Fugt Pose i kælder, farligt eller?

Hej alle..

Jeg bor i et "gammelt" hus med kælder. over kælderen har vi et værelse og et toilet. Der er ikke isoleret mellem kælder og værelser andet end det træ gulv der i sin tid er lagt oven på de tværgående bjælker. Nu er det sådan at der har været fugt i kælderen i lang tid, min teori er at det er pga. kullde fra kælderen og varme fra værelserne møder hinanden pga. det uisolerede gulv. Nu er mit spørgsmål så. Kan jeg hænge fugt poser  op for at tage fugten, eller kan jeg risikere at fugten er gået i murværket ikælderen. kælderen ligger i et hjørne af huset og den er muret op at mursten. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg skal have isoleret mellem kælder og værelse for at komme problemet til livs, men jeg vil gerne affugte så meget som muligt først, er en fugtpose en god ide eller?

Mvh

Dennis albertsen

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Hej alle.. Jeg bor i et "gammelt" hus med kælder.... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Poserne og affugteren.

De virker på samme måde. De trækker fugt ud af luften.
Men affugteren er langt mere effektiv. Den gør det nemlig så hurtigt at den fugtige luft eller fugt fra jorden iøvrigt, der trænger ind gennem utætheder i vægge gulve og lofter ikke kan følge med. Normalt.

Se her:
Matas Fugtfjerner i beholder 450 g
2 kg DKK 37,50/kg
Posen med krystaller placeres nederste i beholderen, hvorefter låget sættes på. Krystallerne vil herefter suge al overflødig fugt i rummet.

Som det fremgår ”fjernes al overflødig fugt”

Men det forudsætter jo så et der ikke kommer mere fugt ind i rummet.
Men det gør der.
Derfor. Jo flere poser du hænger op, jo mere vand trækker du ud af luften og jo mere fugt kommer der ind i rummet.

Derfor: Der skal affugtes med en elektrisk affugter.
Det kan meget hurtigt blive en dyr affærre med kaliumklorid, det er faktisk det der er i en ikke mekanisk fugtfjernet. En elektrisk fugtfjerner hæver også temperaturen et par grader i rummet, og har den fordel at den kun skal tømmes for vand. De små billige virker næsten lige så godt som at åbne vinduet og lufte ud.
De fleste kan endda tilsluttes en slange, så man slipper for at tømme dem løbende også...
Det er nemlig rigtigt.
Men det virkser så allerbedst hvis man har et gulvafløb til rådighed.
Og ikke mindst at man husker at proppe slangen deri.

Og at slangen ikke hopper op igen. Og affugteren køre i en hel uge. I et tomt hus. Uden at luften blev det mindste mere tør.
Jeg siger ikke hvem det skedte for!!!
Skrevet af hpox på 05 feb 2011 18:38

Og at slangen ikke hopper op igen. Og affugteren køre i en hel uge. I et tomt hus. Uden at luften blev det mindste mere tør.
Jeg siger ikke hvem det skedte for!!!

 He he... godt det kun var en uge.....
Annonce
Ja kan godt se det kan blive et alvorligt problem hvis det ikke kun er pga. kondens. Jeg har nu gennem min svoger, anskaffet en elektrisk affugter som jeg skal have sat til senere i dag eller i morgen, det håber jeg sandelig vil gøre en forskel. Fandt i går ud af da jeg var nede for a rydde ud i alt det gamle skrammel, at, det vandrør der forsyner huset med vand, altså det der kommer fra gaden og ind, det var "drivvådt" af kondens vand på røret, så vådt så der faktisk lå en lille vandpyt under røret. Nu tænker jeg jo, hva fa.... gør jeg lige ved det, kan jeg isolere røret som varmtvandsrøret er eller er det ikke smart? For jeg tænker lidt hvis jeg engang skal have lidt varme på dernede, så vil problemet jo være der igen. OG, hvis jeg vælger at få varme dernede, hvordan gør jeg så i forhold til isoleringen, skal jeg så havde fugtspærre på begge sider af isoleringen i loftet.

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Det kolde vand skal ALTID være kondens isoleret, så få hurtigst muligt lavet dette.

Nej, der skal ikke damspærre op på begge sider af isoleringen, hvis kælderen er opvarmet, skal den damspærre slet ikke være der.

Så forventer du at kælderen senere vil bliver opvarmet, ville jeg slet ikke opsætte en damspærre, men hvis det alligevel opsættes, så skal der kun være 1, og den skal sidde på den varmeste side af isoleringen, dvs. op mod 1. salen.
Hmm... okey, lidt træls med kondensvandet på det kolde vand. Hvordan kondens isolere jeg så dette rør, ligesom man isolere varmerørene?


FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Men den fugt der danner kondensen kommer jo et sted fra.
Derfor skal du finde ud af hvorfor din kælder er fugtig.
Er jeg også i fuld gang med, at finde fugten altså. som skrevet har jeg anskaffet mig en affugter, når den så har kørt noget tid, så vil jeg isolere og så lade affugteren køre endnu et stykke tid, så vil jeg mål fugten i kælderen og så måle den igen en uges tid senere for at se om der er blevet mere fugtigt.. Men igen, isolere man kolde vandrør på samme måde som varme?

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis