Hvilket mini rensnings anlæg

Hej alle.

Jeg er lidt ny i det her gør det selv, og nu står vi og skal til at købe hus, inden det forsøger jeg at udvide min horisont omkring rensningsanlæg.

Det er sådan at på den ejendom jeg har kig på, (vest jylland, gram) er der septitank, og Haderslev kommune, siger at i næste "fase" skal der laves noget ved denne septitank, altså det skal udskiftes til noget bedre, tidsfrist ca 3 år.

Også ville jeg gerne vide om der er nogen af jer som har nogen gode ider om hvilket anlæg jeg skal vælge og hvorfor.

Samtidig skal jeg have flyttet anlæget ca 50-70m fra huset (lugt/larm/service osv.)

Nogen der har en pris ide?

Vi snakker om en alm husstand med pt 2 voksne, men der kommer nok 2 små mere med tiden.

P.S. for lige at understrege det helt tydelig, har jeg ikke tænkt mig at lave dette selv, det er håndværkere der skal lave dette.

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Hej alle. Jeg er lidt ny i det her gør det selv... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jeppe-SES på 06 feb 2011 17:00
Det man skal tage med i betragtningen er at den offentlige spildevandsafgift kommer til at stige fremover, da der skal renoveres mange kloaker rund omkring og det kun kan betales gennem spildevandsafgiften. Hvorimod man bedre kan styre driftudgiften på sit
eget anlæg.

Så er der det angående nedsivningsanlæggene hvilket formanden i danske
kloakmestre har en kommentar omkring.

citat fra Verner H. Kristiansen, formand for Danske Kloakmestre fra
deres medlemsblad "Faktuelt" fra juni 2010 som man lige skal tage i
betragtning inden man laver et nedsivningsanlæg.

Citat:  "Vi har endnu ikke set på nedsivningsanlæg, ud over at vi har
fået fingrene i en tysk rapport, hvis resultat har gjort, at det er
forbudt at etablere nedsivningsanlæg i Tyskland. Ikke at forstå at vi
arbejde på at få forbudt nedsivningsanlæg i Danmark. Nej vi vil bare
have dokumentation for at vi får renset vores spildevand, så vi ikke
som kloakmestre får ”æren” for, at vi på et tidspunkt intet rent
drikkevand har mere. Dags dato er vi ikke bekendt med noget
dokumentation for, at det virker. Der er lavet nogle små forsøg gennem
tiden og læst og sammenskrevet nye rapporter og publikationer om det.
Men ingen rigtig dokumentation for funktionen er, som man forventer.
Men vi har flere eksempler på, at de ikke virker. Så vi har nok at gå
i gang med ..." Citat slut

Hvis man vil have et nedsivningsanlæg kan man vælge en bundfældningstank fra watersystem inden selve nedsivningsanlægget, denne kan så senere laves om til et
minirensningsanlæg, hvis man skulle finde ud af at nedsivningsanlæg ikke renser godt nok.
Med denne løsning får man de billige etableringsomkostninger fra nedsivningsanlægget samt muligheden for at tilpasse sig senere.

Den offentlige kloak:
Der afsættes løbende penge af til renovering af denne. Flere steder vælger man at separere fælleskloakken og renovere dermed på samme tid. Eftersom den "offentlige kloak" er privatiseret er der også tale om et prisloft, som betyder at spildevandsafgiften ikke kan stige uhindret. Det er fortsat byrådet som vedtager taksterne for spildevandsafgiften.
Ligeledes skal det nævnes at ved at separere spildevandet sparer forsyningen penge på spildevandsafgiften som de afregner, da der på den måde afledes mindre regnvand til kloakken som er medvirkene til at der afledes mere "stof" til vandmiljøet fra renseanlæggene. Som tommelfingerregel udgør dette 1/3 af den samlede vandmængde der ledes til renseanlægget.

Nedsivningsanlæg:
Tyskerne er langt mere restriktive i deres miljøpolitik end Danmark. Der en mig bekendt ikke set nogle tilfælde i Danmark, hvor nedsivningsanlæg er skyld i forurenet drikkevand. Der etableres fortsat vandforsyningsboringer indenfor 300 meter til nedsivningsanlæg uden problemer med drikkevandet (dog skal spildevandsanlæggene flyttes for at opfylde de 300 meter).

Tiltag:
Der er pr. 1 januar 2011 indført nye bestemmelser for bundfældningstanke § 24a i bek. om spildevandstilladelser. De er langt mere restriktive end de tidligere regler. Flere kommuner har dog lagt sig op af anbefalingerne i Rørcenteranvisning 013, fra Teknologisk Institut i forhold til krav til bundfældningstanke.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis