Hæve lofter i ældre hus?

Hej.
Vi har kig på et rigtig dejligt og fint hus på landet, alt er som vi vil ha det... undtaget lofthøjden, som er meget lav. Det er køkken, stue og alrum det drejer sig om. Hvor omfattende er det at hæve lofter?

Forestiller mig : Flytte eksisterende 300mm nyere isolering på lofter. Skrue nye bjælker på spærene. Fjerne gamle bjælker og lofter. Lave højere vægge (Stimmel?) Sætte nyt loft op. Elektriker til evt el-arbejde, ellers kan jeg lave det hele selv. Er der noget jeg har overset?
Hej. Vi har kig på et rigtig dejligt og fint hus... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da, men man ændrer jo ikke sådan bare lige tagkonstruktionen til en helt anden, der jo lidt arbejde i det, samt beregninger der skal laves.

Ja, kipbjælke ville jo altså gøre det væsentligt mindre omfattende.

Men som hpox siger, så er træ et genialt materiale, og så godt som alt kan laves i dette...
Undskyld jeg blir ved.... men hvordan gør en kipbjælke det mindre omfattende....??

Og ja, træ er lækkert :-D
Okay, tak!

Puha, er godt nok kommet i tvivl om vi skal købe ejendommen.....
ALT det andet er fedt og som vi vil ha det. Undtagen det forpulede lave loft. Suk.
Omvendt ku det være et fedt projekt at gennemføre. Og det kan jeg sagtens, det er mere kroner/ørerne der skræmmer lidt...

(Endnu en søvnløs nat venter forude!)
Ja, det kan være svært at sætte pris på.
Men prøv at dele opgaven,(eller pinde ud om du vil).
Først dele op i aktiviteter. Gammel loft ned, Fjerne installationer og isolering, hæve bjælker. Forstærke spærfødder, opmuring, nye lofter, installationer, malerarbejder.
Nogle mængder på, m2.
Dernæst priser på evt. materialer og de ting du skal have fremmede håndværkere til.

Det vil vise sig at du stort setrammer det rigtige beløb. Bla. fordi fejlskønnene udligner hinanden.
Hpox: Så er der regnet gevaldigt på sagerne. :-D

Bonus-spørgsmål = Er der regler for minimum loftshøjde i sådan en renovering? Hvis ja, hvor eller hvordan måler man så denne?



PS: (Det ER altså et fedt forum det her! :-)

Næe, ikke sådan rigtigt.
Det er lidt pudsigt, det med rumhøjden.
Hvis du byggeret nyt hus skal der være en gennemsnitshøjde på min. 2,3 meter i beboelsesrum og køkken. I enfamiliehuse.
Men hvis du en uge efter ibrugtagningstilladelsen sænker loftet 10cm har det ingen lovmæssige konsekvenser.

I dit tilfælde skal du jo overholde bygningsreglementet. Det skal man nemlig altid.
Men huset er jo beboet så det er uden betydning hvor højt du laver til loftet.

Lidt spidsfindigt kan man faktisk sige at hvis du kun har f.eks. 2,25 meter til loftet i opholdsrum og køkken så overholder disse ikke kravene til rum i bolig.  Og de tæller ikke med i boligarealet. Og du skal derfor ikke betale så meget i boligskat.
Men drøft lige sagen med din advokat først.

Kravene til rumhøjde finder du i Br10, se her: http://www.ebst.dk/bygningsreglemen..._id56/0/42

Og lidt her: http://www.sbi.dk/br08/3/3/1 

Hej jakob zp
Ligger dit hus i Postnr: 5985 Lyder bekendt ???
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også