ny kvist samt spærkonstruktion

Hej med jer,

Jeg er i gang med renovering at min 1. sal og har brug for lidt vejledning omkring opbygning af ny kvist. Jeg vil gerne beskære to spær således at jeg kan udnytte pladsen optimalt. Vægten fra disse spær skal så overføres til nabospærene men de håndværker jeg har talt med kommer alle med forskellige lysninger.

Afstanden mellem spærene er 700-880 mm og breden på kvisten bliver 2400mm. Jeg har lavet en skitse over konstruktionen:
 

Hvor skal mit nye spærtræ placeres for at kunne overføre vægten fra de beskåret spær?

1. Over hanebånd (rød boks) - fastgøres på hanebånd?
2. Undersiden af hanebåd - fastgøres på hanebånd?
3. Undersiden af spærene hvor de beskæres (grøn boks) - fastgøres på spær?
4. Ydersiden af spærene (blå boks) - fastgøres på spær?

...eller skal det gøres på en måde?

På forhånd tak,
Raf
Hej med jer, Jeg er i gang med renovering at min... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du forskærker dine spær, skal du bare sætte forstærkningen på modsatte side af hvor hanebåndet er, så bore du et 12 mm hul igenne hanebånd, spær og forstærkningen, 10 mm gavl. gevindstang som afkortes i passende længde, 4*40*40 mm galv. spændeskive og mørtik som spændes hårdt. Så holder det.

Ny bjælke dim. efter trælasten anvisninger og lidt ekstra, hvis du monteres dem som vist på billedet bliver den liggende, har selv gjort det flere gange og ingen klager. Endnu.

@hpox:
hehe...bare rolig har styr på dimensionerne
@A.Dopunt:
Har desværrre hanebånd på begge sider af mit spær. Vil derfor sætte et stykke tømre med samme tykkelse som mit hanebånd og dernæst et stykke spærtræ for at forstærke spæret.

Hvad er forskellen på om jeg sætter veksleren oprejst på hanebåndet eller i 45grader langs spæret?

Tak for jeres kommentar


Forskellen er ved at sætte bjælken på undersidden af spæret og med vinkler, så er det vinklerne som har den største belastning. Ved en lodret bjælke med skæret sadelhak i undersiden spær, så stå de overskåret spær på bjælken og belastningen fra bjælkningen i de to ende spær/ hanebånd.

Er vinklerne ved 1. løsning kraftige nok, så betyder det vil intet om hvilken løsning du bruger.
I snakker om 2 forskellige ting.
Dupont om fastgørelsen af veksel til de spær der skal understøttes.
raf om det 2 spær hvortil vekselen overfører belastningen og som skal forstærkes

@ Dupont. Du kan godt fastgøre vekselen på den måde med nogle bræddestumper. Men så skal der som minimum bankes nogle vandrette søm igennem brædderne og ind i bjælken.
Iøvrigt bliver belastningen fra de to overskårne spær overført til kanten af bjælken/vekselen. Og det er ikke korrekt. Der skal være lidt saling i spæret.
OK tak for jeres input...men jeg holder mig til planen. Hvis der er noget helt galt så må I sige til.

Veksler med 45graders hælding på spæret med vinkelbeslag samt evt. bolt mellem limtræ samt spær.
Desuden vinkelbeslag på undersiden af limtræ samt hanebånd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis