Angrebet af pirater.

Så blev det en dansk families tur til at komme i piraternes klør. Dette modbydelige uhyre har igen stukket sit beskidte hoved frem. Tankerne går til familierne og vennerne hjemme og ikke mindst til gidslerne, der nu kan se frem til nogle ufrivillige måneder i fangenskab.

Midt i tankerne om alle de, der påvirkes direkte af situationen kommer tankerne lidt på afveje. Det følgende er på ingen måde fordømmende eller nedsættende, men kun udtryk for en dyb undren:
Hvad hulan laver en lystbåd i det område?
Jeg har været igennem piratområdet i Adenbugten ca 10 gange i de seneste år. Ikke for fornøjelse, men som professionel sejlende i handelsflåden. Vi har en organisation mm bag os, vi træffer en masse forholdsregler, vi har kurser i anti-pirat foranstaltninger og gidselteknik, og vi kommer der kun fordi det er nødvendigt at komme der, hvis de internationale handelsruter skal opretholdes. Vi tager det dybt alvorligt og er os meget bevidste om den alvorlige fare vi udsættes for, også på et stort containerskib med 24 knobs fart og 12 meter fribord.

Min næste undren kommer, når jeg ser Nyhederne på diverse kanaler. Familien betegnes som erfarne sejlere, der flere gange har sejlet fra Kalundborg til Polen og Bornholm. Så har journalisten da vist sit kendskab til lokal og global geografi. Det var så det eneste humoristiske i den situation.
Langt værre er det, når de fortæller om naboer, der er villige til hvad som helst og vil samle penge ind for at kunne købe dem fri. Pudsigt, at et internationalt orienteret medie ikke forstår, at disse informationer hurtigt kommer piraterne for øre.

Nå, men det var lige et par tanker ved aftentide mens vi alle vel krydser fingre for en hurtig og løsning.
Gad vide om det skulle vise sig at være nogle af de pirater Esben Snarre tog til fange og var nødt til at løslade for ca 14 dage siden?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så blev det en dansk families tur til at komme i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@Håndværkeren.
For vi, der af og til kommer i området er det absolut ikke forgæves der er elitestyrker til stede. De udgør en vigtig del af den sikkerhed vi handelsflådesøfarende trods alt har dernede.
Vi pakker os ind i pigtråd mm og har forskellige midler til at forsinke piraternes ombordkomst, og måske i bedste fald helt forhindre dem i at komme om bord.
Ser vi pirater forsøge at angribe os slår vi alarm, og så håber vi, at der er et krigsskib i nærheden. De kommer så til stede og border os støttet af en helikopter eller tre til at levere varmt bly og dumdum rytme.
Talte sidste år med en kollega, der havde været under angreb, og han var ikke i tvivl om, at ankomsten af en helikopter og et par gummibåde med soldater reducerede angribernes lyst til at kravle på rebstiger.
Et bedre mandat til Esben Snarre ville øge sikkerheden, uden tvivl, og aftvinge piraternes respekt.

Jeg er i øvrigt enig i ovenstående betragtninger.

Chr.
Med Dover om bagbord.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Er næsten enig i, at det naturligvis har en effekt, og at vi kan hjælpe handelsskibene i området.
Men det er lidt ligesom at symptombehandle en sygdom.
Man behandler på virkningen, men ikke årsagen.

Giv Forsvaret de beføjelser der skal til for at stoppe disse ynkelige mennesker. 
Midlerne har vi... de får ikke et ben til jorden 

Nu er det jo desværre ikke et enkeltstående tilfælde, med politikernes viti-vati holdning, når vi taler om indsættelse af soldater.
Samme problematik er gældende i Afghanistan, hvor "vi sørme heller ikke må bekæmpe fjenden" med de midler der skal til.

Det er egentlig ufatteligt, at en flok taburetklæbere på "Borgens" bonede gulve, ikke kan fatte, at det rent faktisk er nødvendigt at være ultimativ i visse henseender... specielt, hvis man vælger at indsætte soldater.
Tænk sig... der er faktisk forbrydere der kan risikere at blive slået ihjel... 
Uha... hvad vil vælgerne ikke tænke... og så lige op til et valg... nej, lad os prøve at fedtspille... føj siger jeg!

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Og nu skal vi åbenbart til at involvere os i Libyen??? Og sikkert uden beføjelser til at gøre jobbet effektivt. Så kan der bliver et somalia ud af det, med alle deres indbyrdes kæmpende stammer.
Sært man ikke husker Iraq, hvor hele banden gjorde front mod de vestlige styrker. De var jo åbenbart rigtig glade for Saddamfætteren.
Jeg er overbevist om, at folk på de kanter ligefrem ikke kan leve i frihed.Der skal et modbydelig despot til, for at det kan fungere bare en lille smule.
Vi burde holde snotten ved os selv.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg er egentlig trekvart ligeglad med, hvor og mod hvem vi skal indsættes.
Det har vi befolkningen (politikerne) til at bestemme.

Men skal vi indsættes, må vi kræve, at vi får et fuldt mandat til at løse opgaven.
For løse den, det kan vi. Men vi skal have lov til at bruge de værktøjer der skal til.

Man kan jo for pokker heller ikke sætte en mekaniker til at reparere en bil, uden værktøj, eller en murer til at bygge huse, uden mørtel

Hvor svært kan det være....

Med venlig hilsen

Jan

hej det var vist engang hvor mand gore hurtig proses med pirater det var vistnok over ranokken med tromme solo mon ikke det vil hjelpe hvis det blev genindført igen i stedet for en til fire uges på luksus kryser og sættes i land og ud efter en anden skib indenfor en uge
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Rene... så skal vi da vist have fregatten Jylland gjort søklar igen.
Alternativt må der rigges en improviseret mast og rånok til på "Esben Snare"

Det kunne jo nok klare problemert...

Med venlig hilsen

Jan

hej der er jo radermasten mon den ikke ka bruges
hilsen rene
ps der er jo kon 27 år mellem jylad og min

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg spørger her kun af nysgerrighed, (og uvidenhed). Hvordan kan en supertanker i fart bordes af en håndfuld pirater? Den har jo et fribord på højde med et halvt himmelbjerg? Og så lige et lille surt opstød. Efter i henhold til medierne om alle de advarsler skipperen havde fået er min klare holdning,,få familien hjem og lad piraterne beholde det fjols. "han kunne jo osse have kommet til skade ved at gå over vejen. Og til jer der er nødt til at sejle dernede: Al held og lykke.

Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Nu er en supertanker der går i last ikke så høj som det halve himmelbjerg, men du har nok aldrig hørt om begrebet "entrehager" det er et lille trebenet stål anker med en lang stærk line på, en dygtig mand kan kaste en sådan mindst 25 m.
På et skib i de størelser der sejles med, er der altid maskinstøj i den bagerste del af skibet. Derfor er der ingen der hører når sådan en hage kastes ombord. Og da de jo må betegnes som en slags aber de der pirater, er sådan en line som en trappe for landkrabber.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis