Støvsuger til murerstøv

Hej,

En gang i mellem har jeg gang i noget murerarbejde i mit gamle hus og har i den forbindelse brug for at kunne suge murerstøv, slibestøv, skærestøv mv op. Jeg vil derfor gerne have fat på en støvsuger der kan holde til det og som ikke let stopper til i posen/filteret - helst uden at betale en formue.

Jeg har forsøgt mig med en støvsuger fra Bilka - en kombineret tør/våd støvsuger, som jeg forsøgte at gøre posefri ved at sætte et hjemmelavet filter på udsugning (altså før motoren), men godt blev det ikke.

Hvilken model og type kan I anbefale og hvad koster det?
Har nogen eventuelt erfaring med at anvende en askesuger som støvsuger til murerstøv?

mvh Erik
Hej, En gang i mellem har jeg gang i noget... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Efter inspiration på nettet et sted, har jeg selv lavet en aske cyklon.

Jeg har lavet den med plexiglas på toppen, for at se virkningen. Det virker !!!!
Luften suser rundt, og alt skidtet bliver slynget ned i bunden.

Jeg har tømt fyret med den, haft den til rundsaven, sugt slibe støv fra sandspartel, og jeg har endnu ikke "banket" på filteret i min gamle nilfisk. Suge evnen er selvfølgelig faldet lidt, men lang fra som før, hvor jeg halvvejs i rengøringen af fyret skulle rense filter.

Her er den jeg har set på: http://www.energi-bornholm.dk/virvelvind.html

Jeg er bare en nærig jyde, så jeg har selv lavet en.

Mvh Thomas Hansen

Hallo...

den med spånsugeren er sku lige dum nok, undskyld mit sprog.

En spånsuger har påmonteret en stor filterpose hvori luften kan gennemtrænge, men det kan det fine murerstøv også, så når i beder ham om at slå på posen, ja, så støver det sku i hele rummet... hvorfor tror i det hedder en spånsuger?

Hvis der skal bruges en "støvsuger" til murerarbejde, så skal det normalt være en professionel, og det kunne f.eks. være en Festool. Den er beregnet til brug af en "Giraf", som sliberi tørt sandspartel. Støvet er finere end murerstøv.

Mskinen er beregnet til murer og malerstøv, har to harmonikafiltre, som kan udtages og renses. Ydermere er den fuldstændig ligeglad med hvor fint støvet er, eller om det er sten den sluger.

Meeeen, prisen er også derefter, men du har også maskinen i resten af din levetid. Jeg har haft min nu i 10 år, aldrig problemer, og den bliver brugt hårdt hver dag.

Prisen på en sådan ligger på ca. 35-4500+moms....

Poserne er store, og hvis det er grovkornet støv, kan de tømmes. De koster ca. kr 100 pr. stk.

Men held og lykke..


E
jeg har en festool m-klasse... SRM 45 og den koster ca 9000kr... men kan til gengæld gøre... alternativt er der ctl 36e til omkring 6000 kr

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

En Festool kan jo da godt blive et alternativ - altså en brugt en. Men kan begge typer anvendes til fint murerstøv og der er vist poser i dem begge - stopper de ikke til hvis de anvendes til murerstøv?
Jeg havde troet at der skulle anvendes en poseløs variant.

mvh Erik
En Festool kan jo da godt blive et alternativ - altså en brugt en. Men kan begge typer anvendes til fint murerstøv og der er vist poser i dem begge - stopper de ikke til hvis de anvendes til murerstøv?
Jeg havde troet at der skulle anvendes en poseløs variant.

mvh Erik
Annonce
hmm altså hvis du læser på festool.dk om SRM 45 vil du kunne se den er godtkendt til slibestøv fra gips på byggepladser. Derfor vil sagtens kunne klare dit murer støv.. Jeg har ikke døje med at den "propper" til..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hejsa
Vil lige vække denne tråd til live igen. Jeg har tænkt mig at fræse alle fuger i vores røde murstensvilla ud med en fugefræser. Til det formål skal jeg bruge en god støvsuger der kan tåle meget fint murerstøv. Det må være den samme som man bruger sammen med rillefræseren. Hvad skal jeg kigge efter når jeg søger på den blå avis? :-) En ny er vist for dyr.
Hej Jesper,

Jeg har selv købt en askestøvsuger i en ekstra kraftig model og monteret en slange fra en anden gammel støvsuger, således slangen er normal længde og har desuden monteret nogle hjul og en ekstra lang ledning også. På denne vis har jeg fået en rimelig kraftig støvsuger, der tåler ret meget fint støv til nærmest ingen penge.

Jeg har endnu ikke haft den tilsluttet en rillefræser, men har dog suget murstøv op med den og det virker ret godt - men filteret skal selvfølgelig renses jævnligt.

mvh Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også