Nyt varmeanlæg?

Hej
Min kæreste og jeg er igang med at finde os et hus og vi er faldet for et ældre dødsbo med masser af muligheder:-) Men har lige et spørgsmål til varmeanlægget, det består af et nyere oliefyr og tank, gammel (meget) varmtvandsbeholder og nogle gamle støbejernsradiatorer uden termostater og der står i energimærkningen at det er med naturlig cirkulation så man skal ikke sætte termostater på!

Spørgsmålet er så hvad vi skal gøre...? VVM'en skal helt sikkert skiftes og det skal radiatorerne også, men vil du ikke kunne betale sig at nedlægge oliefyret og skifte til noget alternativt? der ligger naturgas ude i vejen, men vi har også overvejet solvarme men det skal jo kombineres med noget til de kolde perioder, varmepumpe måske?

Er der noget der har været i ligende situationer eller måske en vvs'er med erfaring:-)

Mvh Frederik
Hej Min kæreste og jeg er igang med at finde os et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Sune1 på 07 feb 2011 14:00
Hej Frederik

Radiator og rør er næsten det mindste af det hele... Jeg har kun 3 radiatore og huset er kompakt så der er ikke så lang rørføring...
pris ca. 8.000 kr gætter jeg på..

Men dertil kom der ca. 35.000 kr for at få en prof til at støbe gulve med varme i hele stuertagen...... Det dyre er når man skal rette alle de gamle rør-huller fra det gamle system.... fordi man tænker at man ligeså godt kan gøre det rigtigt når man nu alligevel er i gang... så skal gulvet skiftes, og så skal elsystemet skiftes, loftet skal isoleres... der er ikke plads taget skal løftes og så kan man ligeså godt skifte taget.... pludselig har man brugt 550.000....

Prøv [email protected]


Ok ja det kan jeg godt se! det er et noget større projekt end vores bliver! vi starter med de værste ting, efterisolering, opfriske køkken, skifte de ældste vinduer og så varmesystemet. Men det kan sku også hurtigt løbe op!!

Den Kina pumpe du har købt fandt du selv den på nettet, var du derovre eller var det via en vvs'er?
Skrevet af fdlg på 07 feb 2011 13:34

Det er også planen at få isoleret ordenligt! primært eftergå hulmursisoleringen, efterisolere skunke og loft og så få skiftet vinduer det sidste bliver nok hen ad vejen da det er termovinduer godtnok af ældre dato, men har ikke et ubegrænset budget:-)

Det var også min første tanke at få sat nogle termostater på, men læste i energimærkningen at det skulle man ikke pga der var naturlig cirkulation...?

Det er så åbenbart et thermosyphonisk anlæg, uden cirkulationspumpe.

Sætter man en cirkulationspumpe på det, kan man godt sætte termostatventiler på. Det er dog lidt mere bøvlet, idet man måske vil vælge at drosle rørene lidt ned, hvor man skal sætte ventilerne på. Det kommer an på, hvor tykke rør man har op til radiatorerne, men er det blot 3/4" findes der nok fornuftigt prissatte ventiler.


Med venlig hilsen
ktm

 

Varmepumpen er købt over nettet

http://www.heatpumpcn.com/product02.asp ca 1500 USD eller 8000 kr... dertil fragt told og moms ialt ca 14000 kr...

(MEN ret besværlig process at handle med kinesere.... de er MEGET langt væk og deres engelske er ret komisk når det er bedst.... men bestemt søde...
Jeg har fået en kinesisk veninde Miss Fang:-)

varmepumpen er ikke god alene, men kræver en buffertank..... Derfor god til solvarme da der jo er en god buffer indkorporeret.... Men ikke god til støbejerns radiatore. De skal have mere varme.

Den er perfekt til gulvvarme.
Var det ikke dig, der selv importerede og skrev om det her den anden dag?

Med venlig hilsen
ktm

 

Få en energikonsulent, en VVS og relevante fagfolk til at kigge på tingene og komme med kvalificerede bud. Så har du er overblik. Energikonsulenten koster nok et par kroner, men det er promiller i det store spil. De kan komme med tilbud etc, og så kan du jo vurdere på, havd du selv kan og må rode med.

Det dyreste er at lave fejl og halve løsninger. Der er her på sitet en tråd om en der kom helt galt igang og fik lavet tingene i en forkert rækkefølge og prioritering. Kan ikke lige finde tråden, desværre.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Var det ikke ham, der startede med at lægge et dyrt gulv, inden han skulle støbe nyt gulv under og lægge gulvvarme+??

Med venlig hilsen
ktm

 

KTm: Den tråd har jeg ihf også læst og det er vildt surt sådan noget.
Jeg ville starte med at få trukket nye rør/slange og så skifte radiator, isoler og så vente og se hvor stort olie forbruget bliver.
Skal i bo der samtidlig med at i bygger om?
Skrevet af CRHansen på 08 feb 2011 07:46
KTm: Den tråd har jeg ihf også læst og det er vildt surt sådan noget.
Jeg ville starte med at få trukket nye rør/slange og så skifte radiator, isoler og så vente og se hvor stort olie forbruget bliver.
Skal i bo der samtidlig med at i bygger om?

Ja det lyder som en ide at få skiftet rør og radiatorer og så se hvad forbruget bliver! dog skal vandvarmeren skiftes asap så kan godt være jeg vælger en stor en der er forberedt til solvarme hvis den ikke koster meget mere?

måske noget af tiden, sælger er et dødsbo og mægleren regnede med de nok gerne ville gå med til lang overtagelse hvor vi har adgang til huset!

men skal lige have regnet lidt på hvormeget der skal laves så vi kan komme med et bud.
Skrevet af Chr. på 08 feb 2011 00:35
Få en energikonsulent, en VVS og relevante fagfolk til at kigge på tingene og komme med kvalificerede bud. Så har du er overblik. Energikonsulenten koster nok et par kroner, men det er promiller i det store spil. De kan komme med tilbud etc, og så kan du jo vurdere på, havd du selv kan og må rode med.

Det dyreste er at lave fejl og halve løsninger. Der er her på sitet en tråd om en der kom helt galt igang og fik lavet tingene i en forkert rækkefølge og prioritering. Kan ikke lige finde tråden, desværre.

Chr


Skal ihvertfald have en VVS'er og min onkel der er tømrer og har købt og solgt en del huse, men kunne da godt være men skulle overveje en energikonsulent også, der kan jo ikke tage mange timer at gå det igennem...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis