Planing af støbejernsland - pris og hvor?

Hej.

Landet på min gamle afretterhøvl slår sig med ca 1 mm. Det er 1 meter langt og 12 cm højt.

Jeg ville gerne have planet det fladt igen. Hvor præcist kan man få gjort det på Sjælland og hvad ville prisen ca. blive?

Alternativt - hvordan kan man evt gribe sagen an selv?

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En mm. på en meter, det er der ingen grund til at rode med. Sådan ser landet ud på mange gamle maskiner. Jeg kan ikke forestille mig at det har nogen betydning for din afretning.
Det har det desværre, da afvigelsen er fra hjørne til hjørne, hvilket gør at emnerne "vipper" lidt langs landet, hvilket gør stavlining og laminering træls.
Jeg kan rette det op på bordrundsaven i de fleste tilfælde, men ville hellere have det fikset, da det ellers er en dejlig maskine.

- Henry Ford 1938
Jeg går ud fra at du er sikker på det er landet det er galt med og ikke befæstigelsen!

Mon ikke du må have fat i en maskinfabrik eller en værktøjsmager og få dit land spændt op. og ikke mindst være sikker på det er rettet op så fladen der afffræses er 100% vinkel ret på den opspænding der er på maskine.
Det kræver at du ved at dit lands opspænding er 100% plan med høvlefladen....

Så det kan være lidt tricky at måle op.....

Måske nok sikrest at du finder en maskinarbejder eller værktøjsmager der vil kigge på maskine og måle op så affræsningen bliver rigtig....

Ellers må du jo måle op hvor meget det slår i hver ende (top og bund mål) i begge ender og så få landet rettet op efter dette inden affræsningen.

MVH Njord (Gammel værktøjsmager)

MVH Njord
Mit land et støbt af et vinkel stykke, hvor sålen er ganske fin og flad, og bordet ligeledes. Jeg er ret pertentlig med præcision på mine træmaskiner, så alt et tjekket med maskinrettestok, følerblade, anslagvinkler, laser og måleure.

Men jeg kan ikke finde en maskinmester eller lignende der vil tage opgaven - derfor håbede jeg på at nogen kendte én.

- Henry Ford 1938
Hvor stort er det land, længde / brede ?
Annonce
Cylinderværksteder har værktøjsmaskiner til at rette topstykker af til motorer. Jeg vil tro, at sådanne steder kan klare det.
Jeg giver som regel omkring 500 for at få rettet et nogenlunde stort topstykke af. Men dog ikke 1 m langt. Det længste jeg beskæftiger mig med er ca. 80 cm.
Der er en i Rødovre, men jeg kan ikke lige komme i tanke om navnet, men det er på Glerupvej. Men der er flere i Kbh. området, som jeg ikke kender meget til.

Med venlig hilsen
ktm

KTM:
Har du mulighed for at skaffe adressen, for jeg kan ikke finde ud af hvilken virksomhed du mener?Hvor har du fået planet et topstykke for 500 kr?

Har aldrig hørt om "cylinderværksteder" før, og finder ej heller noget når jeg søger på det. Kunne jeg finde et relativt billigt sted hvor de kan plane, så måtte bordrundaven nemlig også gerne få en tur.

- Henry Ford 1938
Prøv istedet at google cylinderservice, eller cylinder service 

Men et meter i længden, kan nok kun de færeste klare, og skal der slibes 1 mm af, kommer det til at tage tid.

Umidelbart vil jeg mene, en gang fræsning er vejen frem. (eller høvling, hvis du kan finde en med sådan et instrument)

Hvad er bredden, på planet?

mvh jens
Je_ns:

Det er 86cm og 11cm bredt. I realiteten er det nok nærmere 0,6mm der skal af, så jeg er fortrøstningsfuld.

Men hvad er en fræser og hvad er en høvl? Troede det ene var til jorden i køkkenhaven og det andet til at afrette træ (har begge dele, men er ikke sikker på at det ville virke :-) ). Hvor kan man finde en der har sådan noget grej?

- Henry Ford 1938
Det skulle da nok kunne gå i sådan en horisotal fræser mange større maskinværksteder har stående.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis