Jordvarmeanlæg - Er min svigerfars forslag i orden?

Hvad er jeres mening om det her varmeanlæg min svigerfar foreslår til vores nye hus?

Er det nogle ok produkter og størrelser til vores behov?

Vi skal til at bygge et 1 ½ plans hus på i alt 270 m2. Der er beregnet et årligt energiforbrug på omkring 1000 l. olie. Huset bliver bygget med helt tæt dampspærre og 400 mm isolering i fundament, vægge og loft. Stue går op til kip, og der bliver nogle store sydvendte vinduer.

Vi skal have gulvvarme i hele huset både i stuen og på 1. sal. Tanken er at vi skal have et Jordvarmeanlæg med 2 x 150 m jordslanger nedgravet på nordsiden af huset. Der skal tilknyttes en varmepumpe af mærket Vaillant Geotherm WMS. Desuden skal der 7 m2 solfangere på taget.

Begge disse skal opvarme en lagdelt bufferbeholder på 800 liter. Denne skal bruges til gulvvarme og til at opvarme brugsvandet til 50-55 grader. Herudover skal der installeres et varmegenvindingsanlæg med en modstrømsveksler af mærket Navent. Og desuden noget ventilation der kan nedkøle huset om sommeren.

Hvad synes i om hans udkast? Og… Vil vi slippe billigere af sted med et luft/vand anlæg? Betyder det noget at jordvarmeslangerne ligger på nordsiden af huset?

PFT
Asger

Hvad er jeres mening om det her varmeanlæg min... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt misforstået hvis man tror at det smarte ved combi anlægget kun er at man bare lukker overskydende solvarme ud i jorden.
Det er selvfølgelig en måde at oplade jorden på men der er naturligvis et stort varmetab, men kan jorden opvarme bare et par grader og kan man udskyde tidspunktet for hvornår jordvarmen tages i brug pga. solvarmen klare brugsvand opvarmningen samt opvarmningen i den tidlige og sene fyrings sæson skåner man dels varmepumpens kompressor, man får en højere indløbs temperatur på brinen end uden solvarme og man får derved et langt bedre energi regnskab.

Der hvor man får mest ud af solvarmen, ud over den direkte solvarme til opvarmning af brugsvand, er når der kun er temperaturer under 50 gr. i solfangerne og der er behov for rumvarme.
Her føres den varme solbærer væske (under 50gr.) ud i jordvarmeslangerne og blandes sammen med brine væsken og derved hæves indløbs temperaturen til kompressoren og den skal derved køre væsentlig kortere tid for at opnå i given temperatur.

"Solen sender ingen regning"


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

Det ville da være dumt at grave for lidt slange ned, nu i har muligheden. Vi har ca 400m slange til 140kvm. Thermo vinduer, gulvvarme, 200mm isolering i etage adskillelse og 250mm i loft. Plus overskudsvarmen varmer brugsvandet op. Pumpen er en Danfoss optipro

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Det er Vailllant der har dimensioneret anlægget og at 2 x 150 m jordslange er tilstrækkeligt. Jeg tænker at de jo ikke har nogen interesse i at underdimensionere anlægget. Det tjener de færre penge ved + at deres anlæg virker dårligere af det.

Så jeg tænker de burde have styr på det...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis