Girafsliber - kan det passe?

Hej herinde...

Her ser det ud tl at jeg kommer til at bruge et par timer i ny og næ - fedt man kan hjælpe hinanden... Jeg har lige et spørgsmål...

Jeg har smidt 50 kvm gipslofter op og det er kun halvdelen af det der i sidste ende skal op... Jeg har spartlet, tapet og spartlet igen... Eftersom jeg har lånt en girafsliber og gangske simpelt bare vil ha det loft lavet pænt, valgte jeg i anden omgang spartling at lægge et ordentligt lag og så slibe det plant... Men til trods for at jeg ellers er ret så sikker på at der har været nok spartel i til at det burde kunne slibes plant, så har girafsliberen alligevel fået slebet en bule op - nøjagtigt som et tyndt lag spartel ville ha trukket sig sammen... Kan det passe at giraffen kan det selvom rondellen har anlæg på begge plader et stykke udover spartelforsænkningerne...

Eller har jeg bare grebet selve slibedelen forkert an? Jeg har holdt rondellen så vidt muligt midt på samlingen og gået langsomt hele vejen langs samlingen indtil jeg kan se at spartelmassen er ved at være slebet væk fra de plane kanter...
 
Det skal siges at jeg ingen info om brugen af giraffen har fået, så hvis I sidder og griner lidt af mig er jeg kun glad for at ha bidraget lidt til underholdningen... ;-)

Mvh Michael
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som menig mand er det nærmest umulig at lave med 2 spartlinger selv om du har girafsliber
men som udgangs punkt nok spartel og fin sandparpir så girafen ikke spiser for meget
den kan meget meget hurtig tage for meget
en giraf er god,men kræver stadig føling
Okay... Så havde jeg nok lige overvurderet girafsliberen lidt... Så må man gå lidt mindre hastigt til værks... Og så måske erkende at to gange spartel ikke er nok... Bare ærgerligt - ingen nemme genveje der...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg plejer at gøre det, at jeg lægger et godt lag på 1 gang, og så en grovspartel. Så trækker jeg det en gang mere og ser hvordan det ser ud. Og ofte trækker jeg det lige tyndt over en 3 gang.
Giraffen kræver lidt øvelse. Ingen er mester første gang de bruger den. Det er let at komme til at lave "halvmåner" med den. Ellers et godt trick er, aldrig at starte og slukke den på selve spartelmassen, men kører den ind på ude fra det alm gips og kør den ud på det alm gips inden du slukker den. Og ellers lad være med at trykke for hårdt.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej. Jeg tror ikke at man som ikke professionel kan nøjes med 2 spartlinger. Deruover sliber jeg på tværs, dvs. fra side til side. Du må ikke slibe så langt ned, at du kan se hvor overgangen er til spartelkanten. Du skal kunne se spartel et stykke ud på selve pladen. Hellere for meget spartel til siden, end for lidt. Man har svære ved at se en bule der går ud end ind.? Og så heller lidt for fint sandpapir end for groft. Det kan hurtigt gå for stærkt.
Mange tak... :-) hvad vil en passende korn være? Så er det bare på med noget mere spartel og videre...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jacko - tor råd der os... Min lille tlfskærm havde ikke set dit indlæg i første omgang... Ja jeg kan godt se jeg har grebet opgaven lidt forkert an... Nu kan jeg komme godt videre... Jeg har dog kun en sparteltype men tilgengæld rigeligt... Hehe...
Det groveste er efter min mening 120
Mange tak - det er os lidt noget andet end den bunke korn 80 jeg lånte med... :-)
Korn 120 er nok det bedste.. Men heller ikke højere vil jeg mene, da du så stortset heller ingen vejne kommer. Hvis du allerede har korn 80 papir, kan du sagtens bruge det, bare vær mere forsigtig, tag to af dem med korn 80 og gnid mod hinanden. Det kan i en "nød situation" gøre dem lidt mindre "hårde".

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 08 feb 2011 23:49
Jeg plejer at gøre det, at jeg lægger et godt lag på 1 gang, og så en grovspartel. Så trækker jeg det en gang mere og ser hvordan det ser ud. Og ofte trækker jeg det lige tyndt over en 3 gang.
Giraffen kræver lidt øvelse. Ingen er mester første gang de bruger den. Det er let at komme til at lave "halvmåner" med den. Ellers et godt trick er, aldrig at starte og slukke den på selve spartelmassen, men kører den ind på ude fra det alm gips og kør den ud på det alm gips inden du slukker den. Og ellers lad være med at trykke for hårdt.

Hej Jacko...

Nu fik jeg lige lidt bedre tid til at læse/skrive... Arbejdet skulle jo passes... Jeg har været igang igen med at spartle lidt på de samlinger jeg fik slebet hule... Jeg har trukket et tyndt lag i og trukket laget lidt bredere end spartelforsænkningen... Ca 5-10 cm længere ud i hver side end overgangen... Min plan var så at trække et tyndt lag mere og lidt bredere efter at ha slebet grater af... Er det helt i skoven? Eller hvor bredt bør man trække?

Derefter må jeg nok hellere tage giraffen med lidt lettere fatning... :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også