Renovering af kælder (understøbning, ydermursisolering, støbning af nyt gulv etc.)

Hej,

Jeg er flyttet ind i min kæreste hus (gammel murermestervilla fra 1928) og det er næsten ny rennoveret med undtagelse af kælderen, der så tilgengæld kræver en fuldstændig rennovering...

Jeg havde efter slid og slæb rennoveret det ene af rummene, hvorefter jeg nu har fundet ud af, at der er skimmelsvamp i det rum (måske også i andre). Skimmelsvampen er desværre ikke kun på ydervæggene (så man måske kunne nøjes med ydermursisolering), men også indvendige bærende vægge er ramt af skimmelsvampen.

Balladen er nok at grundvandet står så højt at det trænger ind nedefra på vores enormt tykke betongulv - det er hele 3 cm tykt (total til grin!) og nedenunder er der murbrokker og ler.

Fundamentet består af ingen ting, idet der bare er muret op med mursten fra jorden til og med 1. sal.

Vi vil gerne have en rigtig lækker kælder vi kan bruge, men det er jo desværre ikke rigtig muligt pt. Jeg ville også gerne vælge en billigere løsning end nedenstående, som koster minimum DKK 200.000 i materialer og rådgivning, men pt. virker det som den eneste og bedste løsning.  

Mit projekt lyder som følger:

- Understøbning af fundamentet 1 meter af gangen
- Ydermursisolering (plader, dræn og det hele...)
- Støbning af nyt gulv (kapilarbrydende lag (10 cm.), polystyren (30 cm.), armeringsnet, gulvvarme og 10-15 cm beton)
- Opudsning af vægge og gøre kælderen lækker

Vi har desværre ikke råd til at få håndværkere på, hvorfor jeg selv skal gå og hygge mig med understøbning efter arbejde og i weekenderne det næste lange stykke tid.

Er der nogen der har nogen råd? Kender en god byggeteknisk rådgiver med erfaring indenfor området, som man kan aftale en fast pris med? Jeg har fået nogle tilbud på DKK 25.000, men det syntes jeg lyder lige i overkanten, da de jo bare skal se på kælderen, høre hvad mine planer er og skrive en rapport, hvor de fortæller mig hvordan jeg skal gribe det an (også så jeg kan få forsikringsselskabet med på ideen). Jeg havde forestillet mig at skulle bruge ca. 8.-10.000 på ingeniør / byggeteknisk rådgivning...

Kender I nogle gode steder hvor man kan få billige byggematerialer, jeg syntes det er helt vildt dyrt for polystyren, kapilarbrydende lag, beton (både til understøbning og gulv (to forskellige typer)), armeringsnet, gulvvarme slange etc. (har regnet uf at jeg kommer til at bruge ca. DKK 175.000 på materialer).

Alle gode råd er meget velkomne

/S.

Hej, Jeg er flyttet ind i min kæreste hus (gammel... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg har noget liggende. Men det kan først sendes næste uge.
Men det du skriver fortæller godt nok ikke meget om projektet og hvilke tanker der ligger bag. Kan se du er konstruktør eller??

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja jeg er konstruktør, men har ikke erfaring med kælderrenovering, og det er jo dumt at skulle opfinde den dybe...

Vores kælder er i en murmestervilla fra 1932. Der skal udgraves, understøbes og drænes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også