Girafsliber - kan det passe?

Hej herinde...

Her ser det ud tl at jeg kommer til at bruge et par timer i ny og næ - fedt man kan hjælpe hinanden... Jeg har lige et spørgsmål...

Jeg har smidt 50 kvm gipslofter op og det er kun halvdelen af det der i sidste ende skal op... Jeg har spartlet, tapet og spartlet igen... Eftersom jeg har lånt en girafsliber og gangske simpelt bare vil ha det loft lavet pænt, valgte jeg i anden omgang spartling at lægge et ordentligt lag og så slibe det plant... Men til trods for at jeg ellers er ret så sikker på at der har været nok spartel i til at det burde kunne slibes plant, så har girafsliberen alligevel fået slebet en bule op - nøjagtigt som et tyndt lag spartel ville ha trukket sig sammen... Kan det passe at giraffen kan det selvom rondellen har anlæg på begge plader et stykke udover spartelforsænkningerne...

Eller har jeg bare grebet selve slibedelen forkert an? Jeg har holdt rondellen så vidt muligt midt på samlingen og gået langsomt hele vejen langs samlingen indtil jeg kan se at spartelmassen er ved at være slebet væk fra de plane kanter...

Det skal siges at jeg ingen info om brugen af giraffen har fået, så hvis I sidder og griner lidt af mig er jeg kun glad for at ha bidraget lidt til underholdningen... ;-)

Mvh Michael
Hej herinde... Her ser det ud tl at jeg kommer... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En ny regel siger rent faktisk at gipsplader skal fuldspartles. Om du så vælger at gøre det, er en anden sag...
Jeg plejede, før man skulle fuldspartle at trække spartlen, jeg ved ikke 10-15 cm ud fra selve kanten.
Hvis du ellers har fået det trukket sådan rimeligt, er det egentlig ikke nødvendigt at mellemslibe. Så kan man i de fleste tilfælde godt trække ovenpå det tidligere lag. Men det afhænger selvfølgelig af hvor pænt det er

Når jeg har trukket det tyndt 3 gang, plejer jeg først der at slibe med giraffen. Når det er slebet, grunder jeg det med noget forankring og maler det første gang. Når det er malet første gang og tørret op, vil det være rigtig let at se evt huller, buler, krater osv osv. især hvis du kører med en spot fra forskellige vinkler, og så plejer jeg at gå det efter med spartel. Man kan hurtigt stirre sig blind på den grå spartel på loftet og få ondt i nakken

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej igen og tak for svar... Fuldspartle hele loftet lyder som en regel der erfundet på af producenter af spartelmasse... Hvis det harr fungeret for jer uden fuldspartling tror jeg det er min plan os...

ikke at jeg er nået så langt endnu, men vil man kunne spartle direkte på malingen som du skriver?

mange tak for hjælpen...
Ja, det kan du sådan set godt. Men det burde jo kun være nogle mindre krater, buler osv der skal spartles ud når det er malet første gang. Den sidste spartel finish.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nå ja det er selvfølgeligt rigtigt... Mange tak - nu kan jeg så hygge mig med det et par uger... God weekend... :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også