ny kvist samt spærkonstruktion

Hej med jer,

Jeg er i gang med renovering at min 1. sal og har brug for lidt vejledning omkring opbygning af ny kvist. Jeg vil gerne beskære to spær således at jeg kan udnytte pladsen optimalt. Vægten fra disse spær skal så overføres til nabospærene men de håndværker jeg har talt med kommer alle med forskellige lysninger.

Afstanden mellem spærene er 700-880 mm og breden på kvisten bliver 2400mm. Jeg har lavet en skitse over konstruktionen:
 

Hvor skal mit nye spærtræ placeres for at kunne overføre vægten fra de beskåret spær?

1. Over hanebånd (rød boks) - fastgøres på hanebånd?
2. Undersiden af hanebåd - fastgøres på hanebånd?
3. Undersiden af spærene hvor de beskæres (grøn boks) - fastgøres på spær?
4. Ydersiden af spærene (blå boks) - fastgøres på spær?

...eller skal det gøres på en måde?

På forhånd tak,
Raf
Hej med jer, Jeg er i gang med renovering at min... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men er der noget forskel på om jeg fastgøre det til hanebånd eller til spærene?
Der er jo forskel på hvordan vekselen skal monteres alt efter hvilken løsning du vælger.

Rød løsning skal fastgøres til både spær og hanebånd. Vil jeg tro. Men det er i småtingsafdelingen.
Uanset stål eller træ skal der skæres og boltes og sømmes. Lige noget for en GDS-er.
Tak for svarene alle sammen....I har lige sparet mig en masse penge:-D

Jeg hopper på den røde løsning, men hvis den skal boltes både til spær samt hanebånd, så skal der jo laves en trekantet side på den side af veksleren....det blir jo besværligt!! Kan man ikke nøjes med at bolte den til hanebåndene? Ellers skal jeg fjerne tagstenene omkring de andre spær hvor vægten skal overføres til? Der vil ellers ikke være plads til at montere boltene fast her.
Skal din bjælke ligge synlig?
Hvis ikke kan du jo klare sammenføjnengen med nogle vinkelbaslag!

MVH Njord

MVH Njord
Vekselen skal ikke saves trekantet.
Derimod skal der skæres et hak i de to spær, en såkaldt saling.
Derved kan vekslen skubbes vandret ind i hakkene og bære spæret.

Vekselen skal først og fremmest fastgøres til spærene.
Hvis du kun fastgør til hanebåndene vil belastningen blive overført til hanebåndende på de 2 spær på begge sider af kvisten.
Men hanebåndende er kun samlet med en bolt eller et sømbeslag til spæret.
Og den lille bolt kan ikke nødvendigvis overføre lasten til spæret som overfører lasten til remmen, videre til murværket, fundamentet og endelig i jorden.
Hvor vi alle ender.

Hvis vi i stedet kalder vekselen en rem er det en almindelig spær/remsamling.
(Måske endda som den allerede findes på dit hus)
Jeg kan ikke finde et billede af fænomenet.

Iøvrigt skal du være opmærksom på om du i det hele taget kan få vekslen op over hanebåndene. Den bliver jo lidt lang i det.
Annonce
Nej de bliver gemt bag gisp. Det lyder dejlig nemt med vinkelbeslag men kan man blot bruge nogle alm beslag eller skal de være godkendte til at klare vægten?
Hej med jer igen,

Så er jeg ved at nærme mig projektets start og har været henne ved byggemarkedet for at diskuttere materiale mm. Jeg har dog lige nogle spørgsmål da byggemarkedets mand har gjort mig lidt i tvivl

Jeg har valgt den røde løsning da den er lettes at arbejde med.
Spændevide efter spærudveksling=222cm (2 stk spær beskæres)
Tungt tag (betontegl)
Husets samlet længde=12,5 m
Spærlængde=5,8 m (fra kip til husmur)
Ny spærlængde efter spærudveksling=2 m (fra kip til hanebånd)
Spærdimension= 170x80mm

SPØRGSMÅL:
- hvis jeg vælger den røde løsning er der så behov for at opsætte stolper for at tage noget af vægten fra spærene?

