montere swedoor flexkarm.

jeg skal montere en swedoor flexkarm idag, og det ser faktisk ganske simpelt ud, men har lidt problemer med karmskruerne.

Jeg har købt nogen karmskruer der er 7,5x92 mm det var vist en standard størrelse, men de forboret huller til karmskruer ser mindre ud end skruerne. kan jeg godt bare finde nogen 6 mm skruer i den rigtige længde istedet??

ud over det fik jeg af vide der skal 3 karmskruer i hver side, men så vidt jeg lige kunne se er der 4 huller i hver side?? skal jeg sætte 3 eller 4 skruer i?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er 4 huller så skal der selvfølgelig 4 skruer i, og det er ikke forbudt at bore hullerne lidt op så de skruer du har købt kan bruges. Men de må gerne gå lidt stramt i !!
En del af ideen med karmskruer er at de går stramt i, så man kan spare understøtning. Dog er det er god ide med nogle kiler eller andet til at støtte karmen mens du skruer skruen i.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

okay der kommer 4 skruer i, jeg må lige målte hullet i karmen så jeg kan se om skruerne passer.

Jeg har købt kiler, og i brugsvejledningen skriver de også at karmen først sættes på plads med kiler og derefter skruer man skruerne i, gennem kilerne.

Nå jeg vil gå igang skal lige have skåret 4 cm gipsplade af i toppen, og have flyttet den øverste lægte 4 cm op i væggen. irriterende at du nuværende døre kun er 200 høje. når alle de døre man kan finde på tilbud er 204..
det ser ud som om det passer, hullet i karmen er 5 mm, karmskruerne er lige over 5mm mellem skæret, så det ser ud som om det passer.
Er kommet til et lille problem. har fået samlet karmen og har den i hullet, så skal den være i vater, men gulvet er åbenbart rimelig skævt, ca 4-5mm fra den ene side af bundstykket til det andet. skal der så kiler under bundstykket?, det ser åndsvagt ud at den ikke er plant med gulvet..

har lige målt gulvet ved de andre døre som skal skiftes senere, der er gulvet heldigvis lige.

Et andet mindre problem er at de smarte gerigter der til swedoors flexkarm glider ind i en rende i karmen, det er ganske smart, bortset fra døren sidder næsten helt op af en væg, og for at gerigten kan være der er jeg nødt til at flytte karmen helt over i den ene side af dørhullet, men det betyder vel ikke så meget??, der er så ikke plads til kiler i den ene side..

har lige kigget på bundstykket, det lader til jeg kan skrue skruen ud af bundstykket i den ene side, sænke bundstykket i den side 3-4mm og skrue den ind igen, så sidder bundstykket lavere i den ene side, så er det bare spørgsmålet om man udefra vil kunne se undersiden af døren i den side. hmm...
Som jeg tidligere skrev, så fastgør du hængsel siden først, når den er i lod så vinkler du resten af karm og bundstykke til så det passer til døren. Hvis så bundstykket gaber må du lægge en liste langs bundstykket der dækker åbningen under dette.
Okay en liste, vi havde faktisk snakket om vi skulle have gulvtæppe i gangen, så det ville jo løse det, og inde fra værelset kunne jeg nok finde en liste..
karmen skal samles og sættes hel ind i hullet, det er ikke muligt at sætte hængselsiden i først, så skal jeg have den ud igen for at samle resten bagefter.. jeg har et par billeder..

Man sætter altid en fejeliste på bundstykket på hver side, skal du have tæppe på skal der stadig en liste på så tæppet ikke flosser i kanten når der støvsuges.
Når du anvender den dørtype med flex-karm og færdige girekter forudsættes det at døren opstilles på vandret underlag.
(I dit tilfælde vil girekten ikke nå ned til gulvet , i venstre side - vil jeg tro). Men hvis det kun er en 4-5 mm kan du måske bare proppe lidt hø i revnen.

Der er mange måder at montere døre på.

Jeg har faktisk altid kilet dørkarmen fast i hullet, kontroleret lod og vatter. Dernæst hængt døren på. Og iøvrigt tilpasset om sprækkerne mellem dørplade og karm er tilpas. Om dørpladen rammer karmen rent i anslagssiden. Og endeligt om karmen flugter med væggen og endeligt om dørpladen "kan stå selv" i halv oplukket tilstand.
Hvis det kniber et af stederne må der fuskes lidt.

Men det går jo så heller ikke så hurtigt med monteringen. Kun en 7-8 stk. om dagen, incl, tildannelse og montering af girekter.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis