12 volts cirkulationspumpe

Jeg pusler med tanken om at montere en cirkulationspump på min gamle bil, som har meget svært ved at få ordentlig cirkulation i varmeapparatet.
Det er jo en smule trist i denne gyselige fimbulvinter

Jeg har fundet frem til en sådan:



Det er en type som jeg ser også anvendes i både, hvilket giver mig den ide, at så kan den vel også bruges i en bil.

Er der nogen der kan fortælle mig, om det er realisabel mulighed. Den burde jo kunne holde til det tryk, der hersker i et kølesystem, samt kunne tåle varmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg pusler med tanken om at montere en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej KTM
Der findes en lille pumpe som er "elektronisk" d.v.s. at der ikke er kul i motoren og holdbarheden derfor er meget stor - jeg vedhæfter et billede til dig

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tak!
Det var godt nok nogle kraftige rør, nærmest 3/4"
Den anden er med 16 mm, 5/8"
Men ellers ligner pumpehuset meget.
Det bliver ikke alverden, den skal køre. Det er kun om vinteren, det er aktuelt Jeg vil sætte afbryder/relæ på den og kun tænde den i nødvendigt omfang.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så kom der cirkulationspumpe i vognen!!
Først fik systemet en omgang fortyndet saltsyre, hvilket stort set ikke gjorde nogen virkning.
Dernæst en omgang med kaustisk soda. Det gav en del grumset vand.
Så samle og prøve. Det virker formidabelt! . aldrig har jeg kørt i en type vogn, ny eller gammel, som denne med så kolossal varme!
Selv i tomgang er der fuld skrald på varmeapparatet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Intet er så godt som varm fødder en iskold vinterdag.
Så var det varmelegeme stoppet og du sparede en pumpe..
Vidste godt nok ikke at kaustisk soda havde den effekt..
Hvor meget blander man i??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu skal du lige hæfte dig ved det jeg skriver, GROM, jeg er vidende om, at selv en ny vogn af denne type, IKKE kunne varme ordentligt! Jeg har haft 2 af dem som nye.
Tror egentlig ikke at man har sat tilstoppede varmelegemer i nye vogne!

Jeg vil mene, at jeg har brugt ca 200 g kaustisk soda til 3-4 liter varmt vand. Virkningen kom med det samme, og givet har der efter 25 år været en del snask i systemet. Dog ikke så det væltede ud med pladder, blot grumset vand, men gennemstrømning blev bedre.
Syren gav intet, så det er ikke kalk, der sætter sig, hvilket jo ikke er særlig underligt, idet det er begrænset, hvor meget frisk, kalkholdigt vand man tilsætter.
Det er i alle tilfælde meget, meget nemmere end at skifte varmelegeme!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
vil det sige at hvis jeg køber en ny bil af det mærke (som du ikke nævner) skal jeg starte med at rense den med soda for at få varme..
De rør i varmelegemet er da ikke ret tykke, så der skal ikke så meget til..
Et stoppet varmelegeme er jo ikke så der ikke løber vand gennem, men slammet på indersiden gør at det ikke afgiver varme..
Jeg havde mit varmelegeme uden og vurderede at det ikke var det der var noget galt med.. men efter at have prøvet alt muligt andet, valgte jeg alligevel at skifte det og vupti så var der varme..
og det var efter 2 gange kølerrens..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen det er da rigtignok ikke en hemmelighed, at det er en Range Rover årgang 1986 med en VM td-diesel, hvis det siger nogen noget. Den model er i øvrigt forlængst udgået, så det er nok svært at finde en ny!
Grunden er, at cirkulationen til varmelegemet, åbenbart er for dårlig og utilstrækkelig, måtte jeg konstatere med de 2 nye, jeg havde i 1984 og 1985, med identisk varmeapparat. Jeg er helt sikker på, at disse elementer ikke har trængt til udrensninger med hverken syre eller soda, og i øvrigt er jeg fuldstændig fortrolig med opbygningen af et varmelegeme!!
Jeg skal ikke kloge i, hvordan andre skal gøre, men mit ærinde var i al forsigtighed at høre om andres evt. erfaringer med en sådan pumpe, og nu blot at berette om, hvad der hjalp mig, og at en cirkulationspumpe åbenbart kan være det, der kan løse nogle problemer, som f.eks. i Mercedes type 124, hvorfra jeg fik inspirationen.
Jeg kan nu konstatere, at selv i tomgang, hvor motorens vandpumpe kører langsomt, hvor varmen før svandt 100%, nu er fin og fuldt tilstrækkelig, i hvert fald omkring 0 grader.
Samme bøvl havde jeg for årtier siden i Jaguar MK2 fra 1960erne. Her kunne en cirkulationspumpe garanteret også have været løsningen, set i bagklogskabens lys.
Min beretning skal såmænd ikke opfattes som et angreb på andres oplevelser med samme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du er måden du skrev dit indlæg på..
som om pumpen ikke hjalp, men det gjorde rensningen til gengæld.. men det er omvendt.. pumpen virkede og gjorde forskellen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg beklager at jeg har udtrykt mig tvetydigt.
Men ud fra den historiske erfaring, så ja! Pumpen virker og giver det herlige resultat.

Nu skal der så monteres frontspil!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er forhåbentlig ikke noget, der skal køre alt for længe ad gangen. En dieselmotor har i forvejen svært nok ved at komme op på arbejdstemperatur i den kolde tid, nogen kører endda med et oliefyr til ekstra varme for at komme op i temperatur. Hvis du tvinger kølevandet rundt i systemet, før termostaten selv ville åbne, svarer det til endnu flere kilometer med stort slid på motoren.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis