Støbe gulve til vandbåren gulvvarme.

Hej allesammen

Nu har jeg læst side op og side ned, angående støbning af gulv til vandbåren gulvvarme, men synes at de forskellige guider fortæller mig noget forskelligt..
Så jeg håber der er nogler der kan tilrette min viden

Hvis der er gravet ud, skal der ligge:
banket sand i bunden hvis der ikke er hård undergrund. (eller småsten?)
300mm styrolit
Plast Afstands stykker eller u metaljern.
Jerngitter
pexrør
beton

Her kommer så forvirringen, nogle skriver der skal være dampspærre, og andre undlader den.
Nogle skriver at der skal være en flaminco kant langs hele væggen på 2-3cm's tykkelse, andre skriver intet om dette. Og hvor dybt ned skal denne evt gå? ned til styrolit?
Nogle skriver der skal et ekstra lag jerngitter ovenpå pexrørene, og andre gør ikke.?!

Tillægsspørgsmål:
Hvad gør man med pexrør der kommer fra andre rum, som skal løbe igennem, for at komme til samlingspunktet? hvis man giver dem isolering bliver de jo enormt tykke, og der vil kun være et tyndt lag beton over det, kommer der så ikke revner?

Afretning af betonen, her står der i guides at man skal lave ledere, på nogle billeder kan man se aluminiums ledere, andre er de af træ. Hvordan holder man dem på plads, skal de støbes ind nogle dage før? og med hvad? Og efterlader man dem i betonen når den størkner?
Og hvis man gør, får den så ikke svage "knækled"? Er der en der kan forklare hele afretnings proceduren?

Hvilken betontype skal man vælge? Er der noget letflydende noget, som der ikke skal vibreres? Det skal kunne selvblandes.

Nogle steder står der at man skal ligge folie over den våde beton i nogle dage, og andre steder nævnes intet herom.. hvad er rigtigt?

Håber i vil hjælpe en newbe

Mvh

Morten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At det ikke ern nemt at støbe gulve. :o)

Men osse at der er mange måder at gøre det på.

Og hvis du ikke har prøvet det før bør du have en med der har - prøvet det før.

Og hvis du kun har beskeden GDS-erfaring på byggeri. Så start med noget andet.

Hvor mange m2 drrejer det sig om og hvoefor vil du støbe selv?
Ingen der vil hjælpe?

Mvh

Morten

Tak, men skal den bare gå ned til styrolitten og "Hvile" på den? Er der virkeligt ikke andre der ved noget?

Mvh

Morten

Annonce
Opbygning synes ok -
Stampet og af rettet sand.
Flamingo.
Afstandsklodser.
Rionet.
Gulvvarmeslanger.
Beton ca 10-12 cm.

Kantisolering er der svaret på.
Dampspærre, er næppe en dampspærre, men derimod en Radonspærre - du må google hvordan den laves.
Ingen grund til ekstra rionet over varmeslanger.
Pexrør fra andre rum kan rilles ned i flamingoen før du lægger rionet ud.

Ledere laves ved at lægge en ca 20-30cm bred stribe af beton, langs væggen og måske en/flere midt i rummet afhængig af rummets bredde. Disse rettes nøje af i højde og water, - derefter bruges de til at trække af efter.
Dette kræver erfaring og håndelag, hvis det ikke skal tage en hulens tid.
Alternativ kan du benytte ledere af træ eller metal, som du selv beskriver - disse fjernes så snart det er muligt og sporene efter dem efterfyldes.

Hvis du selv blander betonen, så må den for alt i verden ikke være for tynd, - den må ikke flyde ud på skovlen, så den vil løbe af den, - den skal være sådan, at du kan komprimere den ved at klappe den med bagsiden af skovlen.

Plastik lægges over dagen efter senest, jo før jo bedre, altså så snart du kan træde på betonen uden at lave spor, - dette er meget vigtigt for at undgå for hurtig udtørring, hvilke svækker styrken i betonen. Lad det ligge 1-2 uger - så får du maksimal styrke.

Portland har en fin side omkring blandingsforhold, og en beregner af mængder.
Hej
1000 tak for dit svar, det er super godt, så tror jeg at jeg har alt den teorediske viden jeg har brug for, fedt

Så er det jo bare at kaste sig ud i det!
God weekend til alle

Mvh

Morten

God arbejdslyst.
Jeg glemte at nævne, at lederne laves løbende i forbindelse med lægningen af betonen. Du skal huske på at eventuelle støbeskel, altså samlinger af beton, som ikke er lagt samme dag - altid medfører revner. Våd beton binder ikke på den tørre, desværre.
Så det kræver ofte lidt hjælpere, for at kunne nå et helt rum på en dag, især hvis man ikke har prøvet før. Du vil have kæmpe nytte af at have en støber eller murer til at hjælpe dig med det første rum, - så du lige kan lure nogle af triksene af, og du vil få lidt fornemmelse af tidsforbrug m.m.
De penge kan være nogle af de bedste du har givet ud, især hvis du har mange m2 gulv, der skal lægges.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis