Angrebet af pirater.

Så blev det en dansk families tur til at komme i piraternes klør. Dette modbydelige uhyre har igen stukket sit beskidte hoved frem. Tankerne går til familierne og vennerne hjemme og ikke mindst til gidslerne, der nu kan se frem til nogle ufrivillige måneder i fangenskab.

Midt i tankerne om alle de, der påvirkes direkte af situationen kommer tankerne lidt på afveje. Det følgende er på ingen måde fordømmende eller nedsættende, men kun udtryk for en dyb undren:
Hvad hulan laver en lystbåd i det område?
Jeg har været igennem piratområdet i Adenbugten ca 10 gange i de seneste år. Ikke for fornøjelse, men som professionel sejlende i handelsflåden. Vi har en organisation mm bag os, vi træffer en masse forholdsregler, vi har kurser i anti-pirat foranstaltninger og gidselteknik, og vi kommer der kun fordi det er nødvendigt at komme der, hvis de internationale handelsruter skal opretholdes. Vi tager det dybt alvorligt og er os meget bevidste om den alvorlige fare vi udsættes for, også på et stort containerskib med 24 knobs fart og 12 meter fribord.

Min næste undren kommer, når jeg ser Nyhederne på diverse kanaler. Familien betegnes som erfarne sejlere, der flere gange har sejlet fra Kalundborg til Polen og Bornholm. Så har journalisten da vist sit kendskab til lokal og global geografi. Det var så det eneste humoristiske i den situation.
Langt værre er det, når de fortæller om naboer, der er villige til hvad som helst og vil samle penge ind for at kunne købe dem fri. Pudsigt, at et internationalt orienteret medie ikke forstår, at disse informationer hurtigt kommer piraterne for øre.

Nå, men det var lige et par tanker ved aftentide mens vi alle vel krydser fingre for en hurtig og løsning.
Gad vide om det skulle vise sig at være nogle af de pirater Esben Snarre tog til fange og var nødt til at løslade for ca 14 dage siden?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nå OK, så er jeg ikke den eneste der sidder med sådanne tanker. Jeg tænkte netop på, at det må være forunderligt for erhvervssøfarende at se på, hvordan privatister for fornøjelsens skyld begiver sig på sådanne eventyr.

Først og fremmest er jeg vildt chokeret over, at man som lystsejler overhovedet kan få den tanke at sejle i en lille, langsom båd gennem de berygtede farvand. Men det må henregnes som en kalkuleret risiko, idet alle på båden har vidst at det var dødsensfarligt inden man begav sig ind i farvandet.

Dernæst er jeg helt vildt forfærdet over, at det udbasuneres over alt i pressen, at der nu er private, der angiveligt vil gøre ALT for at få disse uheldige mennesker fri af piraternes klør. Det kan da kun bevirke at der stilles større krav og man vil stramme og stramme over et langt forløb, for at presse mest muligt ud af citronen.

Slutteligt fatter jeg ikke en brik af, at det resterende verdenssamfund bliver ved med at ville være til grin for disse pirater. Jeg bliver helt dårlig ved tanken om, at man har haft fanget nogle af disse typer, og så sættes de bare i land igen, uden at krumme et hår på deres hoveder.
Stod det til mig, blev de slet ikke fanget, men deres båd blot sænket med et velrettet skud, så den kunne synke med mand og mus.
Og under alle omstændigheder skal de slet ikke hertil og dømmes og få et par år i spjældet, hvorefter vi kan forsørge dem og deres store familier og efterkommere ud i al fremtid.

Var der ikke tidligere kort proces med sørøvere: ud til hajerne?

Med venlig hilsen
ktm

Ja hvad lavede de der, mon ikke de var på vej til Zueskanalen som så mange andre lystsejlere har gjort gennem tiden. Der er bare nogle menesker der tror at det klare de nok !
Men det store problem med Piraterne er jo at det ikke har nogen konsekvens at blive taget, ingen lande vil give sig i kast med at straffe dem. De bliver sat i land og bliver betragtet som Helte når de kommer hjem.
Jeg ved godt at det kan lyde meget slemt at have disse tanker, men hvorfor dog bruge tid på dem, skyd deres både i sænk og lad dem svømme hjem. Når først det rygtes i det land at de får den behandling bliver der nok sat en stopper for det pirateri.
Men som den sorte mand siger: hvid mand dum, hvid mand betaler !
Jeg tror ikke på en privat indsamling - 38.000.000 er jo også en sjat...

Men ja.. tror der er mange der har samme tanke.. et øje for et øje.. de kommer med våben, jeg forsvarer mig med våben.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved ikke, om det kan kaldes en kalkuleret risiko. Jeg oplever det nærmere som en u-kalkuleret risiko.

Der er en god formel at have i baghovedet, når man laver risikokalkulering.
Risiko = sandsynlighed gange konsekvens.

For piraterne er det uden betydning, hvad sandsynligheden er, for der er ingen konsekvens. Det kaldes nul-reglen.

Der er også noget, der hedder uendelig-reglen. Den bruges, når konsekvensen er so stor, at man ikke kan (over)leve med den.

Nå, men én er blevet kommanderet ud på sejlende tjeneste, så om et par timer lukker kufferten og jeg tager mod de store oceaner i ca tre måneder. Håber der er noget internet om bord der duer, så jeg kan kigge på LDS.
God vind og sikker sejlads til alle, når foråret lokker bådene ud af havnene.
Husk nu, kære villaejere: Kun en tåbe frygter ikke haven. Så hellere stå til søs.

Chr.

God tur, og hold dig på afstand af pirater!

Med venlig hilsen
ktm

Annonce

Jeg håber godt nok, at dette er en avis-and!

Yderligere kommentarer er vist unødvendige

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samf...img=641140

Det er det vist nok ikke!
Hvor dum kan man dog være?

Med venlig hilsen
ktm

Der findes jo desværre menesker i denne verden, der tror de kan alt. Der har ikke manglet advarsler de sidste 5 år om at der skulle man ikke sejle ind i et lystfartøj.
Så selvom der er "børn" med må de efter min mening klare sig selv. Hvor mange helt uskyldige menesker bliver der ikke dræbt hver eneste dag i denne verden, når man så er så dum at man ligefrem opsøger døden, må det være på ens egen regning.
Manden må jo være fuldstændig idiot.

Mine tanker går til børnene, der jo desværre ikke selv har valgt deres forældre...

Som forældre må man nøje overveje konsekvenserne af sine handlinger og beslutninger, når de involverer børn...

Er iøvirgt enig i, at der skal gøres kort proces med de ynkelige pirater.
Et fjendtligt skib i internationalt farvand skal tilintetgøres.
Men... vore politikere er nogle slatne vatpikke, der ikke tør give mine kollegaer på det gode skib "Esben Snare" de beføjelser der skal til for at stoppe disse usle undermennesker.
Hvad skulle det dog hjælpe, at forlænge "Esben Snares" mandat/tur i 3 måneder.
Besætningen føler sig jo totalt til grin, når politikerne bare vil have dem til stede, og ikke give dem de beføjelser som skal til, for at stoppe piraterne.
Og tro mig, de kan stoppe dem

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er jo ikke bare besætningen der er til grin, det er hele Danmarks befolkning der betaler skat for at nogle paphoveder kan smide dem ud til et så unyttigt formål, som at sejle rundt der nede. Piraterne er da fuldstændigt ligeglade med det.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis