Toilet hvor vandet synker for langsomt

Hej,

Jeg har fået installeret et hængetoilet på et sted hvor der tidligere var afløb fra håndvask. Afløbet i gulvet blev af VVS'eren gravet fri og han monterede 110 mm rør (jeg mener det var størrelsen). Dette rør er blevet forbundet til en geberit indbygnings cisterne, der sluttelig er forbundet til toilettet gennem et ferulesæt med ekstra længde (ca 30 cm). Ferulesættet der er monteret på toilettet er ca i vatter og forbindes til kloakken gennem en 90 graders vinkel som er fastgjort på geberit indbygnings-cisterneholderen.

Hmm, spørgsmålet er om det vandrette ferulesæt på 30 cm længde kan være årsag til at vandet i toilettet synker ret langsomt (5->7 sekunder for at nå korrekt niveau) og om denne ikke burde have et rimelig fald i stedet for at være vandret.

A) Der er ikke snavs i vandlåsen, idet toilettet er ubrugt.
B) Jeg har forsøgt at hælde rigtig mange spande med vand igennem toilettet for at fjerne en eventuel prop i systemet.
C) Jeg har forsøgt at rense røret med en 5 m rensefjeder og kan ikke umiddelbart ikke se at røret er problemet.
D) Jeg har forsøgt at lave trykudligning i kloakken vha en haveslange gennem vandlåsen, hvilket ser ud til at forbedre situationen, men ikke afhjælpe den (vandet stiger stadig alt for højt op).

Toilettet er monteret i gadeplan og jeg mener ikke det er forbundet til det toilet vi har nedenunder (de er placeret vidt forskellig og der er ikke fælles faldstamme)

Håber en eller anden kyndig kan kloge i hvad der kan være galt, for jeg er ved at løbe tør for ideer. Den sidste ide som jeg tror jeg vil jagte er at bruge en "drain Cleaner" og en haveslange og så spule afløbet og se om afløbet skulle have en prop. For det undre mig at trykudligningen ser ud til at synkehastigheden i toilettet.



mvh Erik

Hej, Jeg har fået installeret et hængetoilet på... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Achhh, det ser ud som om at min tegning slet ikke passer. Jeg har brugt de seneste timer, på at grave og grave og brønden er ikke at finde. Senest gravede jeg umiddelbar foran huset, ved vores køkken for der burde der komme en ledning ud, så jeg kan følge retningen, men den kan jeg ej heller finde.

Så nu tror jeg at tiden er inde til en højtryksspuler, med tilhørende kamera så de kan gå i fra den offentlige kloak og aktivt fortælle mig hvor brønden ligger - forhåbentlig.

mvh Erik
ja skod. Men hvis du ikke havde en vandlås på håndvasken, og ikke en rist nedenunder og afløbet var støbejern er der ret stor sandsynlighed for der er en vandlås støbt ned i gulvet, men ellers gå ned i kælder ved dit toilet, pil toiletskål af ovenpå og slå en ordentlig skid (eller andet som lugter markan anderledes end kloark) og lugt om du kan lugte det ovenpå hvis du kan er der ikke vandlås..
Men jeg havde engang hvor det stod op i toilettet, hvor samlebrønden var fuld af toiletpapir, dejlig og bo ved siden af en turistattraktion.
Her sidst på eftermiddagen, slog det mig at jeg havde et overvågningskamera til at ligge. Ved at kombinerer det med en lommelygte og et TV, lavede jeg en anordning og wrappede det ind i plastfilm hvorefter jeg sænkede det ned i kloakken. Til min store skræk kunne jeg se et vandspejl og vha af rensefjeder lokaliserede jeg et hul i siden under vandoverfladen - altså en vandlås!!!!!

Så hullerne som jeg fik gravet i haven kan jeg godt dække til i morgen og så kan jeg jo ringe til min VVS mand, der monterede det 110 mm rør som går op til toilettet. Som jeg forstår andre indlæg er to vandlåse (en i toilet, samt en ekstra ikke lovlig), hvorfor min VVS mand burde dække omkostningerne til at fjerne den vandlås der er placeret ½ m under gulvhøjde.

Tre spørgsmål presser sig på:
A) Skal vandlåsen i gulvet ikke fjernes (kan VVS'eren argumenterer i mod)?
B) Hvad er garantiperioden på VVS arbejde? (Er det mon forældet når regningen er fra August 2009 - altså snart 1½år gammel?) (Jeg mistede min far midt under byggeprojektet, hvorved det gik i stå, men der er vel et par års garanti på installationer eller hvad?)
C) Bør VVS'eren ikke have undersøgt om der var vandlås i den ledning hvor han monterede et kloakrør til toiletafløb (tegninger viste at der skulle monteres et toilet).
D) Bør VVS'eren ikke dække samtlige omkostninger - altså både til murer, fliser og hvad der ellers går tabt i denne proces?

Fuck hvor er jeg træt af denne sag - endelig var toilettet færdigt til brug og vi har benyttet SPA'en et par gange, men nu risikerer vi at der igen skal bankes gulv op. Hulk!!!

mvh Erik
Så har VVS-manden været på besøg og kigget med på skærmen der viser kloakrøret inde fra og han indrømmede at det unægtelig ser ud som om der er en vandlås ca 30 cm nede i gulvet eller måske bagfald på røret. Så nu tager han turen hjem til mester og så hører jeg nærmere, forhåbentlig.
Men kors hvor det ærger mig, idet badeværelset faktisk er helt færdig og jeg frygter at skal have besøg af murer og VVS'ere når nu alt er blevet som jeg altid har ønsket mig.

Men, det er selvfølgelig glædelig at den egentlige årsag er fundet, så tak til jer alle der har bidraget med gode ideer og forslag.

mvh Erik
Annonce
Yrk. Godt nok nedtur, men da godt at årsagen formodentlig er fundet.

Hold os gerne opdateret om det videre forløb (accepterer vvs'eren at fikse problemet osv).
Det har trods alt været en spændende tråd at følge

mvh jan
Den med bagfaldet er næsten den værste!
Stor medfølelse herfra!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen så får I lige endnu en opdatering. I går hørte jeg intet fra VVS firmaet - så nervøsiteten bredte sig i det lille hjem - så i går aftes skrev jeg en mail, der forklarede i detaljer problemstillingen, samt hvad hans egen montør havde set og selv konstateret ved brug af kameraet.

Her til aften var der så respons på min Email. VVS firmaet vedstår hele skylden og dækker samtlige omkostninger - og spørger nu efter om jeg har en foretrukken murer som jeg gerne vil anvende, så på trods af sagens omfang og alvor ser det meget lovende ud og jeg er rigtig glad.

Så i den kommende weekend vil jeg selv sørge for at der bliver afdækket med kraftig pap, således jeg forhåbentlig undgår mærker på det fine nye badeværelse - selvom om jeg lukker en murer indenfor hjemmets fire vægge.

mvh Erik
Dejligt med et seriøst firma, der vedstår sine fejl - dem er der nogle gange langt imellem ;-)

Netop derfor ( henvisende til en anden tråd om at presse priser på håndværkere ) er det godt at " kende sine folk " - jeg bruger de håndværkere jeg kender og har tillid til - også selvom jeg måske kan få det lidt billigere andre steder.

Dem tror jeg ( ved det ikke, de har endnu ikke lavet fejl ;-) - jeg laver det meste selv ) at de vil vedstå deres ansvar.

Fint at du har fået en tilfredsstillende udgang på en træls sag ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Generel har jeg det lidt skidt med håndværkere, fordi de ofte har mere travlt end godt er. Den VVS'er som jeg har haft til at lave toilettet har også lavet min gang og mit køkken og jeg tog dem i følgende fejl som jeg selv rettede til.
A) Fra en forgrener i køkkenet, som leder kold vand over til en indbygget kaffemaskine og et integreret køleskab og fryser (til isterninger, kold vand og dansk vand) var røret trukket oppe på den varme side af isoleringen. Da jeg konfronterede VVS'erne med dette ville han til at undersøge om dette var ok, istedet for bare at rette fejlen.
B) På trods af tegninger var jeg lige ved at få lagt vandbåren gulvvarme i min fortrappe (udendørs). Årsagen var at min fordør blev midlertidig rykket 100 cm længere ud end normal for at kunne bryde det eksisterende gulv op og lave en ordentlig overgang ved døren. VVS'eren kontrollerede ikke tegningen og førte slanger helt ud til punktet hvor fordøren stod midlertidig. Heldigvis havde betonkanonen ikke nok beton med og stoppede mellem køkken og gang og da jeg kom hjem fra arbejde opdagede jeg problemet og måtte hastigt trække i arbejdstøjet og få gulvvarmeslangen fjernet fra trappen. Jeg vidste at betonkanonen og murerne der skulle støbe gulvet ville komme dagen efter, hvorfor selv sprang til at fikse problemet.
C) Der var lagt tomrør under toilettet, der var beregnet til gangen og køkkenet. Nogle af disse var blevet bøjet for kraftigt, hvorved VVS'eren ikke kunne få slangerne igennem. Han ville derfor til at borer et hul fra min kælder, under gulvet i toilettet og ud til gangen - hverved kunne han have boret direkte i gennem rørføringen til vores centralstøvsuger, hvilket vi heldigvis fik stoppet, iden det gik galt. Løsningen blev anvendelse af nogle ekstra 20mm elektrikkerrør som jeg havde trukket fra mit kælderrummet og ud i køkkenet.
D) Ovenstående tilfælde med den ekstra vandlås i mit badeværelse.

Så alt i alt synes jeg vi har været meget hårdt ramt og man kan også spørge sig selv om hvorfor jeg dog holder fat i denne VVS'er???
Forklaringen skal findes i at han kender den installation som han selv har lavet, hvilket gør at han får lov til at lave arbejdet færdigt, men jeg vil ikke lade ham lave andet i mit hus. Det kan ikke passe at man som ikke fagkyndig, daglig skal gå og holde øje med hvordan håndværket bliver udført - det er jo ikke billigt at have VVS'eren til at gå rundt. Men det er helt sikkert, at i morgen når mureren graver den gamle vandlås op og VVS'eren monterer et nyt rør, er jeg turen forbi og kontrollerer hvad der bliver lavet inden hullet igen støbes til.

Nå, nu ikke mere brok fra min side - jeg skal selvfølgelig også påtænke at der er mange dygtige håndværkere der sætte pris på at udføre et ordentlig stykke arbejde.

mvh Erik

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også