Nyt varmeanlæg?

Hej
Min kæreste og jeg er igang med at finde os et hus og vi er faldet for et ældre dødsbo med masser af muligheder:-) Men har lige et spørgsmål til varmeanlægget, det består af et nyere oliefyr og tank, gammel (meget) varmtvandsbeholder og nogle gamle støbejernsradiatorer uden termostater og der står i energimærkningen at det er med naturlig cirkulation så man skal ikke sætte termostater på!

Spørgsmålet er så hvad vi skal gøre...? VVM'en skal helt sikkert skiftes og det skal radiatorerne også, men vil du ikke kunne betale sig at nedlægge oliefyret og skifte til noget alternativt? der ligger naturgas ude i vejen, men vi har også overvejet solvarme men det skal jo kombineres med noget til de kolde perioder, varmepumpe måske?

Er der noget der har været i ligende situationer eller måske en vvs'er med erfaring:-)

Mvh Frederik
Hej Min kæreste og jeg er igang med at finde os et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 08 feb 2011 06:46
Var det ikke ham, der startede med at lægge et dyrt gulv, inden han skulle støbe nyt gulv under og lægge gulvvarme+??


Jo, det var netop den jeg havde i tankerne, da jeg skrev, at fejl, halve løsninger og forkerte prioriteringer er de dyreste. Jeg har også IRL set nogle stykker, der har brændt nallerne og tegnebogen godt og grundigt.

Hvis der skal en varmepumpe ind på et tidspunkt er det væsentligt at få nogle radiatorer, der er vel store, så der kan køres med så lav en fremløbstemperatur som muligt, da det giver en væsentlig forbedring af varmepumpens virkningsgrad (COP). Varmepumpe og gulvarm er en god kombination, da gulvvarme kører med meget lav temperatur, så det kan være værd at overveje at lægge slanger ned, hvis der skal støbes gulve.
Omvendt skal der kigges på gulvisolering både nedad og udmod fundamentet, da der i ældre huse let kan komme et meget stort tab den vej.

Der er masser af hensyn at tage, og også derfor jeg siger at det gælder om at få overblik, så beslutningerne træffes på et godt og gennemtænkt grundlag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis