Opvarmning af udhus / studie

Vi har et udhus på 48m2. Der er 100mm isolering i loft og vægge - intet i gulv. Jeg bruger det til mit studie og har kontor derude.

Uden opvarmning er der typisk 10-12 grader varmere derinde end udenfor (efter en dag med sol).

Indtil nu har jeg benyttet mig af en gasovn til 11kg flasker, som jeg bare tænder, når jeg skal arbejde i længere tid, mend et er jo en uholdbar løsning, da det afgiver alt for meget vand, som ikke er godt for mit udstyr.

Planen har egentlig været, at der skulle installeres en varmepumpe, men nu er jeg lidt i tvivl, da jeg har læst en masse godt om laserkamin (Zibro o. lign), som jo også har mulighed for indstilling med timer og termostat. Jeg er dog meget i tvivl om driftudgift med den kontra varmepumpe. Det tæller dog til laserkaminens fordel, at både indkøb og installation er væsentligt billigere.

Bør måske fortælle, at mit mål er, at der kan være 16-18 grader derude, da jeg føler, det er en god arbejdstemperatur.

Vores hus opvarmes med naturgas, men jeg har på fornemmelsen, at det vil være meget dyrt at få trukket rør derud og opsætte en radiatorer.

Hører gerne om gode råd / erfaringer og måske alternativer.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Vi har et udhus på 48m2. Der er 100mm isolering i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke blot to pex-rør. De skal trækkes udendørs og derved graves ned, hvilket er under en sten-terrasse... :-(

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Wavin laver rør til den slags brug til ca kr. 1000 pr meter.

Jeg ville nok vælge at forsøge med en varmepumpe i den billige ende. Jeg kører på vel nok 5. år med en sådan billigsag som støtte til anden opvarmning, men primært aht AC, og er udmærket tilfreds.

Med venlig hilsen
ktm

 

Med kr. 1.000 pr m løber det også hurtigt op i 8-9.000 bare i rør.

Hælder nok mest til en mellemklassemodel lige pt. Hvad siger folks erfaringer mht inverter kontra on / off modeller?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Både flaskegas og petroleum er såkaldte "kulbrinter". Altså materialer, som består af både kul og brint. Når man brænder kul dannes der kultveilte og kulilte (CO2 og CO). Når man brænder brint dannes der vand (H2O). Hvor meget vand der dannes afhænger derfor af hvordan forholdet mellem kul og brint er i brændstoffet. Hvis brændstoffet består af meget brint, dannes der meget vand og hvis brændstoffet består af meget kul dannes der meget kultveilte og kulilte.
Hvor meget dug der dannes på vinduerne afhænger i høj grad osse af udetemperatur og ventilation.
Sådan har jeg opfattet det i fysiktimen.
knudr

Venlig hilsen
Knud
Hej

Jeg vil ubetinget anbefale dig at købe en invertermodel da de andre giver alt for store udsving i temperaturen .

Hilsen Polobjørn - ejer af 2 stk. Panasonic G95 siden 2000

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Skrevet af knudr på 15 feb 2011 17:07
Både flaskegas og petroleum er såkaldte "kulbrinter". Altså materialer, som består af både kul og brint. Når man brænder kul dannes der kultveilte og kulilte (CO2 og CO). Når man brænder brint dannes der vand (H2O). Hvor meget vand der dannes afhænger derfor af hvordan forholdet mellem kul og brint er i brændstoffet. Hvis brændstoffet består af meget brint, dannes der meget vand og hvis brændstoffet består af meget kul dannes der meget kultveilte og kulilte.
Hvor meget dug der dannes på vinduerne afhænger i høj grad osse af udetemperatur og ventilation.
Sådan har jeg opfattet det i fysiktimen.
knudr

Nedenstående er noget teoretisk fisendask!

Så fik du drillet mig lidt, Knudr. Kunne ikke modstå fristelsen til at regne lidt på sagen og måtte så have min gamle kemi støvet af og op i øverste erindringslag i hjernen. Føj, hvor det knager i de grå...

Nå men flaskegas er Butan, som kemisk hedder C4H10.
Petrolium er et sammensat stof, men til beregningsformål er C12H26 brugbar.

Afbrændes 1 kg flaskegas dannes der 1550 g vand.
Afbrændes 1 kg petrolium dannes der 1300 g vand.

Brændværdierne for gas er 43,5 MJ/kg og 45,8 MJ/kg for petrolium. Værdien for petrolium er svingende, da der er forskellige kvaliteter og sammensætninger. Det er der ikke for flaskegas, som er næsten ren Butan.
Skal vi have samme varmeeffekt fra petrolium som fra at brænde 1 kg gas skal vi kun brænde 950g, og der vil så kun dannes 1235 g vand.

Beregningerne er baseret på nedre brændværdi (uden at vanddampen kondenseres). Kan ikke lige i en sen nattetime finde øvre brændværdi, som det vej burde være, da vanddampene netop fortættes, når de sætter sig på ruden som dug.

Ser  om jeg får lidt tid, lyst og overskud til at kigge på det, når jeg har sovet lidt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det var da flot gjort Chr. Og så på den tid af dagen (natten). Det var jo bare noget snak jeg kom med.
Men tænk lige over det: Hver gang man brænder en 11 kg gasflaske af i stuens gasovn, så hælder man altså osse mere end een spand vand ud på gulvtæppet.
Og det er kun fra brinten i brændstoffet, vi har endnu ikke snakket om kullet i brændstoffet. Det giver som sagt kultveilte og kulilte, begge kvælende stoffer, den ene mere end den anden.
Hvis man bruger gasovn i stuen, er der altså risiko for både druknedød og kvælningsdød. (undskyld,-galgenhumor)
Dette er ikke skrevet for at Chr skal begynde at brække noget gråt i stykker.
Men det er da meget vigtigt at lufte ud i stuen!
Det kan så diskuteres hvor meget varme der går tabt ved tilstrækkelig ventilation, og måske komme til den konklusion at gemen elvarme er bedre og måske endda billigere, og i hvert fald sundere.

Venlig hilsen
Knud
Skrevet af Håndværkeren på 14 feb 2011 03:09
Ja ! Jeg har en sådan petroliums drevet ovn nu og vinduerne driver af væde når den har kørt i tre timer, det gjorde de ikke da jeg havde en gasdrevet katalysator ovn


Jeg har selv petroleumsovne der kan køre i 48 timer+  uden at vinduerne driver af væde; jeg har prøvet gasovne med det modsatte resultat,  men nu spurgte jeg ikke hvad du synes og mener, men om _dokumentation_. . . . Det har du så ikke?
Skrevet af EISOE på 14 feb 2011 08:27

Det ved jeg ikke - men har ingen dokumentation for at betvivle Håndværkeren.

Mit svar gik mest på at en varmepumpe affugter luften og er billig i drift - en af de ting spørgeren ønsker. Jeg ved så godt at investeringen er væsentligt større - så må man jo opveje fordele og ulemper.


Hvis du ikke har dokumentation for at betvivle håndværkeren, har du så noget dokumentation der kan _støtte_ ham?

Ærligt talt. . . .
Skrevet af Sluppermand den ældre på 18 feb 2011 02:36

Hvis du ikke har dokumentation for at betvivle håndværkeren, har du så noget dokumentation der kan _støtte_ ham?

Ærligt talt. . . .

Har allerede skrevet hvad jeg svarede på

God weekend

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis