt der sidder i samme skab som opvaskemaskinen?

Stikkontakten er placeret inde bagerst i skabet (på en murstensvæg), og man er derfor nødt til at trække maskinen ud, hvis man helt vil afbryde strømmen til den. Eller gå ud til tavlen og slukke for en gruppe dér.

Er det fint nok?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være noget i vejen for.

Det fikser jeg...
Opvaskemaskiner har en kedelig egenskab med at "brænde" stikkontakter af. Så jeg vil lave en "fast" installaion - og samle ledningerne med samlemuffer.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Skrevet af thomas.29 på 17 mar 2011 10:03
Opvaskemaskiner har en kedelig egenskab med at "brænde" stikkontakter af. Så jeg vil lave en "fast" installaion - og samle ledningerne med samlemuffer.

Den har jeg godt nok ikke hørt før!

Hvad skulle grunden være til det?

Tak for jeres hurtige svar. Jeg glemte at fortælle at stikkontakten er uden afbryder. Måske det kan "frifinde" mig i forhold til thomas.29 kommentar
Skrevet af vile på 17 mar 2011 10:06

Den har jeg godt nok ikke hørt før!

Hvad skulle grunden være til det?

Ja sikke noget vrøvl.. venter spændt på en forklaring

Mvh Jan J
Annonce
Hej,

Jeg vil godt komme med et bud - og er faktisk enig..

Det er tit set at stikkontakter som belastes med stor effekt, på sigt vil brænde over enten i kontaktsæt eller i selv hullet hvor stikket er sat ind..

Prøv evt. at google "brændt stikkontakt"

Hvis gruppeafbryderen er på samme plan som opvaskeren, ville jeg skifte til denne:

http://www.greenline.dk/Produkt/3051/Komfurudtag

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Hej Kamp..
Jamen det kan vi ski da heller ikke blive uenig om, at en stor belastning, belaster det svageste led... men at opvaskemaskiner, skulle være større synder end andet med en stor belastning, tror jeg er noget vrøvl..
Mvh Jan J
Min elektrikker klippede altid stikproppen af opvaskemaskiner. Har lige tjekket - varmelegmet i min opvaskemaskine er på 2300 watt.

For et halvt år siden "lykkes" jeg også med at brænde en næsten ny LK kontakt af ved min tørretumbler - og den var kun udstyret med et 1800 watt varmelegme. Den var flyttet til et nyt sted og skulle bare hurtigt op. Så den kom bare i stikkontaktet. Ledningerne bagved var også noget sorte. Så de blev skiftet samtidig.

Så blev man lidt glad for at der var trukket flex-rør.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Fællesnævneren til dette må være løs forbindelse eller dårlig kontakt. Er der dårlig kontakt mellem to kontaktpunkter og der samtidigt er stort strømtræk over denne forbindelse, vil der afsættes effekt (varme) i punktet med dårlig kontakt. Til tider så meget varme at dele smelter eller ødelægges.

Dårlig kontakt kan der være mange steder på et ledningstræk, også ved samlemuffer og ALLE skrue-forbindelser. Så hvis i beder mig udskifte stikkontakten og bruge samlemuffer/skrueforbindelser i stedet, kan jeg ikke rigtigt se at løsningen bliver bedre.
Skrevet af helja på 17 mar 2011 17:54
Hej Kamp..
Jamen det kan vi ski da heller ikke blive uenig om, at en stor belastning, belaster det svageste led... men at opvaskemaskiner, skulle være større synder end andet med en stor belastning, tror jeg er noget vrøvl..
Mvh Jan J

Hej Jan,

Der bliver heller ikke skrevet at opvaskemaskiner er større syndere en andre store belastninger, men blot at opvaskemaskiner er syndere..

Derfor er det helt korrekt.. Men man behøver vel ikke opremser alle andre maskiner, når nu emnet er opvaskemaskine

God weekend..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere