El måler

Hejsa. Jeg har nu fået gang i min vindmølle samt grid tie inverter, og er nu nysgerrig efter hvordan man kan måle hvad jeg føder baglæns på nettet. Jeg har en Elmåler liggende (K420NNS) til 3x230/400v liggende, hvordan smider jeg den på som måler i et almindeligt 230 v net?
Mvh
Franz
Hejsa. Jeg har nu fået gang i min vindmølle samt... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Franz på 05 mar 2011 16:50
Hejsa. Jeg har nu fået gang i min vindmølle samt grid tie inverter, og er nu nysgerrig efter hvordan man kan måle hvad jeg føder baglæns på nettet. Jeg har en Elmåler liggende (K420NNS) til 3x230/400v liggende, hvordan smider jeg den på som måler i et almindeligt 230 v net?
Mvh
Franz

Hej Franz!

Uden at kende målerens klemmeforbindelser, vil jeg prøve at give en forklaring på at forbinde den.
Nullen forbinder til målerens nulklemme der som regel sidder den længst til højre. Fasen ind fra forsyningen, forbinder til en af målerens faseklemmer. Fasen ud forbinder du til klemmen ud af måleren.
Fase ind og fase ud sidder i sæt to og to startende med L1 ind som den der er længst til venstre. L2 er næste sæt. L3 er sidste sæt.
Når du føder baglæns på nettet, er du også forbundet til nettet. Det du laver er dermed også underlagt Stærkstrømsregulativet.

fase
Hej Franz..
Nu har du jo fået et svar på dit spørgsmål, og det er fint. Men det er også rigtig at det ikke har noget med fast eller ikke fast instalation at gøre, om du er underlagt Stærkstrømsregulativet.. Mener at regulativet træder i kraft ved spændning over 24v ac ( er ikke helt sikker på spændningen )..
Men er også helt enig med dig i at spørger man om noget, burde folk bidrage med noget vedr. spørgsmålet, og ikke have så travlt med om man må eller ikke må.. det er ikke ment direkte til dig håndværker, du kommer med rigtig mange guldkorn ;-)
Mvh Jan
Mnjjaaarrr både og @helja, det jeg har fundet frem til er at grundet udstyret har det man kalder (island protection) så er det lovligt. Dvs at hvis strømmen ryger (ligemeget hvorfor) så kobler inverteren fra og laver intet. Dvs ingen fare for nogen.
Jeg vil hjerteligt gerne komme i dybden med lovligheden (eller mangel på samme), det var nemlig lige det pointe jeg ville frem til.
Kom med hjælpen, og derefter alle de forbehold der er :-)
Til @S.fabrin...... DAMN. så var det hvad den sidste klemme med kun 1 ben var til på måleren. Du har naturligvis fuldstændigt ret i opbygningen på nær betegnelsen, men det betyder jo intet. Se, nu bliver jeg jo nødt til at spørge dig det der mystiske 10000000 Kr spørgsmål, gør det noget hvordan det vender? Altså fase til nul eller fase til fase i måleren. Man kan jo nemt vende et 220v stik til en lampe, dvs man aner ikke om fasen sider på det højre eller venstre ben i stikket. ØV. :-)

Mvh
Franz
Skrevet af Franz på 06 mar 2011 18:05
Mnjjaaarrr både og @helja, det jeg har fundet frem til er at grundet udstyret har det man kalder (island protection) så er det lovligt. Dvs at hvis strømmen ryger (ligemeget hvorfor) så kobler inverteren fra og laver intet. Dvs ingen fare for nogen.
Jeg vil hjerteligt gerne komme i dybden med lovligheden (eller mangel på samme), det var nemlig lige det pointe jeg ville frem til.
Kom med hjælpen, og derefter alle de forbehold der er :-)
Til @S.fabrin...... DAMN. så var det hvad den sidste klemme med kun 1 ben var til på måleren. Du har naturligvis fuldstændigt ret i opbygningen på nær betegnelsen, men det betyder jo intet. Se, nu bliver jeg jo nødt til at spørge dig det der mystiske 10000000 Kr spørgsmål, gør det noget hvordan det vender? Altså fase til nul eller fase til fase i måleren. Man kan jo nemt vende et 220v stik til en lampe, dvs man aner ikke om fasen sider på det højre eller venstre ben i stikket. ØV. :-)

Mvh
Franz

Til Franz!

Da jeg ikke kender den præcise målertype, blev jeg nødt til at gætte lidt på klemmebetegnelserne. I gamle dage hed faserne R S T  og  nullen selvfølgelig 0. Det blev på luft ledningerne til Rod Stamme Top fra neden og op. Idag er R = L1, S = L2 og T = L3 og nul = 0 eller N for neutral.
Jeg går udfra, at du har den ene ledning fra invertern forbundet konstant til nettet. Den er dermed udnævnt til at være nul. Den anden bliver dermed til fase.
Energiretningen er afgørende for om måleren tæller forlæns eller baglæns. Så hvis du vil måle energien fra inverteren til nettet skal fasen fra inverteren forbindes til den venstre klemme og netforbindelsen dermed til den højre klemme.
Dette er altsammen under forudsætning for at det er en normalt forbunden måler.
Hvis du sender mig et billede af måleren, skal jeg gerne prøve at uddybe mig forklaring.
Jeg skal for en god orden skyld sige SR stadig gælder.

fase
Hej Igen..
hummm som jeg forstår det, så er Stærkstrømsregulativet alså gældende, som jeg skriver.. det der er lovlig, er at du selv laver det hvis det ikke er "på et net".. så behøver du ingen autorisation, men du skal stadig lave det efter "maskinregulativet" alså lovligt..
Måske taler vi forbi hinanden, og det er jo også "lidt ligegyldigt".. Men mener nu, at det er ca. sådan det er ;-)
Held og lykke
Mvh Jan J
Annonce
Skrevet af helja på 06 mar 2011 19:13
Hej Igen..
hummm som jeg forstår det, så er Stærkstrømsregulativet alså gældende, som jeg skriver.. det der er lovlig, er at du selv laver det hvis det ikke er "på et net".. så behøver du ingen autorisation, men du skal stadig lave det efter "maskinregulativet" alså lovligt..
Måske taler vi forbi hinanden, og det er jo også "lidt ligegyldigt".. Men mener nu, at det er ca. sådan det er ;-)
Held og lykke
Mvh Jan J

Til helja!

Anlægget skal ifølge Maskindirektivet CE mærkes. Det kræver "blot", at der udarbejdes komformitetsærklæringer for de opstillede anlæg.
Til det kan jeg blot sige: God fornøjelse.
Det næste spørgsmål er tilslutning til elnet. Jeg ved ikke hvilket net. Så det er lidt svært at udtale sig helt præcis om. Men jeg tror Næstformanden er helt inde i de gældende regler.

fase
Mener kun i har delvis ret.
Der hvor jeg går hen og gør det ulovligt er ved selv at sætte en måler imellem, den slags installation må jeg ikke foretage ufølge stærkstrøms regulativet, og der er det jeg er lidt large med reglerne. Selve inverteren er godkendt og fabriksproduceret.
Med hensyn til selve vindmøllen skal den ikke CE godkendes når vingespand er under (mener) 0.8 meter. Kan altså ikke huske det korrekte mål, men det kan vel slås op. Det har faktisk været i TV for ikke så længe siden, samt i Avisen da de snakkede med ham på Nordfyn der satte en 25 Meter mølle op.
@S.Fabrin Jeg har vedhæftet et billede af måleren, lige nu går den brune ind og ud af målerens ben 1, men jeg ved jo som så ikke om det er fase i inverteren eller 0. Så mener du at den blå skal hen på den sidste klemme længst til højre? Men hvis jeg kommer til at bytte om på 0 og fase, vil det så ikke bare medføre at den kører baglæns?
?????? ?? ? ?????
Benene på måleren er nummererede, fra venstre mod højre 1 til 21.
Skrevet af Franz på 07 mar 2011 07:30
Mener kun i har delvis ret.
Der hvor jeg går hen og gør det ulovligt er ved selv at sætte en måler imellem, den slags installation må jeg ikke foretage ufølge stærkstrøms regulativet, og der er det jeg er lidt large med reglerne. Selve inverteren er godkendt og fabriksproduceret.
Med hensyn til selve vindmøllen skal den ikke CE godkendes når vingespand er under (mener) 0.8 meter. Kan altså ikke huske det korrekte mål, men det kan vel slås op. Det har faktisk været i TV for ikke så længe siden, samt i Avisen da de snakkede med ham på Nordfyn der satte en 25 Meter mølle op.
@S.Fabrin Jeg har vedhæftet et billede af måleren, lige nu går den brune ind og ud af målerens ben 1, men jeg ved jo som så ikke om det er fase i inverteren eller 0. Så mener du at den blå skal hen på den sidste klemme længst til højre? Men hvis jeg kommer til at bytte om på 0 og fase, vil det så ikke bare medføre at den kører baglæns?
?????? ?? ? ?????
Benene på måleren er nummererede, fra venstre mod højre 1 til 21.

Til Franz!

Jeg begynder lige bagfra i dit indlæg. Du kan ikke bytte om på fase og nul, når måleren er forbundet.
Det at den ene leder bliver betegnet som nul, kommer fra den måde, den er forbundet til nettet på. Nullen er forbundet til stjernepunktet på sekundærsiden af forsyningens transformer. Dette punkt er igen forbundet til transformerstationens jordingsnet for at holde spændingen på eller nær 0 volt i forhold til moder jord. Når du forbinder en af inverterens ledere til 0 klemmen i nettet, er den leder hermed blevet udnævnt til at være nullederen.
Måleren tæller den energi, der sendes igennem den. Da den ved hvilken vej energien skal gå, kan man forbinde den til at måle den energi, der passerer fra inverter til nettet.
Jeg prøver at vedhæfte en skitse, jeg har lavet ud fra det billede, du har sendt med. Jeg kan ikke finde noget data om den på Google.
Såvidt jeg kan se, er det en måler til direkte måling. Skulle det ikke være tilfældet, så send en PM til mig, for så skal det laves anderledes.

fase
Det var også sådan jeg mente det skulle være. Men når jeg kopler den sådan så tænder den røde diode øverst til venstre for tælleren. Og det er så lige meget hvordan jeg vender stikket i væggen.
Skrevet af Franz på 08 mar 2011 15:04
Det var også sådan jeg mente det skulle være. Men når jeg kopler den sådan så tænder den røde diode øverst til venstre for tælleren. Og det er så lige meget hvordan jeg vender stikket i væggen.

Til Franz!

Betyder det ikke bare, at der er spænding på måleren? der er en lampe/diode, der viser impulser når måleren måler belastning. Blinker den når der er belastning?
Du skriver: "Og det er så lige meget hvordan jeg vender stikket i væggen. " , ender dine kabler i et hanstik? Det kan være livsfarligt
.Jeg kan ikke lige finde den måler du nævner. Det eneste jeg kan finde ud af, at det er ne måler til direkte måling. Det er også min overbevisning, at den skitse jeg har lavet, er rigtig; men du skal huske, at du bruger måleren som enfaset måler, hvor den er beregnet til måling på et 3 faset system.
Prøv at belaste måleren og se om ikke impulslampen blinker.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis