Så blev det en dansk families tur til at komme i piraternes klør. Dette modbydelige uhyre har igen stukket sit beskidte hoved frem. Tankerne går til familierne og vennerne hjemme og ikke mindst til gidslerne, der nu kan se frem til nogle ufrivillige måneder i fangenskab.
Midt i tankerne om alle de, der påvirkes direkte af situationen kommer tankerne lidt på afveje. Det følgende er på ingen måde fordømmende eller nedsættende, men kun udtryk for en dyb undren:
Hvad hulan laver en lystbåd i det område?
Jeg har været igennem piratområdet i Adenbugten ca 10 gange i de seneste år. Ikke for fornøjelse, men som professionel sejlende i handelsflåden. Vi har en organisation mm bag os, vi træffer en masse forholdsregler, vi har kurser i anti-pirat foranstaltninger og gidselteknik, og vi kommer der kun fordi det er nødvendigt at komme der, hvis de internationale handelsruter skal opretholdes. Vi tager det dybt alvorligt og er os meget bevidste om den alvorlige fare vi udsættes for, også på et stort containerskib med 24 knobs fart og 12 meter fribord.
Min næste undren kommer, når jeg ser Nyhederne på diverse kanaler. Familien betegnes som erfarne sejlere, der flere gange har sejlet fra Kalundborg til Polen og Bornholm. Så har journalisten da vist sit kendskab til lokal og global geografi. Det var så det eneste humoristiske i den situation.
Langt værre er det, når de fortæller om naboer, der er villige til hvad som helst og vil samle penge ind for at kunne købe dem fri. Pudsigt, at et internationalt orienteret medie ikke forstår, at disse informationer hurtigt kommer piraterne for øre.
Nå, men det var lige et par tanker ved aftentide mens vi alle vel krydser fingre for en hurtig og løsning.
Gad vide om det skulle vise sig at være nogle af de pirater Esben Snarre tog til fange og var nødt til at løslade for ca 14 dage siden?
Chr.
Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.
Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.
Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.