1½-plans hus? hjælp

Er der nogen der ved hvad den præcise definition er af et 1½-plans hus?

Overvejer at købe en byggegrund men der må kun bygges i 1½-plan dog 8,5meter i højden står der, og det vil jeg jo mene er rigeligt til 2 plan.. men er der ikke nogle klare regler om dette? måske der skal være en procentvis hældning på tag eller noget?

På forhånd mange tak
Er der nogen der ved hvad den præcise definition... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay men hvornår betegner man så det for 1½ plans kontra 2 plans? skal der være skrå tag eller er det hvor mange kvadratmeter der er på 1.sal som er over 1,5m - kontra stuen?
nice..

Men ville det så være lovligt at lave et 2-plans hus hvor der er højt til loftet i stuen..

lad os sige at jeg laver 1-plan 100m2 og andet plan 75m2 fordi at der på 1plan er en stue på 75m2 som har højt til loftet.. men huset har stadig fladt tag.. ville det være ok?
Koludabyg >> vil de 75m2 som er på 2plan så kun gælde der hvor der er over 1,5m til loftet?
Skrevet af ksand på 21 jan 2011 21:28
nice..

Men ville det så være lovligt at lave et 2-plans hus hvor der er højt til loftet i stuen..

lad os sige at jeg laver 1-plan 100m2 og andet plan 75m2 fordi at der på 1plan er en stue på 75m2 som har højt til loftet.. men huset har stadig fladt tag.. ville det være ok?

Nej, der står jo at der kun må bygges i 1½ plan, dvs. ikke 1.sal med fuld ståhøjde, og høj facade.

Hvor høj denne må være, er der sikkert kun kommunen der kan afklares.

Men måske kan du få lav at lave et høj med højt til loftet i stueplanen, og derved lave en lidt mere spændende tagløsning, evt. med trempel og høj facade i den ene side, med det er som sagt ikke noget vi kan svare på, der må du henvende dig til din kommune.
Skrevet af ksand på 21 jan 2011 21:30
Koludabyg >> vil de 75m2 som er på 2plan så kun gælde der hvor der er over 1,5m til loftet?

Nej, 1.5 meter fra overkant gulv til overkant udvendigt tag.

Og ja, det er kun de m2 der opfylder dette, som tæller med i din BBR og dermed med som m2 i dit hus.
Annonce
BB?
Ups, der manglende lige et r....

BBR skulle der have stået, er hermed rettet.
Så for at opsumere..

- Huset må max have 2. plan på 75% af 1. plan
- Husets ene side må max være 8,5m jf. kommunen. Denne højde er på midten af tagryk eller i den ene side af huset hvis der er skråt tag som går fra den ene side til den anden.
- på 2. plan er det kun der hvor der er over 1,5m fra gulv til oversiden af tag som tæller med i samlet m2

Mange tak allesammen.. byd endelig til hvis nogen ved mere.
Hej Ksand.

Jeg vil mene din opsummering rummer nogle fejl!

De 75% er ikke nogen fast faktor... det er måske nok en tommelsingeregel, men ikke mere end det!
Det er ikke husets ene side der maks må være 8,5m men det højeste punkt på huset, altså normalt tagryggen ( jeg mener at huske at en skorsten normalt ikke medregnes i højden) Altså tagryggen!
Det medregnede areal (der tæller med i bebyggelses procenten) er som du skriver, det gulvareal hvor højden fra gulvebelægningens overside til tagets overside/yderside er mere end 1,5m. I praksis vil det nok betyde at det gulvareal der har mere end ca 1 meter i frihøjde vil skulle regnes med.
Der er ikke noget der forhindrer dig i at anvende kreativiteten frem og få flest udnyttelige kvadratmere. Det kan du gøre ved at sårge for et passende antal store kviste, en muret frontspids, og ikke mindst ved at lave et hus med en høj trempel!
Det kan laves rigtig harmonisk hvis eller huset er tegnet til stilen.
Jeg kender ikke nogen egentlig definition på 1½ plan men jeg gætter på at der skal være en eler anden form for skråvæg... Men der er vist ikke nogen regler om at denne skal starte en meter overgulvet.. det kan jo være den kun er mellem fx 2,2 meter og fuld loftshøjde...
http://www.google.dk/images?q=trempelhuse&hl=da&prmd=ivns&source=lnms&tbs=isch:1&ei=Xfg5TfPRK4btOfTLsc4L&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CAwQ_AUoAQ&biw=1243&bih=756
For lige at vidse en masse eksempler på trempelhuse.

Et andet eksempel på forskellige mulighder indenfor 1½plans huse incl trempel.

http://www.arkitekt-huset.dk/defaul...rempelhuse
Jeg mener også der kan være noget med at man regner en teoretisk taghøjde på huse med ensidig taghældning... men er ikke sikker.
Og hvorvidt du må lave ensidig taghældning eller ej kan jeg ikke sige, jeg tror du skal kontakte den lokale tekniske forvaltning for at få svar på den slags konkrete ting.

MVH Njord
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis