Jordvarmeanlæg - Er min svigerfars forslag i orden?

Hvad er jeres mening om det her varmeanlæg min svigerfar foreslår til vores nye hus?

Er det nogle ok produkter og størrelser til vores behov?

Vi skal til at bygge et 1 ½ plans hus på i alt 270 m2. Der er beregnet et årligt energiforbrug på omkring 1000 l. olie. Huset bliver bygget med helt tæt dampspærre og 400 mm isolering i fundament, vægge og loft. Stue går op til kip, og der bliver nogle store sydvendte vinduer.

Vi skal have gulvvarme i hele huset både i stuen og på 1. sal. Tanken er at vi skal have et Jordvarmeanlæg med 2 x 150 m jordslanger nedgravet på nordsiden af huset. Der skal tilknyttes en varmepumpe af mærket Vaillant Geotherm WMS. Desuden skal der 7 m2 solfangere på taget.

Begge disse skal opvarme en lagdelt bufferbeholder på 800 liter. Denne skal bruges til gulvvarme og til at opvarme brugsvandet til 50-55 grader. Herudover skal der installeres et varmegenvindingsanlæg med en modstrømsveksler af mærket Navent. Og desuden noget ventilation der kan nedkøle huset om sommeren.

Hvad synes i om hans udkast? Og… Vil vi slippe billigere af sted med et luft/vand anlæg? Betyder det noget at jordvarmeslangerne ligger på nordsiden af huset?

PFT
Asger

Hvad er jeres mening om det her varmeanlæg min... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan godt være. Men det er også svært at sammenligne de 2 huse. Et lufttæt højisoleret hus, med et mellemisoleret gammelt hus.

Er det bedst at have i overkanten af jordslanger eller i underkanten? Hvornår ydes der bedst?
-Det er altid bedst med at have jordslange nok - eller lidt mere.....
-Jo varmere brine, jo bedre COP (effektivitet) -dog max 20 grader :-)
Hvorfor vil du ikke have en varmepumpe med integreret varmtvandsbeholder ?
Solvarme og varmepumpe er en god ide... Leger med et projekt i Sverige, hvor vi skal bruge den "spildenergien" til at varme brine op i en bufferbeholder. Men der er også bjergvarme, og brinen er meget kold p.t.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har selv en Valiant og er godt tilfreds. Mine slanger ligger mod Øst og tror ikke der er den store forskel med placeringen. Jeg har 500 meter slanger til et 222 kvm hus fra 2005 og en 100 kvm garage. Dette er nok.

Hvis I er i tvivl om effekten bliver dårlig ved at slangerne ligger mod nord, så grav nogle flere meter ned. Dette vil jeg gøre alligevel. Måske vi skal til at have koldere vintre, måske der engang skal laves en tilbygning med varme og sidst så skal pumpen ikke køre så længe når der er flere meter til at hive varmen ind med. Det koster lidt ekstra at få gravet, men rendegraveren er jo på stedet :-)

Kender ikke til buffertank, men blev frarådet solvarmen. Kommer ikke til at tjene sig ind, ifølge to (ærlige) sælgere
Hej

Det er helt forkert når flere i tråden udtaler at man ikke skal ligge jordvarmeslangerne på nord siden af huset!
Det er jo altså ikke en Luft/Vand varmepumpe g derved ingen væsentlig betydning.

Ved et jordvarmeanlæg har det ikke den store betydning at slangerne ligger i skygge af den ene eller anden årsag.
Derimod må de ikke ligge i tørvejr i form af placering under flise belægninger, halv tage, under træer med store rod net osv.
Hvis slangerne ikke får regnvand / grundvand vil jorden udtørre og der vil derved ikke blive overført den fornødne energi fra solen via vandet til slangerne.
Så derved er din placering helt ok.

Når du tænker i at kombinere jordvarme med solvarme vil jeg henlede din opmærksomhed på vores combi anlæg.
http://alternativvarme.dk/combi-anlaeg

Her får du den optimale udnyttelse af din solvarme.
Du får en langt bedre varmepumpe.
Bedre årlig COP værdig (se energistyrrelsens positiv liste)
Alt i alt en lang bedre investering end en vaillant varmepumpe.


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

Solfanger vil efter min mening altid kunne betale sig...

Men hvad koster det jordvarmeanlæg??? og hvor lang tid er tilbagebetalingen på det???

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Annonce
Tak for jeres svar

@shorcut og alternativvarme

Jeg vil bede min svigerfar undersøge jeres forslag for at se om vi skal vælge en anden type anlæg.

Det lyder som en god ide at man fører varme fra solfangeren tilbage til jorden.

Og det lyder som et seriøst svar, at placering ift. skygge ikke er væsentlig, med derimod hvor våd jorden er.

@ alternativvarme
Hvad hedder dit anlæg mere end combi anlæg? Hvem producerer det og hvorhenne? Jeg kan ikke finde anlægget på Energistyrelsens liste, hvad hedder det der? Og er de tal på energistyrelsens hjemmeside ikke vildledende når det er producenterne selv der har opgivet dem. 

(I sku ta og få en ven til at læse korrektur på jeres hjemmeside. Det virker useriøst med mange stavefejl.)

@IBA
Jeg ved ikke endnu hvad det kommer til at koste. Men vi kan nok skaffe det til en rimelig pris. Først sagde energiberegningen 500 l. olie årligt, og der gik vi efter et oliefyr. Den nye beregning siger 1000 l. årligt og der mener svigerfar at det kan betale sig med jordvarme.

Varmepumpen er svensk produceret og hedder Evi Heat.
Vores leverandør hedder Energy Wise og det dem du kan finde på energistyrelsens hjemmeside.

Du har ret :-)
Der skal nok læse korrektur på vores hjemmeside, men den ene dag tager jo den anden og det er knap så spændende, som det informative. 

Held og lykke med projektet.


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

Skrevet af asger123456 på 26 feb 2011 21:36

Hvad er jeres mening om det her varmeanlæg min svigerfar foreslår til vores nye hus?

Der er beregnet et årligt energiforbrug på omkring 1000 l. olie.

 Desuden skal der 7 m2 solfangere på taget.

PFT
Asger


Jeg skal lige høre om olie forbruget er EFTER den mængde energi solvarmen hjælper til med eller før?

Men ellers har jeg prøvet at lave en lille sjov opstilling:

En liter olie er = 10 kWh (100 % virknings grad ved olie fyr).

Derved ville du skulle bruge 10.000 kWh. til opvarmning af dit hus VED REN EL DRIFT.

el pris på 1,5 kr. (incl rabat for elvarme) / Årlig udgift til varme: 15.000 kr.

Hvis din nye jordvarme så koster 100.000 kr. og bruger for 5.000 kr. strøm om året
så går der alligevel 10 år før det er tjent hjem UDEN omkostninger til vedligeholdelse af fyr, lovpligtig service eftersyn genetabalering af have osv. i forhold til ren eldrift.

Men som sagt. Stillet lidt op i sjov.
Held og lykke med dit projekt.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

@MLU
Jamen hvis der er en tilbagebetalingstid på 10 år ville jeg da synes det var fint

@shortcut
Argumentet for at bruge en 800 l. bufferbeholder er at varmepumpen har bedst af at køre i længere intervaller. Se dette citat af "hamselv" på heatpump.dk:

"De første minutters drift inden termoventilen er på plads og trykket opbygget får du intet for. Det er meget nær rent tab. Kompressoren bryder sig ikke om mange starter. Den skal lige i gang inden smøring osv er på plads. Så fuldkommen lissom en dieselbil er det ikke kilometerne der dræber motoren, det er antallet af starter."

Men ideen med at føre overskudsvarme fra solfangeren til jorden virker til gengæld genial.

Jeg har for mig, at det man skal sigte efter er ca 50 litervarmebærervand pr kw varmepunde kan afgive. Så få regnet ud hvor meget dine gulvvarmeslanger indeholder, og få så en volumebeholder til resten.....-800 liter lyder vildt til dit hus - varmetabet fra beholderen bliver større end hele huset forbruger.

Jeg tror iøvrigt ikke på den med at varme jorden op direkte med solvarme. Min ide er at have en ekstra (solvarme)akkumuleringsbeholder med f.eks 300 liter brine som alt brinen løber igennem, men en 3 gangs ventil gør at hvis brinen i beholderen er f. eks 5 grader varmere en den fra jorden lukker ventilen, og der forbruges kun fra beholderen, indtil at jordbrinen er varmere.Når brinen i akkumuleringsbeholderen er f. eks 20 grader -skal solvarmen opvarme en "almindelig" solvarmebeholder. De fleste solvarmestyringer kan klare dette. Håber dette er forståeligt.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis