Nyt lavenergihus

Vi skal i gang med at bygge et nyt lavenerighus og er stødt på følgende udfordringer. Huset bliver bygget med 500 mm isolering i gulv, 400 mm i klimaskærm og 500 mm på loft. Vinduer og døre er rationels patus+ med lavenergiruder. Solfangeranlæg til varme og brugsvand samt muligvis solceller eller vindmølle med produktion af ca. 4000 kWh/år.

  1. Skal der laves gulvvarme med slangerne 10 cm under trægulv (det tager lang tid at regulere temp. i rummet) eller anden varmeløsning, evt. hæve slangerne op i betonen så de kun ligger 2-4 cm under gulv.
  2. Hvilken anden varmekilde skal der vælges til vinterhalvåret? Jordvarme/anden varmepumpe/brændeovn koblet med solfanger/fastbrændselsfyr/naturgas/fjernvarme/eller bare bruge den smule el det kræver (og så måske få lavet så der produceres 5000 kWh/år).
Håber der er nogle der har nogle forslag til vores udfordringer. Er lidt selv tilhænger af brændeovnen, men det kræver jo at den bliver tømt for aske og at der bliver skovet brænde til den. Men den giver så også hygge. El løsningen vil jo være den nemmeste da det intet kræver af os selv, kun de penge det koster ekstra
Vi skal i gang med at bygge et nyt lavenerighus og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Chr.

Lyder som et yderst fornuftigt og gennemtænkt byggeri du skal igang med. Det var ikke sådan at du ville komme lidt nærmere ind hva løsninger du har tænkt dig at benytte. Evt via PB.

Mvh

Emil Halling
Troede at sådan et nyt super lavenergihus ikke skulle bruge så meget olie til opvarmning. Uden den oplysning, ville mit umiddlebare bud være el-varme.

Jeg tror umiddelbart at jordvarme er for dyr en løsning i etablering i forhold til forbruget. Hvis det skal være vandbåren varme, ville jeg overveje luft til vand eller oliefyr.

Vælges brændeovn, ville jeg gå efter en der kan brænde rent ved så lav ydelse som muligt.
Hvis du har tænkt dig at fortælle mere om huset må du meget gerne gøre det i tråden og ike i PB. Jeg kunne da også godt tænke mig at høre mere.Hvor tykke bliver væggene f.eks. I vores hus bliver de 60 cm med træskele, 400 mm isolering og en enkelt mursten yderst.

Jeg skal have 270 mm i væggene og 450 mm på loftet. Gulvet kan jeg ikke huske, men mener det er 350 mm.
Grundig kantisolering, så linietabet til fundament mm holdes på minimum.
Rationel vinduer Aural Plus, super lavenergi og tre lag.
Væggene kommer op på godt 40 cm tykkelse. Det hele bygges i træ med klinklagte brædder udvendig og gips indvendigt.
På grund af tossede regler om byggelinier og krav om at garagen skal være integreret uden at måtte fylde hele facaden samt beliggenhed i forhold til verdenshjørnerne og... tjahh krav til indretningen bliver der temmelig mange meter ydermur og hele 8 hjørner. Ikke optimalt i forhold til lavenergi, hvor klimaskalllen gerne skal holdes så lille som mulig. Anyvay, det ser ud til at det kommer til at fungerer.

Efter de nye regler skal der ganges en faktor på, hvis man har elvarme. Jeg mener den er på 2,5, men har ikke lige papirerne ved hånden, så jeg kan checke det. Det gør, at det bliver meget svært at overholde energirammen. Naturgas, som der er i området med tilslutningspligt (hvis man ikke er på BR15 standart) er af politisk/religiøse årsager ikke en mulighed for mig. Jeg har mere tillid til at vinden over DK er stabil end at GASPROM er det samme. Jeg plejer at sige, at Putin ikke skal blande sig i, hvornår jeg skal have varmt bad.

Varmepumpen koster, som en del af en lavenergipakke, ca 70.000kr ekstra for en IVT. Det mener jeg er til at overkomme. Der er 300 meter slange med i den pris, men jeg regner med at lægge 100 m ekstra for egen regning, 5000 kr. Det kommer an på jordbunden osv, men jeg skulle på denne måde kunne holde brinetemperaturen på 0 eller over selv i den hårdeste vinter. Ved -20ºC ude kommer det dimensionerede varmetab til at ligge på  mellem 3,5 og 4,0 kWh, så en pumpe på ca 6kW skulle kunne dække behovet, også for varmt vand. Ellers er det en 7'er der kommer i.

Ventilationen bliver ballanceret ventilation fra enten Genvex, Nilan eller Dantherm. Det ligger ikke helt fast endnu. De skulle alle have en virkningsgrad omkring 90-95% (ja ja, lad os nu se det i virkeligheden). Under alle omstændigheder genvindes meget af den varme, der ellers mistes i ventilationsluften, og så er der filter i luften, så der ikke kommer pollen mm ind i helt de samme mængder som uden. Jeg regner dog ikke med at kunne sælge mine gode støveklude af den grund!

Brændeovnen er fravalgt. Jeg har haft mange tanker om sådan en, evt en masseovn, bare fordi jeg godt kan lide hyggen og at se på ilden, men her kom et feminint input med en meget andreledes opfattelse. Til gengæld får hun en centralstøvsuger.

Luft/vand varmepumper er ikke meget billigere end jordvarme. Udedelen er hundedyr. Ulempen ved luft/vand er, at virkningsgraden (COP) og effekten  bliver ringere og ringere jo koldere det bliver udenfor, og dermed jo mere varme der er brug for i huset. Jeg har set påstande om pumper, der holder samme høje COP helt ned til -15ºC, men det stemmer meget skidt med den køleteori jeg kender til. Her skulle jordvarmen meget gerne kunne holde en brinetemperatur på nul eller over.
Luft/vand har absolut sin berettigelse, men det er på steder hvor man ikke kan bruge jordvarme. Enten fordi man ikke har have nok (antal kvadratmeter er lig med ca slangelængden x 1,5), eller ikke vil have sin etablerede have flået op af grave/fræsemaskiner

Problemet med solfangere er, at de primært giver varme, når der er mindst brug for det, nemlig om sommeren når der kun bruges badevand. Med en udgift på ca 25.000 til 30.000 incl. installation bliver tilbagebetalingstiden for lang.
Solceller er også for dyre endnu. Dertil ligger huset ikke optimalt i forhold til udnyttelse af disse, hvorfor tilbagebetalingen bliver urimelig lang. Læg dertil, at jeg ikke tror på, at man får lov at modregne i sit forbrug på længere sigt (politisk diskussion!), så elværkerne vil nok have betaling for at bruge deres kabler og "bufferkapacitet". Derfor er begge dele fravalgt.

I det hele taget har jeg set på snart sagt alle muligheder for at holde energiforbrug og -regning nede, men der er ikke noget, udover ovenstående, der ser ud til at være rentabelt. Kan varmeregningen holdes på under 5000 kr/år i ovenstående udlæg skal det enten være meget billigt eller meget effektivt, hvis det skal kunne betale sig. Nok er jeg idealist, men jeg har det bedst, når der er noget papir i tegnebogen. Det isolerer bedre end kun to lag læder. Eller som en gammel kollega sagde i en habil brandert: Man tænker klarest når der er valuta på lommen.

Hele huset blivet er nøglefærdigt projekt, da jeg bruger for meget af min tid på arbejde udenfor hjemmet og er væk i op til tre måneder ad gangen, dels fordi jeg godt ved, at jeg ikke har håndelaget til at få det færdigt indenfor en rimelig tid. Så min lav-det-selv andel bliver at skovle en masse penge hjem til at betale de professionelle.
Ok, jeg har planer om et skur/udhus i haven med plads til havetraktor og andet absolut nødvendigt grej med kælder under til kolde øl og grøntsager.
Fliserne lægger jeg også selv.

For god ordens skyld, så bruger jeg helst ikke PB med mindre det er private beskeder, altså privat indhold, der skal udveksles. LDS er til udveksling af erfaringer og gode ideer, og det synes jeg gør sig bedst i forum og tråde. Dette er ikke negativ kritik af nogen!

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Når engang vi kommer i gang med projektet skal jeg også nok smide lidt info ind her, indtil videre ved jeg at huset bliver et træhus med klinkebeklædning udvendig og gips indvendig. Isoleringen bliver på 400 mm i ydervægge, 500 mm polystyren i gulv og 500 mm i loft. Vinduer og døre bliver måske energate Historic Line som er certificeret passivhaus vinduer eller Rationel Patus+ Der skal være sprosser i vinduerne, så derfor er Auraplus ikke en mulighed. Varme og varmt vand er jo det store dilemma, men kan jo godt se at er der ingen garanti for at løsningen med EL forbliver som den er, kan det da godt være at solceller bliver droppet. Overvejer et Combivarmeanlæg fra Nordic Energy Group, der skulle et Lavenergi hus klasse 2 jo kunne "flyttes" til et 0-energi hus blot ved at installere den varmekilde. Og så kan man jo altid forberede til solceller, tomrør koster jo ikke alverden.

En ny udfordring er så kommet, ingen offentlig kloak på grunden, hvad skal der så bruges og hvad er prisen?
Annonce
Du skal i hvert fald ikke vælge gulvvarmen fordi du ønsker varme i gulvet og lune fødder- det får du IKKE.

Mine forældre byggede for 2-3 år siden nyt hus med jordvarme og gulvvarme. Nøj der er varmt hos dem, MEN gulvet føles ikke varmt, nærmere sådan lidt småkoldt hehe.

Bare lige et hurtigt indspark

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


mit solfangeranlæg virker ok selv om vinteren det sker jo solen skinner
Skrevet af Chr. på 01 mar 2011 01:53


Problemet med solfangere er, at de primært giver varme, når der er mindst brug for det, nemlig om sommeren når der kun bruges badevand. Med en udgift på ca 25.000 til 30.000 incl. installation bliver tilbagebetalingstiden for lang.

Enig i at det vil være en dårlig ide at satse på solvarme om vinteren - her kan de ikke levere et realistisk varmebehov.

Men man kan også godt lave et ganske fornuftigt argument i alligevel at sætte dem op da det er en meget beskeden mængde panel der er behov for fra forår-efterår for at kunne løfte det totale behov i denne periode, især ifm nybyg og moderne isolationsstandard - foruden det selvfølgelig nedsætter sliddet væsentligt på din varmepumpe hvilket forlænger dens levetid.

BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis