Alternativ til gammel brændekedel??? (salamander)

Så er jeg som ny bruger inde og lede efter alternativer til den gamle kedel...

Pt er der en salamander-kedel til fastbrændsel hvor der bliver brugt ca. 10 rm brænde om året i kombination med et solfangeranlæg fra 1987...

Vores tanker går på at få en brændeovn med vand / gris til supplement af vores solfanger og samtidig sprede noget hygge, jeg (Manden) har læst en del om det på nettet men syntes ik jeg kan finde så mange erfaringer med det, dog har jeg læst en del her inde der mener det giver for lidt til det varme vand, men hvorfor???

Men er der nogle her inde der har nogle gode erfaringer med brænde ovn med vand og et solfangeranlæg???


Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Så er jeg som ny bruger inde og lede efter... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Chr. på 11 feb 2011 00:03

Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at kommentere din signatur: Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker.
Alt imens du lystigt brænder i en gammel salamanderkedel, som sender partikler og uforbrændte gasser ud i atmosfæreren og udover naboer mf, og som du god selv ved er noget "lort". Partiklerne fra brændeovne foresager ligeså mange som eller flere dødsfald end dieselbilernes partikler. Dette er ikke et politisk statement, men faktuelle kendsgerninger.

Jeg har stor respekt for folk, der gerne vil gøre noget godt for andre mennesker og Moder Jord, men handling siger mere end ord.

Chr

Først og fremmest vil jeg / vi jo gerne gøre noget ved den kedel jeg i forvejen har, derfor er jeg jo igang med en søgen i at gøre det bedre end det er og helst så co2 neotralt som muligt..
Og det med at brændeovne skulle være så farlige har jeg så ik lige hørt før må jeg blankt indrømme... 

Men hvad er så bedre???

Jeg har f.eks luret en del på den her ovn i de sidste dage :

Link : http://www.braendeovn.eu/

Da den skulle leverer en meget renerer røg med mindre partitler i... 

Og det med min signatur er jo en indvirkning på at der skal laves om så det lige netop bliver bedre også derfor valget er faldet på et hus på landet med solfanger og muligheden for at gøre noget til en fornuftig mønt, samtidig med at miljøet og naturen tager mindre skade...

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

prøv at kikke på dem her...
http://www.masseovn.net/
jeg regner selv med at købe sådan en og koble den til mit vand, og hvis man har lidt håndværker snilde kan man nok gøre det for en 20.000 tror jeg.

hvis du skal over mod en kedel kan jeg anbefale ATMOS DC har haft den i et år og den køre rigtig godt, laver også mit varme vand, og er lavet med combi solvarme.

ellers er der http://www.stokerpro.dk/index.php de skriver alt om alt.... hvad der har med pille, brænde og alle de andre fyr


alt mulig mand

 

Skrevet af nick33 på 13 feb 2011 07:09
prøv at kikke på dem her...
http://www.masseovn.net/
jeg regner selv med at købe sådan en og koble den til mit vand, og hvis man har lidt håndværker snilde kan man nok gøre det for en 20.000 tror jeg.

hvis du skal over mod en kedel kan jeg anbefale ATMOS DC har haft den i et år og den køre rigtig godt, laver også mit varme vand, og er lavet med combi solvarme.

ellers er der http://www.stokerpro.dk/index.php de skriver alt om alt.... hvad der har med pille, brænde og alle de andre fyr



Hejsa...  Ja det var lige lidt spændene læsning, lige som den anden jeg har linket til ovenover...  slet ik dumt og tankerne går da også på sådanne en type ovn...

Har ik rigtigt tænkt mig at jeg skulle ha et andet fyr med mindre det hele blev flyttet ud i "stalden" og det er der ik penge til pt så de andre virker som en bedre og bestemt også mere hyggelig løsning... 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Så ønsker jeg lige at du vinder et passende beløb i Lotto
Efter en flaske god rød vin, dog delt med konen, kan jeg godt sidde og filosofere lidt.

Mennesket har i 302.245 år brugt ild til at varme sig ved, og først nu er det blevet helt vildt farligt, pga partikler og andet grufuldt?
Hvad er det dog, der er sket, siden det nu er dødsensfarligt at fyre i sin brændeovn???
Undskyld mit bagstræb!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 13 feb 2011 19:34
Så ønsker jeg lige at du vinder et passende beløb i Lotto


Ville da være fint at vinde i LOTTO men, men...  Det gør jeg sikkert ik og jeg synts nu enligt også at jeg har fundet et par løsningr der kunne være et ret godt alternativ selv om du ik mener det... 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Skrevet af ktm på 13 feb 2011 20:01
Efter en flaske god rød vin, dog delt med konen, kan jeg godt sidde og filosofere lidt.

Mennesket har i 302.245 år brugt ild til at varme sig ved, og først nu er det blevet helt vildt farligt, pga partikler og andet grufuldt?
Hvad er det dog, der er sket, siden det nu er dødsensfarligt at fyre i sin brændeovn???
Undskyld mit bagstræb!


Kan heller ik lige se det, men selvfølgelig er det rigtigt når manden siger det, ellers ville han jo ik skrive det...  men har ik lige sådan kunne finde dukomantation for det...

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Jamen kæreste venner, se nu perspektivet i det, når alle i dette land er gjort afhængige af elværkeren til drift af varmepumper fjernvarme o.l. (ikke alle komuner tillader at man også monterer soldrevne elpaneler på sit tag) hvem har så fat i den lange ende ?
Skrevet af Håndværkeren på 14 feb 2011 03:19
Jamen kæreste venner, se nu perspektivet i det, når alle i dette land er gjort afhængige af elværkeren til drift af varmepumper fjernvarme o.l. (ikke alle komuner tillader at man også monterer soldrevne elpaneler på sit tag) hvem har så fat i den lange ende ?


Undskyld mig lige en gang...  Men hvad har det med debatten / spørgsmålet at gøre???

Og fortæl mig lige hvilke kommuner der ikke tillader at man opsætter solpaneler der enten giver varmt vand eller el??? 
For jeg har ik hørt at der er begrænsninger for alternativ energi i dk, men kan da tage fejl... 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Det har med debatten at gøre derhen hvor brændeovne bliver forbudt ( hvis den lov bliver til noget ) Og så kunne du jo prøve at tjekke de komuner der har decentrale kraftvarme værker, hvor glade de lige er for konkurence fra private alternativer.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis