Renovering af kælder (understøbning, ydermursisolering, støbning af nyt gulv etc.)

Hej,

Jeg er flyttet ind i min kæreste hus (gammel murermestervilla fra 1928) og det er næsten ny rennoveret med undtagelse af kælderen, der så tilgengæld kræver en fuldstændig rennovering...

Jeg havde efter slid og slæb rennoveret det ene af rummene, hvorefter jeg nu har fundet ud af, at der er skimmelsvamp i det rum (måske også i andre). Skimmelsvampen er desværre ikke kun på ydervæggene (så man måske kunne nøjes med ydermursisolering), men også indvendige bærende vægge er ramt af skimmelsvampen.

Balladen er nok at grundvandet står så højt at det trænger ind nedefra på vores enormt tykke betongulv - det er hele 3 cm tykt (total til grin!) og nedenunder er der murbrokker og ler.

Fundamentet består af ingen ting, idet der bare er muret op med mursten fra jorden til og med 1. sal.

Vi vil gerne have en rigtig lækker kælder vi kan bruge, men det er jo desværre ikke rigtig muligt pt. Jeg ville også gerne vælge en billigere løsning end nedenstående, som koster minimum DKK 200.000 i materialer og rådgivning, men pt. virker det som den eneste og bedste løsning.  

Mit projekt lyder som følger:

- Understøbning af fundamentet 1 meter af gangen
- Ydermursisolering (plader, dræn og det hele...)
- Støbning af nyt gulv (kapilarbrydende lag (10 cm.), polystyren (30 cm.), armeringsnet, gulvvarme og 10-15 cm beton)
- Opudsning af vægge og gøre kælderen lækker

Vi har desværre ikke råd til at få håndværkere på, hvorfor jeg selv skal gå og hygge mig med understøbning efter arbejde og i weekenderne det næste lange stykke tid.

Er der nogen der har nogen råd? Kender en god byggeteknisk rådgiver med erfaring indenfor området, som man kan aftale en fast pris med? Jeg har fået nogle tilbud på DKK 25.000, men det syntes jeg lyder lige i overkanten, da de jo bare skal se på kælderen, høre hvad mine planer er og skrive en rapport, hvor de fortæller mig hvordan jeg skal gribe det an (også så jeg kan få forsikringsselskabet med på ideen). Jeg havde forestillet mig at skulle bruge ca. 8.-10.000 på ingeniør / byggeteknisk rådgivning...

Kender I nogle gode steder hvor man kan få billige byggematerialer, jeg syntes det er helt vildt dyrt for polystyren, kapilarbrydende lag, beton (både til understøbning og gulv (to forskellige typer)), armeringsnet, gulvvarme slange etc. (har regnet uf at jeg kommer til at bruge ca. DKK 175.000 på materialer).

Alle gode råd er meget velkomne

/S.

Hej, Jeg er flyttet ind i min kæreste hus (gammel... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bamse82 på 08 mar 2011 23:10
Hej Svingdør...

Dette kan du måske ikke bruge til så meget, men vil gerne lige give dig en opmuntring:

Jeg har været igennem præcis sammen opgave som dig i en murermestervilla fra 1928 med en kælder på 65 kvm. Det tog et år og kostede knap 100k inkl. alt (herunder skabsarrangement, hårde hvidevarer mm.), så det er bestemt muligt. Den eneste vejledning jeg fik var en bekendt der er tømmer. Derudover tegnede jeg en enterprise-forsikring, både for at dække huset, men ikke mindst for at dække medhjælpere (venner og familie).

Det er hårdt arbejde, især udgravning og understøbning, men så kommer det sjove.

Ialt har det taget mig ca. 1 år. Det kunne være gjort hurtigere, men en lille søn skulle også tage noget af min tid :-)

har du spørgsmål, behov for billeder eller lign. så sig endelig til.

God arbejdslyst!

ps. Har også lavet omfangsdræn 2 år før dette projekt for at tørre kælderen, og nu har vi en super kælder uden lugt, fugt, svamp eller lign..

Hej Bamse 82

Hvis du har billeder fra projektet, vil jeg da meget gerne se dem, har netop købt et hus der skal igennem samme omgang  :-)



Hej Bamse 82,

jeg vil også meget gerne bede om nogle billeder :-)

TAK! Du kan sende på [email protected]

God dag!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej svingdoer :o)

Jeg skal selv i gang med tilsvarende renovering af kælder (dog ikke med understøbning). Jeg fik drænet rundt om huset for 3 år siden, hvilket har givet en god tør kælder.
Under min research til mit næste projekt kunne jeg konstatere at der kun er krav om 220mm isolering i kældergulv med gulvvarme, idet der regnes med at der i jorden altid er 12 grader. Jeg så at du havde tænkt at bruge 300mm. det er også fint, men hvis du vil spare lidt gravearbejde, så skulle 220mm opfylde kravene.

Jeg ser selvfølgelig gerne at der er nogle der kan bekræfte min påstand.

Mvh. Martin.
Det er ikke ganske korrekt.
Kravene er skærpede i BR10 hvor man ikke længere skelner mellem de forskellige gulvtyper
Kravet er 0,12 Wm2/K hvilket i et terrændæk svarer til 200 - 250 mm isoleringstykkelse.
Dog er kravet til mindsteisolering kun 0,20 Wm2/K (Men så skal der laves varmetabsrammeberegning)
Der kan man bare se. Det er godt med noget ekspertviden ;o)

Dvs. at hvis man putter 250mm flamingo under gulv, så er man sikker på at overholde kravene?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg hiver lige gang i denne ældre tråd.
Jeg står og skal i gang med at understøbe min kælder. Huset er fra 1933.
Jeg kunne godt tænke mig billeder fra lignende renoverings projekter.
Min mail adr: [email protected]

På forhånd tak.
Hej b82, Jeg ligger i økonomiske overvejelser om at få udgravet min eksisterende kælder, den skal graves dybere med understøbning og dræn til følge så det er hele molivitten der skal laves så det bliver rigtig dyrt. Naturligvis skal der i samme omgang laves gulvvarme. Så jeg ser på hvad jeg selv kan lave og hvad der er en god ide at få en professionel til. I den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt billed inspiration fra et lignende projekt, og naturligvis gode råd er velkomne. Evt hvis nogen har en grafisk tegning med en opbygning af et kældergulv fra bunden af dvs. Fra jordlag, gerne med tykkelse af de enkelte lag samt hvad de forskellige lag burde bestå af. På forhånd tak. [email protected] Mvh klaus
Hej svingdør, Har lige skrevet et indlæg på din tråd til bamse82. Hvis du skulle ligge inden med billeder af dit projekt samt en vurdering af forløbet ville det være cool at høre om. Jeg skal til at lave samme projekt og kan bruge lidt rådgivning. Mvh klaus
Hej Alle,

det har været en kamp at nå til at jeg forhåbetlig i næste uge får støbt gulv...

Jeg startede på mit projekt i slutningen af maj 2011, men "desværre" var jeg på ferie en stor del af juni og i slutningen af august indtil midt september. Det værste af det hele har dog nok været været i sommeren 2011 - ved ikke om I kan huske det, men det regnede en del.

Jeg fik et entreprenør firma til at grave siderne fri (en af gangen) udvendigt, hvorefter jeg understøbte (én meter af gangen og lad være med at tage mere - det kom jeg til og det resulterede i en sætningsskade) med fundablokke op til ca. 5-8 cm fra kældervæggens underkant. Derefter brugte jeg ekspanderende beton til at fylde det resterende hul (de 5-8 cm).

Når jeg var færdig (med understøbning) med én side lavede jeg forskalling på ydersiden af hældervæggen og så var det bare med at gå igang med den lille blander fra Harald Nyborg. Det kan anbefales at holde en pause når du støber (jeg støbte ca. 2,5 meter og op til næsten 3 meter i højden). Det vejer altså en hel del sådan noget beton, så det lægger et ganske voldsomt pres på forskallingen. Husk ikke at bruge alt for tynde krydsfinerplader (mine var vist omkring 2cm i tykkelsen) og selvfølgelig skal de kunne tåle vand...

Når betonen var tør (et par dage efter) pillede jeg forskallignen ned igen og så kunne jeg lægge dræn og fylde op med nødesten (ca. ½ meter), fiberdug (så der ikke kommer alt mulig jord, sand etc. ned i drænet) ovenpå stenene og så nogle flere sten. Fibergdug ovenpå stenen og til sidst 08 sand (ca. den sidste meter). Det er vigtig at sandet bliver komprimerer, så der skal lige en pladevibrator på eller en "loppe".

Hov glemte helt at sige, at jeg selvfølgelig også isolerede kældervæggen udvendigt med 100mm drænplader (fra Jackon), men de findes vist billegere fra Thermisol og der er vist ligeså gode...?(!) Det er ganske nemt, men det er en fordel at være to - en der holder pladen på plads og en del hælder sten ned op langs pladen. Det samme gør sig også gældende når man lægger dræn - hvis man bare hælder nødesten ned ovenpå drænet, så vil drænet bare flytte sig op ovenpå stenene og det skal det jo ligesom ikke... altså er der en der skal stå på drænslangen og få sten i hovedet :-)

Tilbage til det indvendige - nu skulle jorden jo "bare" ud fra kælderen...! Det kan bestemt betale sig at leje transportbånd hos Ramirent, Loxam eller lignende. på den måde står der nogen nede i kælderen og nogen oppe for enden af transportbåndet og kører jord væk. Man kan jo bytte når man ikke gider grave mere, men det er bestemt en god ide at få et par venner til at hjælpe, da det er temmelig dyrt at leje transportbånd (selve transportbåndet koster vist op til 800 kr. om dagen, men transporten koster ca. det sammer hver vej...), så jo færre dage man skal leje det jo bedre...!

Når så kælderen var tømt , så lagde jeg en tyndt (ca. 10 cm.) lag med nødesten (drænende lag), derefter har jeg lagt 300mm isolering (af den gode slags). I weekenden skal jeg lægge restent af varmeslangerne som selvfølgelig bliver bundet fast på armeringsnet, der er lagt oenpå isoleringen (med nogle "afstandsklodser" imellem, så armeringsnettet bliver holdt oppe i den rette højde, således at varmeslangerne ligger i det rette niveau når betonen bliver hældt ud over.

Når så betongulvet er klart, så skal der lægges klinker / fliser, men først skal væggene ordnes (facadefræser) og dernæst pudses op, så der er et stykke vej endnu...

Jeg vil tro at projektet ender med at have kostet ca. 400.000,00, men det er stadig en del mindre en hvad et lignende tilbud i en marginalt større kælder lød på, nemlig 1,3 mio kr.

Jeg vil tro at jeg har brugt ca. 150.000 kr. på hjælp fra entreprenør, VVS'er, elektrikker, leje af maksiner etc. Derudover har jeg brugt over 100.000 kr. på at få kørt jord væk (og det er ca. ½ pris pga god forbindelse). Så er der materialer som står for resten... F.eks kommer mit betongulv til at koste ca. 20.000 kr. (færdigblandet beton og arbejdsløn til glittemand - så det bliver "lige").

Alt i alt en meget dyr fornøjelse :-)

Send mig en mail på [email protected] hvis I vil have nogen billeder - jeg har dog temmelig meget at se til den næste uges tid, så der kan være lidt forsinkelse på :-)

God arbejdslyst og spørg endelig :-)

/Sandur.





Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også