Jamen det er da rigtignok ikke en hemmelighed, at det er en Range Rover årgang 1986 med en VM td-diesel, hvis det siger nogen noget. Den model er i øvrigt forlængst udgået, så det er nok svært at finde en ny!
Grunden er, at cirkulationen til varmelegemet, åbenbart er for dårlig og utilstrækkelig, måtte jeg konstatere med de 2 nye, jeg havde i 1984 og 1985, med identisk varmeapparat. Jeg er helt sikker på, at disse elementer ikke har trængt til udrensninger med hverken syre eller soda, og i øvrigt er jeg fuldstændig fortrolig med opbygningen af et varmelegeme!!
Jeg skal ikke kloge i, hvordan andre skal gøre, men mit ærinde var i al forsigtighed at høre om andres evt. erfaringer med en sådan pumpe, og nu blot at berette om, hvad der hjalp mig, og at en cirkulationspumpe åbenbart kan være det, der kan løse nogle problemer, som f.eks. i Mercedes type 124, hvorfra jeg fik inspirationen.
Jeg kan nu konstatere, at selv i tomgang, hvor motorens vandpumpe kører langsomt, hvor varmen før svandt 100%, nu er fin og fuldt tilstrækkelig, i hvert fald omkring 0 grader.
Samme bøvl havde jeg for årtier siden i Jaguar MK2 fra 1960erne. Her kunne en cirkulationspumpe garanteret også have været løsningen, set i bagklogskabens lys.
Min beretning skal såmænd ikke opfattes som et angreb på andres oplevelser med samme.