Alternativ til gammel brændekedel??? (salamander)

Så er jeg som ny bruger inde og lede efter alternativer til den gamle kedel...

Pt er der en salamander-kedel til fastbrændsel hvor der bliver brugt ca. 10 rm brænde om året i kombination med et solfangeranlæg fra 1987...

Vores tanker går på at få en brændeovn med vand / gris til supplement af vores solfanger og samtidig sprede noget hygge, jeg (Manden) har læst en del om det på nettet men syntes ik jeg kan finde så mange erfaringer med det, dog har jeg læst en del her inde der mener det giver for lidt til det varme vand, men hvorfor???

Men er der nogle her inde der har nogle gode erfaringer med brænde ovn med vand og et solfangeranlæg???


Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Så er jeg som ny bruger inde og lede efter... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke så meget til den med solfangere, men jeg har personligt oplevet med fjernvarmeforsyning, at det ikke er tilladt at have supplerende opvarmning.
Ligeledes har jeg og mine 2 naboer fået afslag på at opstille en fælles vindmølle. Elselskaber har monopol på at levere strøm, var begrundelsen!

Det er ikke altid de fine, officielle intentioner følges op af praksis i kommunerne.

Min gamle Salamander får et langt liv her på matriklen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Håndværkeren på 15 feb 2011 10:57
Det har med debatten at gøre derhen hvor brændeovne bliver forbudt ( hvis den lov bliver til noget ) Og så kunne du jo prøve at tjekke de komuner der har decentrale kraftvarme værker, hvor glade de lige er for konkurence fra private alternativer.
Nu skrev du ang fjernvarme og varmepumper og solfanger og tænke ik at du også mente brændeovne... 
Men så længe det er tilladt at sætte solfanger op så kan kommunen/elværket ik sige nej til det da det er gjort lovligt af staten, så vidt jeg ved.... 

Og uanset hvor "glade" de er så er det jo lovligt at opsætte disse ting, så kan ik se hvad det enligt har med udskiftningen af en gammel salamander kedel at gøre og det med brændeovne...   Men ok....


Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Skrevet af ktm på 15 feb 2011 11:22
Jeg kender ikke så meget til den med solfangere, men jeg har personligt oplevet med fjernvarmeforsyning, at det ikke er tilladt at have supplerende opvarmning.
Ligeledes har jeg og mine 2 naboer fået afslag på at opstille en fælles vindmølle. Elselskaber har monopol på at levere strøm, var begrundelsen!

Det er ikke altid de fine, officielle intentioner følges op af praksis i kommunerne.

Min gamle Salamander får et langt liv her på matriklen!


Har aldrig hørt at hvis alle ting var i orden inden for lovens rammer at man så ik måtte sætte en vindmølle op... 
Men i dag har de ikke monopol på leverance af strøm!

Kan godt forstå at du vælger den type frem for alternativet....

Men her på mit gamle landsted er der ik nogle monopoler så vidt jeg kan se...

Har også lige haft besøg af min skorstensfejer og han kommer i morgen med nogle alternativer til mig og nogle planer og leger "jørgen klevin" sammen med min kæreste der er bygningskonstruktør...  så mon ik vi finder en løsning på vores lille problem/spørgsmål.... 

Men kunne stadig godt tænke mig at hører fra flere der har erfaringer med de ting jeg har nævnt i oplæget... 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Selvfølgelig er det tilladt, hvis det er indenfor lovens rammer. Problemet er bare, at disse rammer er snerrende bånd hensides almindelig fornuft og miljøhensyn.

Man må opsætte en husstandsvindmølle på max 6kW, hvis man vil have modregning i sit elforbrug. Men man må ikke slå sig sammen tre naboer og opstille en mølle på 18 kW. En gange 18kW er langt billigere end tre gange 6kW både i møllepris, tilslutninger og med en bedre og højere mølle placeret på det bedste sted kan der produceres mere, hvorved man får en bedre kost-effekt investering. Modregningen er en væsentlig forudsætning for økonomien, men man kunne jo bare lave en begrænsning på f.eks 6000kWh pr deltager pr år, og derefter afregne til måske halvdelen af de 60 øre man er sikret for vindmøllestrøm pt. Det må man bare ikke, hvert hus skal have sin lille grimme, ineffektive, larmende mølle med hver sin dyre tilslutning. Det er ikke logik, hvis det er CO2 man vil skære ned på.

En tilsvarende betragtning kan gøres omkring solceller -bortset fra at de ikke larmer.

Med en lille lovændring kunne man lave oplagring af vindmøllestrøm. Det er ikke et teknisk problem eller økonomisk uoverkommeligt, kun politisk umuligt. Vindmøllestrøm kan oplagres effektivt i naturgas, flis, halm etc. Man skal bare have lov at lave varme af strøm. I stedet for at sende strøm til Norge til 0,00 kr/kWh, eller endda til negativ afregning, eller at stoppe vindmøller ved eloverskud skal strømmen laves til varme med en "dyppekoger" på fjernvarmeværkerne, når der er overskydende el på nettet. Afregningen skal være til en pris, der er attraktiv for værkerne, men bedre end vi kan få på det stor europæiske net. Mange værker har allerede en buffertank af passende størrelse, som kan bruges som lager.
Man kan bruge de eltilslutninger, der allerede er til eller i nærheden værkerne, så der ikke skal postes stor udgifter i installationer, og styringen kan ske via internettet og styres af elværket/DONG etc. Der kan hurtigt kobles ind og ud afhængig af belastning på nettet. Naturgasfyrede værker har den højeste udgift til brændsel, så de vil være de første der vil koble ind, når der er overskud af strøm. Efterhånden som prisen på el falderved større eloverskud vil flere værker med flis, halm etc være interesserede, og de kommer så på efterhånden som de kommer ind i prisrækkefølgen. Den algoritme kan en andenårsstuderende på DTU næsten lave. Så kan han kalde på sin vejleder, når værkerne skal beregne deres aktuelle behov, så systemet kan vide, hvor der er kundepotentiale. Værkerne vil således spare en masse brændsel, som kan futtes af senere eller på et andet sted. Det er kun få år til biobrændsel bliver en knap resource, og vi vil blive mindre afhængige af fossile brændsler.
Det her er ikke raketvidenskab, og en langt billigere/simplere måde at lave et ballanceret elnet end planerne om, at vi (næsten) alle skal have en intilligent elmåler, der kan stoppe vores fryser, varmepumpe og andet småtteri i det enkelte hjem. Det bliver muligvis næste skridt, når vindmøllerne stiger yderligere i antal og ydelse, men hvorfor ikke plukke de laveste frugter først. Stordrift og cost/benefit har trange kår i tidens (religiøse) miljødebat.

Venligst bemærk, at intet af det ovenstående skal læses som politiske holdninger for eller imod nogen eller noget, men blot tekniske betragtninger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mht. at være 3 om en større og mere effektiv vindmølle, så er der simpelthen ingen, man fortæller det til, som tror en disse på beretningen.
Forklaringen jeg fik af kommunen var, at el-selskaberne har monopol på at levere strøm!! Ja men det er jo prægtigt.
Altså for at beskytte DONG osv, må småfolk ikke eksperimentere i alternativ energi.

Det samme paradoks har vi med anvendelsen af rapsolie i dieselbiler. Her kan man undgå fossile brændstoffer, men alligevel skal rapsolien beskattes med noget der svarer til CO2afgiften på alm. olie.

Det hele handler om at hytte egne interesser og så under falske betegnelser hive skattekroner ud af borgerne. Miljøet er bare en dårlig undskyldning for tage røven på borgerne.



Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis