Opvarmning af udhus / studie

Vi har et udhus på 48m2. Der er 100mm isolering i loft og vægge - intet i gulv. Jeg bruger det til mit studie og har kontor derude.

Uden opvarmning er der typisk 10-12 grader varmere derinde end udenfor (efter en dag med sol).

Indtil nu har jeg benyttet mig af en gasovn til 11kg flasker, som jeg bare tænder, når jeg skal arbejde i længere tid, mend et er jo en uholdbar løsning, da det afgiver alt for meget vand, som ikke er godt for mit udstyr.

Planen har egentlig været, at der skulle installeres en varmepumpe, men nu er jeg lidt i tvivl, da jeg har læst en masse godt om laserkamin (Zibro o. lign), som jo også har mulighed for indstilling med timer og termostat. Jeg er dog meget i tvivl om driftudgift med den kontra varmepumpe. Det tæller dog til laserkaminens fordel, at både indkøb og installation er væsentligt billigere.

Bør måske fortælle, at mit mål er, at der kan være 16-18 grader derude, da jeg føler, det er en god arbejdstemperatur.

Vores hus opvarmes med naturgas, men jeg har på fornemmelsen, at det vil være meget dyrt at få trukket rør derud og opsætte en radiatorer.

Hører gerne om gode råd / erfaringer og måske alternativer.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Vi har et udhus på 48m2. Der er 100mm isolering i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg ikke læst hele tråden så undskyld for det. Men en petroleumskamin afgiver altså betydeligt mindre fugt end en gasovn!

Det er kendt blandt campister, at gasovne får vinduerne i forteltet til at drive af vand i for- og eftersæson hvorimod en petroleumskamin afgiver betydeligt mindre fugt.

Bruger selv en Heatmax (Harald Nyborg) petroleums kamin i fortelt og har INGEN fugt på vinduer eller andre steder. Og den får virkeligt lov at arbejde. Vi vil gerne kunne side i skjorteærmer/t-shirt i 24gr varme forår og efterår, selvom der f.eks. kun er 10gr udenfor. Og da et fortelt ikke er isoleret, så leverer skal ovnen virkelig være god, men ovnen leverer bare (varmen).

At den så ikke er billig i brug i et fortelt er noget andet. Men sikket ikke dyrere end gas. Køb olien på tilbud.

Vil til enhver til anbefale spørger en petroleumskamin. Og det skal være en lazer-kamin. Den har nemlig blæser og fordeler varmen bedre.

Zibros er også fra tid til anden på tilbud, så der kan også gøres et godt køb.
Zibro er ovnenes Mercedes, men en Heatmax fra HN er præcis ligeså god. Brugt af mange campister, og de er erfaringen.

HN's kan ofte købes til 1795 og de har en endnu større model lidt dyrere. Den til 1795 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7790&n=10 er på 3 kw og dens storebror er en 5 kwat (de har den vist ikke lige pt.).

Det kunne være sjovt at sammenligne de 4 forskellige opvarmningsformer økonomisk :

Gas,petroleum,billig varmepumpe,halvdyr varmepumpe - eksempelvis over en tilbagebetalingsperiode på 5 år. - eksempelvis med et årsforbrug på 10.000 kWh.

Til det har jeg brug for at vide hvad det koster at fremstille 1 kWh varme med hhv. gas og petroleum.

Er der nogen der har et ca. tal for det ?

Jeg har allerede regnet det ud for min varmepumpe - men det er elvarme kontra varmepumpe og med elvarmen kørende ind imellem i enkelte rum - det giver en tilbagebetalingstid under 3 år - derefter er det ren gevinst.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Er det helt forkert at regne med 80 øre for petroleum og 100 øre for gas og en anskaffelsespris på en gasovn på kr. 1500 + en gasflaske til kr 600,-  og for en petroleumsovn på kr. 2500,- ??

Altså - forudsætninger :

1kWh gas = 80 øre
1kWh petroleum = 100 øre
1kWh el = 185 øre

Anskaffelse:

Gasovn kr. 2100,-
petroleumsovn kr. 2500,-
Billig varmepumpe : kr. 5.000 + installation ( GDS ) kr. 2000,- = kr. 7.000,-
halvdyr varmepumpe : kr. 12.000,- incl. installation.

Vedligehold og service

Varmepumper : kr. 500,- / år
gas/petroleum : kr. 100,-/år

COP for varmepumper:

Billig : opgivet 3,5 - gennemsnitlig over året 2,0
halvdyr: opgivet 5,0 - gennemsnitlig over året 3,5

forbrug:

5.000 og 10.000 kWh pr. år

kommentarer imødeses gerne - så jeg er fri for at få på puklen når beregningen er lavet


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 

 

Varmepumpe 1

Varmepumpe 2

Gas

Petroleum


Anskaffelse

 

7000

12000

2100

2500


 

 

 

 

 

 


pris/kWh

 

1,85

1,85

1,00

0,80


 

 

 

 

 

 


COP

 

3,5

 

 


 

 

 

 

 

 


Vedligehold/år

 

500

500

100

100


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


Pris - forbrug/år

5000

4625

2643

5000

4000


 

 

 

 

 

 


Pris - forbrug/år

10000

9250

5286

10000

8000


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


år/5000kWh

23125

13214

25000

20000


 

 

 

 

 

 


år/10.000kWh

46250

26429

50000

40000


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


I alt 5 år/5000kWh/år incl. Service og investering

 

32625

27714

27600

23000


 

 

 

 

 

 


I alt 5 år/10000kWh/år incl. Service og investering

 

55750

40929

52600

43000



Prøvede med de givne forudsætninger - så kan I jo selv drage jeres konklusioner.







Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Jeg har læst det hele, og er klar over at det er en gammel tråd  
men i beregningen, har du byttet om på gas og petroleums priserne.

Jeg fandt tråden, da jeg søgte på hvad der er bedst, gas eller petroleum.
Hvis vi regner med der er 14 kw, i 1 kg flaskegas, og at 10 kg flaskegas koster 175 kr, må det jo blive 1,25 kr for 1 kw.

Vi prøver igen, i morgen --
ergo  hvad best  ?????   og bilist
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis