Støvsuger til murerstøv

Hej,

En gang i mellem har jeg gang i noget murerarbejde i mit gamle hus og har i den forbindelse brug for at kunne suge murerstøv, slibestøv, skærestøv mv op. Jeg vil derfor gerne have fat på en støvsuger der kan holde til det og som ikke let stopper til i posen/filteret - helst uden at betale en formue.

Jeg har forsøgt mig med en støvsuger fra Bilka - en kombineret tør/våd støvsuger, som jeg forsøgte at gøre posefri ved at sætte et hjemmelavet filter på udsugning (altså før motoren), men godt blev det ikke.

Hvilken model og type kan I anbefale og hvad koster det?
Har nogen eventuelt erfaring med at anvende en askesuger som støvsuger til murerstøv?

mvh Erik
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er netop som du selv beskriver, at poserne / Filteret sætter til af det fine støv, så her ville jeg klart anbefale en hobby spånsuger. Den har den fordel at filteret er udvendigt så du kan slå til det når det begynder at lukke til, så vil det fine støv blot falde ned i posen der hænger under maskinen. Om en askesuger vil kunne klare det, nu er aske jo meget let at suge op, men hvis du kan finde en billig model var det måske værd at prøve.
Hej Erik.

Jeg brugte en askefanger for nylig til at støvsuge gips op med med. Det fungerede ok, dog skulle jeg rense filteret et par gange. Det var den billige fra Harald Nyborg, det var dog lidt til besvær at slangen ikke var hjelt så lang som jeg kunne ønske mig og at man skulle skubbe/trække to "maskiner"

Stor hilsen

Allan

Formålet med at undervise et barn, er at gøre det i stand til at klare sig uden sin lærer.     Elbert Hubbard

Nu kender jeg ikke til princippet bag en spånsuger, men suges støv og skidt direkte gennem motordelen og ind i poserne, så luften presses ud gennem den øverste og støvet falder ned i den nederste?

Hvis det er virkemåden - kan motoren godt holde til murerstøv? (En alm. støvsuger bliver ret dårlig når først den har været i nærheden af murerstøv, er min spæde erfaring)

mvh Erik
Ja det gør det Erik, det er derfor den er en fordel at bruge.
Gamle Nielfisk støvsugere(nok tilbage fra før 1980) er poseløse og fungerer upåklageligt til kalk- og gipsstøv.

De kan ofte fås på loppemarkeder til en billig pris.
Annonce
Ja de er nok poseløse, men der sidder altså en stor filter pose der forhindre støv i at gå op i motoren. Og det stopper til når der suges puds støv o.l. op med den, jeg "arvede" min Mormors Nilfix og den køre stadig upåklageligt, efter jeg forsynede den med nye kul for snat 30 år siden. Den bliver brugt på værkstedet nu !
Hvilke mærker/typer bruger prof'erne og hvilket prisniveau ligger disse i?

mvh Erik
Hvornår har du sidst set en håndværker, rydde op efter sig ?
Jeg gør...
Jeg bruger dyson håndstøvsuger til småting og en alto nilfisk hvis det er meget.
Men ofte vil kunden hellere selv gøre rent og spare pengene.

Jacob
Hej,

Jeg har denne på mit værksted, kan tage det hele og filterposen ryster jeg af udenfor når det blæser godt :-)

http://www.fnugfri.dk/index.php?varenummer=80.02.8506&kat=195&hkat=105&hhkat=195

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også