- er det nok med de vinkelbeslag (grønne) der er vist på tegningen foroven? Eller er det også nødvendigt at fastgøre veksleren til mine hanebånd (og hvordan skal det så gøres pga den dumme vinkel)?

Mine hanebånd sidder på siden at spærene så det er besværligt at forstærke spærene...Med mine oplysninger givet for oven er det nødvendigt at forstærke spærene?

Mange tak for jeres input
!. Det er jo nærmest umuligt at sige. Men det er jo hele ideen med den røde veksel at vægten overføres til de 2 spær ved siden af dem du skærer bort.
2. Det kommer jo an på hvilke sømbeslag du bruger. Men brug hellere alm. gennemgående bræddebolte. 1 stk i hver samling. 12mm bolte med bulldogskiver, skiver og en møtrik. Det er nemt.
3. Hvis du mener forstærkning af de 2 spær på begge sider af kvisten så kan er det nu ikke så svært at forstærke dem. Såfremt hanebåndende har en tykkelse på f.eks. 5 cn så banker du klodser på siden af spæret i 5 cm tykkelse. Og eftersom det vist er 2 stk. 80x170mm spær du skærer over så skal der nok bruges tilsvarende dimensioner til forstærkning af nabospærene. Og fra kip til spærfod jo. Du samler det hele med bræddebolte osv.

Det hele er lidt teoretisk. Som sagt udgør et hanebåndsspær en statisk enhed. Dvs. at HELE spæret burde forstærkes når det udsættes for ekstra "skæv" belastning. Men dine spær er formodentlig overdimensionerede fra starten af.
Skrevet af hpox på 02 apr 2011 14:16
!. Det er jo nærmest umuligt at sige. Men det er jo hele ideen med den røde veksel at vægten overføres til de 2 spær ved siden af dem du skærer bort.
2. Det kommer jo an på hvilke sømbeslag du bruger. Men brug hellere alm. gennemgående bræddebolte. 1 stk i hver samling. 12mm bolte med bulldogskiver, skiver og en møtrik. Det er nemt.
3. Hvis du mener forstærkning af de 2 spær på begge sider af kvisten så kan er det nu ikke så svært at forstærke dem. Såfremt hanebåndende har en tykkelse på f.eks. 5 cn så banker du klodser på siden af spæret i 5 cm tykkelse. Og eftersom det vist er 2 stk. 80x170mm spær du skærer over så skal der nok bruges tilsvarende dimensioner til forstærkning af nabospærene. Og fra kip til spærfod jo. Du samler det hele med bræddebolte osv.

Det hele er lidt teoretisk. Som sagt udgør et hanebåndsspær en statisk enhed. Dvs. at HELE spæret burde forstærkes når det udsættes for ekstra "skæv" belastning. Men dine spær er formodentlig overdimensionerede fra starten af.


ad 1. Ja jeg tænkte blot på om det OGSÅ var nødvendigt med stolper
ad 2. Da det er limtræ jeg bruger som veksler gør det så noget forskel om jeg sætter bolten langs den svage side på limtræet? giver det samme styrke?
ad 3. svækkes det oprindelige spær ved at man sætter gennemgående bolte på hver ½meter for at forstærke med et nyt spær?

Tak for alle de gode kommentar
1. Det tror jeg ikke. men hvordan vil du iøvrigt få plads til stolper? Og det er osse lidt forkert opfattet med de stolper, trykket fra den indlagte bjælke er nemlig ikke lodret.
2. Går ud fra at din veksel vender som du har vist på skitsen. Det handler om at gøre vekselen fast til spærene. Og boltene svækker ikke hverken veksel eller spær - af betydning. Hullerne du borer i træet udfyldes jo af boltene.
3. Nej. Og slet ikke hvis du sætter boltene i midten af spæret. og jeg tror osse at pr. 1 meter er fint.

Og hvis jeg ikke har nævnt det før så er alt vedr. dimensioner uden garanti, men med ansvarsfraskrivelde.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis