lav selv knivblok

ved ikke lige hvor jeg smider denne tråd, hvis da ikke her i gadgets. har set denne fede og enkle knivblok på nettet, som jo vil udstille de nye farvede scanpanknive rigtig flot.
spørgmsålet går på enderne der er 2 stk rustfri stålrør og midten der er acryl hvordan samler man disse. der skal jo to lag akryl til så der bliver noget stålrør der ikke sidder fast i noget.

håber folk forstår mine tanker udfra billedet, kan ikke helt forklare mig
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror jeg forstår hvad du mener,
og som jeg ser det , så er der 3lag acryl i enderne , og imellem knivene,
hvis der kun var 2 lag ville knivene vælte ind imellem hinanden
altså nogle smalle strimker der er sat lodret  mellem knivene
du kan se de stikker et lille stykke op mellem knivene

forøvrigt en rigtig fiks ide, at man kan se hvilken kniv man vil bruge.

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

som jeg ser billedet er der to ender i stål to sider i akryl og mellemstykker der holder lidtafstand ved knivene i akryl men stadig forstår jeg ikke helt hvordan akrylen holdes samlet ved endestykkerne. der skal jo skæres/fræses riller til akrylen i det stål og to spor er lig med et stykke hvor der intet er til at holde stålet hvis du forstår
Der er et spor i hvert rør. Dette spor passer til tre lag acryl.
De to ydersta lage går hele vejen igennem og i enderne er der limet et smalt stykke ind mellem de to ydre lag.
Disse to smalle strimler er ikke synlige når det hele ses fra siden.

Men det kræver knive med en anlægsflade der er 90 grader i forhold til knivsbladet og en passende vægtfordeling... De små hakker i toppen af acrylen sikrer afstand mellem de enkelte knive. Den er altså dedikeret til knive af en speciel størrelse og konstruktion....

Men lidt cool.... specielt hvis man så byggede nogle LED lys inde i rørene og have acrylen lettere oplyst...

MVH Njord

MVH Njord
njord der tror jeg lige jeg blev tabt, men ja tænkte også selv diodelys i den ville være sej. kan du evt lave en simpel tegning til illustration af dine tanker
Jeg ved ikke helt hvor langt du kunne følge mine tanker....
Men jeg har forsøgt mig med en lille skitse...

Så håber jeg den forklarer lidt sammen med mit tidligere indlæg.

MVH Njord
Annonce
ja den er super. sgu lidt øv tror ikke scanpans knive har den vinkelrette anslagsflade og håbede iøvrigt på at undgå det som du illustrerer i din tegning nemlig at en del af stålrøret reelt skæres væk, men måske det kan limes på endestykket i akryl så set ind på røret hvor akrylen sidder så ligner det at akrylen blot forsvinder ind i t stålrør håber du fanger min tanke ellers så smider jeg en iluustreret firklaring.

den avancerede udgave er vel at skære spor ud i acrylen så den giver den rigtigt støtte til en kniv med anslag ala spectrum serien fra scanpan???
Du kan lave udskæringer i mellemlaget. Men det skal ske ret præsist for at se godt ud.. og kan tne skal nok poleres... Til gengæld kommer det til at se super fedt ud med lyset der brydes...

Så vidt jeg husker er der noget med at man kan "polere" kanten helt blank med en flamme... men det kræver vist lidt håndelag og naturligvis at kanden først er pudset rimelig glat....

Jeg fanger fint din ide med at lægge en smal stål skive ind mellem de to acryl lag. Dog tor jeg ikke det vil være specielt synligt....

MVH Njord

MVH Njord
ok men acryl og plexiplade er godtnok det samme iøvrigt ikk? og risikerer det ikke nemt at få ridser?
jeg havde tænkt selv at det kunne være to lag hærdet glas og mellemstykker i stål som kan pilles op så alt nemt kan skilles og rengøres
Ideen med den hærdede glasplade er helt fin! top kanten skal dog nok rundes (det klarer en glas pladeproducent nemt)
Og så kan mellemstykket sikkert laves i et stykke gummibånd af den type der tapes på, de findes i byggemarkederne ( altså beregnet fugebånd til ruder)

Fin detalje med at kunne adskille og rengøre......
Nok også lidt nødvendig.....

Jeg tror ikke at ridser vil være noget problem i acryl.

MVH Njord

MVH Njord
okay takker for tippene er acryl og plexiglas iøvrigt ikke godtnok det samme
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere