Mur af Holmegaardssten

Jeg har læst indlægget "Holmegårdsten som støttemur/blomsterbed", og jeg har gjort som beskrevet, men mine sten er i denne vinter sprunget fra hinanden, på ca. 4 meter. Jeg har brugt den elastiske lip til udendørs brug og puttet rigeligt på da jeg lavede muren for 4 år siden.

Kan det være vand der skubber det hele fra hinanden.

Er der andre metoder til at holde sådan en mur lodret. Den er ca. 70 cm. høj.

Den korte 2 1/2 stens mur er også begyndt at læne sig fremover, så der er også et eller andet galt her.

Hvad søren har har jeg lavet galt.

Er det manglende dræn, bruger professionelle dræn..

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set i Spanien, når de bygger stenmure til at støtte bagvedliggende jord, lægger de dræn inde fra jorden og ud gennem stenmuren, således at vand ikke kan stemme op bag ved muren.
De må åbenbart have erfaring for, at der kan ske de ulyksaligheder som du beskriver. Når der så oven i købet er frost på spil her til lands, er der stor risiko for at muren sprænges.

Surt, men så laver du jo ikke andre ulykker i den tid du piller ned, renser sten, graver jord væk, lægger dræn, bygger op igen og lægger jord tilbage. Sorry!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det lyder underligt hvis du har gjort det efter forskrifterne. Har du også lavet et stabilt fundament og sat den nederste række i beton? Og lavet den rigtige hældning indad? Jord har det med at arbejde meget ved hård frost og hvis fundamentet ikke er godt nok så er det jo at muren begynder at læne sig fremover. Og er det først her 4 år efter den laver det nummer? :-)

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

Fundament, jeg har sat den første række i ca. 15-20 cm. tørbeton, direkte på jord. Mente at med alt det fliseklæb fik jeg en rimelig massiv beton væg....

Min væg er lodret, er det forkert, syntes ikke jeg nogen sinde har set nogen der hælder når de er lavet med disse 10x10x21 blokke, er det forkert, i givet fald hvor meget skal den hælde indad.

Ja, det er først i år den buler på midten, efter 4 år.

MVH.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
det er klart bedst at stille muren med en lille smule bagfald, den første række bør stå i ca 30 cm beton, og så husk bagstøbningen , det er meget vigtigt når muren er over en halv meter høj
det med dræn bagved muren er en vurderings sag.

direkte på jord, er det så lerjord, muldjord, sand??
Man skal ikke undervurdere, hvad vandtryk kan gøre.

Med venlig hilsen
ktm

 

muren skal have 15 cm bagfald pr. 1 meter højde. Du skal have vibreret stabilgrus i biunden, ned til 30 cm. Dertil dræn, dræn, dræn

 

Underligt uldal, jeg har ALDRIG set en mur udført i denne type sten med bagfald. Og jeg har set en del, jeg har heller aldrig se en der buler på midten lige som min.

Stabilgrus, skal det læses som at jeg skal sætte sten i grus uden cement som jeg har nu. Kan jo godt regne ud at det er som med mit hus, at man skal ned i frostfrit hvis det ikke skal påvirkes af frost/jord/vand ?.

Vandet er min fjende er jeg sikker på.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er ikke noget man sådan ser med det blotte øje, men uanset hvad skal der være bagfald for at undgå den vælter ved jordtryk. De 15 cm pr. meter er god nok , men man kan sagtens nøjes med mindre alt efter højde/jordtryk. Nej du skal have sat dem i jordfugtig beton, Det uldal mener er at du skal have fyldt randen med stabilgrus og derefter sætte den første række i beton istedet for direkte på råjorden. Som der også bliver nævnt er bagstøbning også en rigtig god ting, det gør muren meget mere robust. Jeg tror nu ikke det er dit manglende fundament der er problemet, men mere den bagved liggende jord som har udvidet sig og har presset stenene ud. :-)

www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

kære peter, de 15 cm ser man næsten ikke med det blotte øje, så det har nok snydt dig. Hvor højt går jorden op bagved? Kan man fjerne de km. der trykker ekstra? Det er måske lerjord. Ja, naturligvis bruger du tørbeton ovenpå stabilgruset.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis