Hvilket mini rensnings anlæg

Hej alle.

Jeg er lidt ny i det her gør det selv, og nu står vi og skal til at købe hus, inden det forsøger jeg at udvide min horisont omkring rensningsanlæg.

Det er sådan at på den ejendom jeg har kig på, (vest jylland, gram) er der septitank, og Haderslev kommune, siger at i næste "fase" skal der laves noget ved denne septitank, altså det skal udskiftes til noget bedre, tidsfrist ca 3 år.

Også ville jeg gerne vide om der er nogen af jer som har nogen gode ider om hvilket anlæg jeg skal vælge og hvorfor.

Samtidig skal jeg have flyttet anlæget ca 50-70m fra huset (lugt/larm/service osv.)

Nogen der har en pris ide?

Vi snakker om en alm husstand med pt 2 voksne, men der kommer nok 2 små mere med tiden.

P.S. for lige at understrege det helt tydelig, har jeg ikke tænkt mig at lave dette selv, det er håndværkere der skal lave dette.

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Hej alle. Jeg er lidt ny i det her gør det selv... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå det var meget enige om, Jens!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, kravet kommer - ingen tvivl om det - men det er ikke lige om hjørnet hos mig. Der er ikke offentlig kloak i området.

Violduft ? - nej, men mit lugter da ikke - kun når tanken bliver tømt en gang om året ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Uha - der er mange bud her i tråden :-)

1) hvis du ikke piller ved anlægget, omlægger, udkskifter dele ændre eller tilføjer afløb eller overbelaster anlægget skal du ikke etablere et nyt jf. § 2. i bek. om spildevandstilladelser
2) hvis dit anlæg leder spildevandet fra septiktank og ud til dræn/vandløb som ikke opfylder målsætningen skal du forbedre din rensning (Nyt anlæg) § 30 i Miljøbeskyttelsesloven som følge af EU´s Vandrammedirektiv der siger at der skal være god økologisk tilstand senest 2015. Anlæggene skal være skiftet 2012.
3) løber spildevandet frit på jorden eller tørlagt grøft/vandløb kan du få et påbud om at forbedre rensningen bek. om regulering af visse aktiviteter (mener det er § 11 eller 13)

I jeres spildevandsplan for kommunen vil der stå hvordan spildevandet bortskaffes eller planlægges bortskaffet i fremtiden for din ejendom. Her skal det understreges at de kommende vandplaner indrager en række nye områder hvor der skal ske forbedret rensning. Så med andre ord så byder fremtiden at anlæg der afleder som under punkt 2) formentlig skal have nyt anlæg.

Nyt anlæg - hvilket
Et minirenseanlæg skal være absolut sidste mulighed. Den offentlige kloak er at foretrække. Ulempen er spildevandsafgiften, men på den offentlige ledning har du ikke de gener/problemer der kan være med et privat anlæg.
Minirens koster i strøm, der skal udtages analyse/serviceres hvert år. Sammenlagt kan den udgift alene være dyrere end spildevandsafgiften til offentlig kloak.
99 % af nyeanlæg i kommunen jeg sidder i er nedsivningsanlæg. De kan som udgangspunkt altid etableres. Det er kun vandboringer der kan give et afslag eller at grundvandet til tider står over terræn. Vælger du det - skal du få det med pumpe, da det minimere risikoen for tilstopning.
Alternativt kan der etableres et biologisk sandfilter. Her skal du være opmærksom på at det ikke renser for fosfor inden det afledes til vandløb.

TIl Håndværkerens svar:
Så tvivler jeg på at en kommune vil give tilladelse til dette. Mange kommuner tillader ikke engang rensning af nitrat på enkeltvandsforsyning hvis indholdet af nitrat er for stort.

Pil er ikke en løsning du bliver glad for. Der er vedligeholdelse og det er dyrt at etablere.

 

 

 

Hej alle og tak for svarene. Som jeg ser det er der ikke test der viser at nedsivning minsker udslippet, men det er der for rensnings anlægne. Se mere her...
http://www.watersystems.dk/pg/anlaeg/kat_anlaeg.html

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Skrevet af mflb83 på 04 feb 2011 22:39
Hej alle og tak for svarene. Som jeg ser det er der ikke test der viser at nedsivning minsker udslippet, men det er der for rensnings anlægne. Se mere her...
http://www.watersystems.dk/pg/anlaeg/kat_anlaeg.html

Et nedsivningsanlæg opfylder ligesom et fuldt udbygget minirenseanlæg - renseklasse SOP. Det betyder at der skal renses for følgende:

BI5 (O) - 95 %
Fosfor (P) - 90 %
Nitrifikation (S) - 90 %

Kigger man på ovenstående krav alene kan man sige at de fungere efter hensigten lige godt.

Overbelaster du begge anlæg vil der ikke være en tilbageholdelse for minirenseanlægget, da dette er i direkte kontakt med recipienten (vandløbet). Et nedsivningsanlæg derimod er overdimensioneret og kan klare mere end det normalt tillades belastet med.
En del af den spildevand der nedsives ender i vandløbet, da det ledes via det sekundære grundvandsmagasin og afstrømmer til vandløbet. Her vil der fortsat ske en rensning.

En test af nedsivningsanlæg vil ikke give et entydigt billede af koncentrationen, da denne afhænger af flere faktorer. Jordtypen er den væsentligste faktor, da mikroorganismerne "sidder" på jordpartiklerne. Jo finere korn, jo større antal mikroorganismer. Så en mere leret/siltet jord renser bedre end en sandet jord. Men leder vandet dårligere - der for er disse anlæg også typisk 50 % større end dem i sand.

Til orientering har jeg set flere analyser fra spildevandsanalyser på minirenseanlæg, hvorpå anlægget ikke opfylder ovenstående krav. I et vandløb (der ikke leder til en sø) er det kun det organiske materiale der er et problem.

 

 

 

Annonce
Hmmmmm......................

Jeg synes at have læst at det har noget at gøre med afstande til vandløb,søer og hav - det er jeg så milevidt fra ( 3-400m til havet )

Men kan da godt være jeg skal til at spare sammen - kloak er ikke planlagt i området i kommunens spildevandsplan.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 05 feb 2011 17:56
Hmmmmm......................

Jeg synes at have læst at det har noget at gøre med afstande til vandløb,søer og hav - det er jeg så milevidt fra ( 3-400m til havet )

Men kan da godt være jeg skal til at spare sammen - kloak er ikke planlagt i området i kommunens spildevandsplan.

Ved nedsivningsanlæg skal afstanden til vandløb o.l. være 25 meter. Et dræn betragtes også som et vandløb.

Dette krav er vejledende så det kan sættes ned.

Du har mulighed for at komme på kloak selvom det ikke er planlagt. Hvis det var planlagt har forsyningen forpligtigelse til at tage dig med.
Hvis ikke de har pligt til at tage dig med, skal du selv etablere og afholde udgiften til ledningen - så "køber" forsyningen den af dig svarende til tilslutningsafgiften.
Dette forudsætter dog at forsyningen vil have dig tilsluttet.

 

 

 

OK - tak for det.

Det er så udelukket - nærmeste kloakledning er 1000 m væk ( i selve sommerhusbyen ) - og at bekoste nedgravning mm - er " in your dreams "

Det gider jeg ikke engang undersøge


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 05 feb 2011 21:03
OK - tak for det.

Det er så udelukket - nærmeste kloakledning er 1000 m væk ( i selve sommerhusbyen ) - og at bekoste nedgravning mm - er " in your dreams "

Det gider jeg ikke engang undersøge



Nej, det er 500-1000 kr. pr. løbene meter, medmindre det skal lægges i vejen :-)

 

 

 

Det man skal tage med i betragtningen er at den offentlige spildevandsafgift kommer til at stige fremover, da der skal renoveres mange kloaker rund omkring og det kun kan betales gennem spildevandsafgiften. Hvorimod man bedre kan styre driftudgiften på sit
eget anlæg.

Så er der det angående nedsivningsanlæggene hvilket formanden i danske
kloakmestre har en kommentar omkring.

citat fra Verner H. Kristiansen, formand for Danske Kloakmestre fra
deres medlemsblad "Faktuelt" fra juni 2010 som man lige skal tage i
betragtning inden man laver et nedsivningsanlæg.

Citat:  "Vi har endnu ikke set på nedsivningsanlæg, ud over at vi har
fået fingrene i en tysk rapport, hvis resultat har gjort, at det er
forbudt at etablere nedsivningsanlæg i Tyskland. Ikke at forstå at vi
arbejde på at få forbudt nedsivningsanlæg i Danmark. Nej vi vil bare
have dokumentation for at vi får renset vores spildevand, så vi ikke
som kloakmestre får ”æren” for, at vi på et tidspunkt intet rent
drikkevand har mere. Dags dato er vi ikke bekendt med noget
dokumentation for, at det virker. Der er lavet nogle små forsøg gennem
tiden og læst og sammenskrevet nye rapporter og publikationer om det.
Men ingen rigtig dokumentation for funktionen er, som man forventer.
Men vi har flere eksempler på, at de ikke virker. Så vi har nok at gå
i gang med ..." Citat slut

Hvis man vil have et nedsivningsanlæg kan man vælge en bundfældningstank fra watersystem inden selve nedsivningsanlægget, denne kan så senere laves om til et
minirensningsanlæg, hvis man skulle finde ud af at nedsivningsanlæg ikke renser godt nok.
Med denne løsning får man de billige etableringsomkostninger fra nedsivningsanlægget samt muligheden for at tilpasse sig senere.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis